Co2 in rook bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Co2 in rook bepalen

hej,

in mijn cursus van scheikunde vindt ik een bespreking van de hoeveelheid CO2 in rookgas. Maar de uitleg is nogal onvolledig. het enige dat vermeldt wordt is:

afstellen van branders/ bepalen van emirische formule CxHy voor koolwaterstoffen: base toevoegen:

CO2 +2NaOH --> Na2CO3 + H2O

kan iemand hieraan uit ? ik snap er niets van.

Dank bij voorbaad

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Co2 in rook bepalen

Dat is inderdaad wel een heel summiere beschrijving. De achtergrond van deze bepaling is dat koolwaterstoffen een algemene formule CxHy hebben waarbij x en y afhangen van de precieze stof die je hebt. Wanneer je deze verbrandt is de reactie altijd (uitgaande van volledige verbranding)

CxHy + z O2 --> x CO2 + y/2 H2O

Het CO2 wat hierbij onstaat kan reageren met een base zoals NaOH. Dit gegeven kun je gebruiken voor een titratie. Je zou bijvoorbeeld al het CO2 kunnen opvangen in een hoeveelheid water, en deze oplossing titreren met een NaOH-oplossing. Je vindt dan de hoeveelheid CO2 in de oplossing, en dus ook de hoeveelheid die in het rookgas zat. Je weet dus ook hoeveel C er in CxHy zat. De molmassa van een C-atoom is 14 g/mol, dus je kunt uitrekenen hoeveel gram C-atomen er in CxHy zat. Wanneer je een bekende massa koolwaterstoffen verbrandt kun je dus uitrekenen hoeveel gram C en daarna hoeveel gram H erin zat. De laatste stap is om deze massa H-atomen terug te rekenen naar een hoeveelheid, via de molmassa van H, 1 g/mol.

Een andere mogelijkheid is om een oplossing van Ca(OH)2, kalkwater, te gebruiken. Dit reageert met CO2 waarbij CaCO2 ontstaat, wat neerslaat. Je kunt dit afwegen en op die manier bepalen hoeveel C er aanwezig was.

Deze beschrijving is misschien wat onoverzichtelijk, maar is redelijk rechttoe-rechtaan om te zetten in bijbehorende vergelijkingen. Waar het om draait is dat je zaken zoals massa (in g of kg) kunt omrekenen naar hoeveelheden (in mol) en dat je van hieruit weer allerlei overige zaken kunt berekenen. Meer hierover vind je in de minicursussen die hierover op dit forum zijn geplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer