Chemisch stoplicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Chemisch stoplicht

Hallo,

in de les had ik het mijn mijn scheikunde leraar over een chemisch stoplicht.

Nu heb ik wel gegoogle't, maar daar vind je alleen een proef

met suiker, NaOH, en KMnO4. Dit is wel een mooie proef,

alleen had mijn leraar het over een stof, die blijft verwisselen van kleur.

Mijn scheikunde leraar had het over een stof, met een indicator. Dus ik denk dat het een

vloeistof is, die het ene moment zuur is, en het andere moment een base word.

Mijn vraag is dus:

Weet iemand hoe ik een mengsel kan maken, waarvan de kleuren telkens blijven veranderen?

Bij voorbaat dank!

Berichten: 817

Re: Chemisch stoplicht

Ik had een prof die zo een opstelling maakte in het hoorcollege.

Van geel/groen naar donkerblauw. Om de 10-15 seconden weer een plotse kleuromslag, en tegen het einde van het hoorcollege (een uur of 2 toch zeker) werkte het nog steeds, maar een beetje trager.

Ik weet zo niet meer vanbuiten wat het was, maar bij deze toch al bevestiging van het bestaan ervan.

Daarnaast zou het wel niet voor stoplicht kunnen dienen, aangezien het een kleur van een vloeistof was, maar geen 'lichtgevende' kleur.

Andere stoffen doen dit misschien wel, maar de bewuste proef waar ik het over had gaf even veel licht glas water :D
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 15

Re: Chemisch stoplicht

Hallo ToonB,

Ja, die proef is die ik bedoel! weet iemand welke stoffen ik ervoor moet gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chemisch stoplicht

Dit is een voorbeeld van een oscillerende reactie. Het gaat hier eigenlijk altijd om redoxreacties, maar bij die redoxreacties wordt vaak wel H+ of OH- verbruikt, waardoor de pH verandert. Dat feit kun je met een samenspel van geschikte indicatoren gebruiken om de kleur te laten veranderen, van rood naar groen bijvoorbeeld.

Een andere mogelijkheid is gebruikmaken van het feit dat er vaak I2 betrokken is bij de reacties. Dat kleurt met zetmeel diepblauw. Wat precies de omstandigheden waren bij het voorbeeld dat jij aanhaalt weet ik niet, er gaat zo geen belletje rinkelen.

Wel wil ik je graag doorverwijzen naar deze tekst, waarin het een en ander over oscillerende reacties staat, en als ik me niet vergis ook een paar links naar video's.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Chemisch stoplicht

Hallo Marko,

bedankt voor de informatie! het was zeker leerzaam;)

maar nu is nog steeds de vraag, welke stoffen heb ik nu nodig, om een kleurveranderende
vloeistof te maken?

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chemisch stoplicht

Het is onmogelijk met zekerheid aan te geven welke chemicalien zijn gebruikt in de demonstratie die je zag, maar wellicht was het de Belousov-Zhabotinsky reactie. Bij die reactie komen de kleuren rood en groen voor. Voor deze reactie zijn de volgende chemicalien nodig, waarvan sommige nogal exotisch zijn:

kaliumbromaat

kaliumbromide

malonzuur

ammonium-cerium(IV)nitraat

zwavelzuur

ferroine

Op deze site staat een beschrijving.

Mocht je aan deze stoffen kunnen komen, wees dan vooral voorzichtig met kaliumbromaat, ammoniumcetriumnitraat en zwavelzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Chemisch stoplicht

Hallo marko,

Alvast bedankt voor de alweer zo snelle reactie!

Ik zou iig proberen deze "ingredienten" te vinden!

ik heb trouwens naar lang surfen op het internet een filmpje gevonden, en heb hem geüpload.

http://www.speedyshare.com/131244547.html

Dit is de link om hem te kunnen downloaden!

Hopenlijk worden jullie er nu weizer van, en kunnen jullie vaststellen wat voor stoffen het zijn!

Bij voorbaat dank!

Reageer