Isotoopgewicht + atoommassa

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Isotoopgewicht + atoommassa

:D Hoy,

Kan iemang mij uitleggen hoe we het isotoopgewicht kunnen rekenen en het atoommassa ?

Bedankt

Berichten: 8.614

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

De atoommassa is de som van het aantal protonen en neutronen (en eigenlijk ook elektronen, maar die zijn zo goed als massaloos) in een atoom. Het isotoopgewicht ook.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

Maar in mijn cursus staat er dat deze twee dingen dicht bij elkaar liggen maar eigenlijk niet het zelfde zijn..

Voor waterstof : Atoommassa = 1.0079

Isotoopgewicht = 1.007825

Berichten: 8.614

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

Neen, inderdaad. De (relatieve) atoommassa is eigenlijk het gewogen gemiddelde van de atoommassa's van de verschillende isotopen.

Waterstof bijvoorbeeld, heeft drie isotopen (protium, deuterium en tritium), die een massa hebben van respectievelijk 1,007825 u, 2,013553 u en 3,016049 u. De relatieve atoommassa van het element waterstof in zijn geheel bedraagt 1,007947 u. Dit komt omdat protium het meest voorkomende isotoop (99,98%) is en dus veel zwaarder meetelt dan de andere twee in de berekening van de relatieve atoommassa. Daarom ligt de atoommassa het dichtst bij het isotoopgewicht van protium.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 46

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

een isotoop van een bepaald atoom heeft dezelfde hoeveelheid protonen in de kern maar een verschillend aantal neutronen.

Bij waterstof heb je dus isotopen met 1, 2 of 3 neutronen, de atoom massa van deze isotopen is respectievelijk 1,0078 ; 2,0141 en 3,0161.

Berichten: 11

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

Aaah ik denk dat ik het verstaan hebt.. :D

Atoommassa's zijn de getallen dat ik terug vind in mijn tabel, dat is dus een gemiddel van al de isotopen die bestaan voor dit atoom.

Isotoopgewicht is dus het gewicht van een van deze isotopen..

Klopt dat ?

Maar hoe kan ik dan het isotoopgewicht rekenen van éen isotoop, gewoon optellen van de neutronen, protonen en electronen ?

Berichten: 8.614

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

katou schreef:Atoommassa's zijn de getallen dat ik terug vind in mijn tabel, dat is dus een gemiddel van al de isotopen die bestaan voor dit atoom.

Isotoopgewicht is dus het gewicht van een van deze isotopen..

Klopt dat ?
Klopt.
Maar hoe kan ik dan het isotoopgewicht rekenen van éen isotoop, gewoon optellen van de neutronen, protonen en electronen ?
Klopt, en eventueel mag je die elektronen verwaarlozen omdat ze een verwaarloosbaar kleine massa hebben.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

Oh erg bedankt.. :D

Berichten: 11

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

sorry voor u weer te storen..

Maar in mijn cursus staat er :

"we moeten vaststellen dat de massa van het koolstof-12 nuclide kleiner is dan de massa van zijn samenstellende delen (som van massa's van elektronen+protonen+neutronen)!"

Maar hoet rekenen ze die massa dan ?

Berichten: 46

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

die massa's zijn uitgedrukt in de atomaire massaeenheid u , 1 u = 1.66057*10-27kg

Ik vermoed dat je een tabel hebt met deze atomaire massaeenheden?

je moet dan dus som van de massa's van het aantal neutronen en protonen* aftrekken van de atomaire massa van 1 koolstof-12 atoom, dan bekom je het massadefect.

*de massa van de elektronen mag verwaarloos worden omdat deze aanzienlijk kleine is dan die van de protonen en neutronen.

Berichten: 11

Re: Isotoopgewicht + atoommassa

Bedankt ik heb nu alles verstaan... :D

Reageer