Sterkteberekening betonlatei

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Sterkteberekening betonlatei

Ik heb een kleine vraag:

hoe reken ik uit wat de sterkte is van een betonlatei:

Ik heb een erker van 3 meter breed bij 1.5 meter diep.

In de erker zit een houten kozijn van het raam van 2 meter hoog en 2 meter breed (met een midden stijl) met daarboven een benon latei en daarboven weer een halve meter aan bakstenen.

Op de rand van de bakstenen wil ik doormetselen voor een stenen balkon hek van 1 meter hoog, zodat we op de erker kunnen gaan zitten. Van de gemeente mag dat, mits het in dezelfde bakstenen wordt doorgemetseld.

Ze vragen echter om een sterkte berekening waaruit blijkt dat de betonlatei dat kan houden.

De betonnen latei is 2 meter lang, 12 centimeter hoog en ongeveer 8 centimeter breed (denk ik).

Kan iemand mij hier mee helpen ?

Ik heb gezocht naar iets wat hier op lijkt, maar kan tot nu toe niets vinden.

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening betonlatei

Dat kan je onmogelijk weten als je geen gegevens hebt over de staal wapening. Ongewapend beton draagt zo goed als niets.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening betonlatei

Ik ben bang,dat je dat niet kunt realiseren op dat kleine balkje;dat zijn fabrieksproducten,berekend op weinig belasting.

Je kunt je opbouw van 100 cm metselwerk ,ca. 200 kg per m1 ,apart dragend maken over het onderliggende metselwerk met een stalen hoekprofiel,waarvan het hor.deel in de voeg wordt opgenomen.

Allerhande spul voor dat soort geintjes is in de handel.

Een alternatief is om de latei zelf te ondersteunen met een extra hoekprofiel,maar dan moet je binnen aan het werk.

Een tweede alternatief is een gesloten hardhouten balconhek,het lijkt me dat de gemeente dit object esthetisch niet goed bekeken heeft,boven het kozijn komt een klomp steen van 150 cm hoog,mogelijk niet zo mooi om te zien!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening betonlatei

Ook murforwapening zou een oplossing kunnen bieden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening betonlatei

JHNBK´s oplossing is de makkelijkste,misschien een paar lagen boven elkaar,zie fabrieksspecificatie.Die jhnbk!,is wist niet dat jij bouwkunde roots aan het kweken bent!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening betonlatei

Ik weet echter niet ofdat die murforwapening soelaas biedt voor het beton. Het blijft (ondanks wapening ) een extra last waarvan nog een groot deel steunt op de latei. Vanaf dat deze latei doorzakt komt de wapening wel tot zijn recht uiteraard maar dan krijg je scheurvorming. Mogelijk is een hoekprofiel inmetselen nog beter.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening betonlatei

Afh. van de vrije overspanning moet je een aantal lagen (2 tot 5 of meer) voorzien van Murfor-wapening;mogelijk op internet wel te vinden .

Ik heb dit vroeger ook laten gebruiken,werkt simpel!

Berichten: 6

Re: Sterkteberekening betonlatei

Beste mensen,

Dank jullie wel voor jullie snelle reactie !

Ik heb 2 plaatjes toegevoegd om mijn verhaal te verduidelijken.

op de bestaande uitbouw hebben wij een houten balkon gezet, maar dat mag niet van de gemeente,

ze willen het graag in dezelfde steen als het huis, afgesloten met een metalen buis, ongeveer zoals ik

het plaatje getekend heb in paint.

Ik had nog nooit van murforbewapening gehoord, maar zag bij bekaert.com hier voorbeelden van.

Het ziet er inderdaad heel simpel uit en is ook niet zo duur.

Ik heb aan een kant van het raam een stenen muurtje van 40 centimeter breed, aan de andere kant een

muurtje van 60 centimeter breed, ik neem aan dat die een groot deel van de spanning zullen opvangen ?

Boven het raam (2 meter breed) zit een halve meter aan bakstenen, over 3 meter breed.

De bakstenen wil ik dus (laten) doormetselen, zodat het balkon 1 meter boven de vloer uit steekt (verplicht),

afgewerkt met een metalen buis.

Ik heb de formules op de genoemde internet site bekeken, maar kan daar nog niet uit opmaken wat voor soort murforwapening ik moet toepassen, hebben jullie daar inzicht in ?

Ik moet de gemeente een berekening voor leggen waaruit blijkt dat de beton latei boven het raam niet te zwaar belast wordt.

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen !

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor jullie hulp tot nu toe !

Groetjes,

Steven

Oh ja,

Die aluminium strip die nog op de bijgewerkte foto zit, die moet uiteraard nog weg.

Op dit plaatje is het raam beter te zien, wellicht maakt dit het duidelijker,

M.vr.gr.

Steven
Bijlagen
raam.jpg
raam.jpg (20.41 KiB) 4488 keer bekeken
stenen_balkon2.JPG
stenen_balkon2.JPG (29.29 KiB) 4510 keer bekeken
houtenbalkon2.JPG
houtenbalkon2.JPG (11.93 KiB) 4539 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening betonlatei

Ik heb de formules op de genoemde internet site bekeken, maar kan daar nog niet uit opmaken wat voor soort murforwapening ik moet toepassen, hebben jullie daar inzicht in ?
Vermoedelijk wel; kan je een exacte link geven.

Eerst nog even dit:
Ik moet de gemeente een berekening voor leggen waaruit blijkt dat de beton latei boven het raam niet te zwaar belast wordt.
Moet je geen erkend ingenieur inschakelen voor zulke dingen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening betonlatei

Je eerste foto geeft wrs. de huidige toestand aan en je tweede een gemonteerde ( van een gelijksoortige woning,die dit al heeft.).

Het lijkt alsof je ook nog een deur (of dubbel) naar je balcon moet maken.

Als het je bedoeling is om een gesloten balcon te maken,lijkt het me de eenvoudigste methode om 6 mm Trespa-platen te schroeven tegen de binnenzijde van de huidige houten opstand,nadat je die eerste goed in de verf hebt gestoken.

Als je doorgaat met je metselplannen,is het de eenvoudigste manier om contact met de Murfor-leverancier te nemen en met hun specificatie (berekening op hun reclame,ik heb een antieke!) naar de gemeente te gaan;lijkt me voldoende om bewijzen te leveren.

Die beoogde halfsteens muur weegt ca. 200 kg per m1 ( en per m2 )!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening betonlatei

Voorzie wel een afschot en een doorgang (pvc buis naar de beneden bijvoorbeeld) voor het regenwater.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Sterkteberekening betonlatei

Beste Jhnbk,

Een buurman (klusjesman) heeft het zelf gedaan (ging om een klein raampje aan de zijkant van het huis), toen was het geen probleem, ik hoop dat als het er goed uit ziet dat de gemeente het wel accepteert.

Heb je voor mij de link om dit uit te kunnen rekenen ? of zou ik dit via de leverancier kunnen vragen ?

Er moet inderdaad op de plek van het raam een deur komen, maar dat gaat wel lukken samen met de buurman.

Er zit nu al een afvoer, die doet het erg goed, dus dat moet geen probleem opleveren.

De gemeente wil geen houten balkon, alleen een gemetseld balkon is uiteindelijk toegestaan (na anderhalf jaar strijd)

Alvast bedankt voor je reactie !

M.vr.gr.

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening betonlatei

Weet je trouwens de belasting waarvoor het dak is gedimensioneerd? Lijkt mij ook nuttig om dat eens na te gaan.

Jullie hebben (ik neem aan dat je in Nederland woont) blijkbaar een ander beleid voor de bouwaanvraag. In België zou je; aangezien dat deel van de constructie van gebruiksdoel (en stabiliteit) verandert; een bouwaanvraag -met de nodige administratieve rompslomp erbij zoals details- moeten aanvragen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Sterkteberekening betonlatei

Het dak van de erker is een betonplaat, het huis is bij de bouw reeds standaard uitgebouwd.

Op het bituum hebben we houten balkjes gelegd en daarop weer dunne houten vlondertjes zoals in tuinen

gebruikt worden.

Op die manier kan de regen goed weglopen en wordt het bituum ontzien.

We moeten echter wel inderdaad een hele papierwinkel inleveren om een vergunning te krijgen.

Ben je misschien bekend met de firma bekaert ? ik zag een heleboel formules op hun website staan,

maar ik weet niet hoe ik daarmee kan uitrekenen hoeveel murforwapening ik moet toepassen.

Ik kan natuurlijk elke rij bakstenen versterken, maar als dat niet nodig is dan is het ook weer zonde van het geld.

M.vr.gr.

Steven

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening betonlatei

Ik vond de site van Bekaert en deed daar een berekening op nav.jouw gegevens,

de URL kun je hier bekijken.

Lijkt me voor de gemeente ruim voldoende:

klik

Het bovenstaande kwam zonder getallen over!

Reageer