Lagrange functie probleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 23

Lagrange functie probleem

Hallo

Ik heb nog een probleemke bij 1 van mijn vrij theoretische oefeningen, het gaat om volgende:

Ik heb het bestand online gezet, omdat ik het vrij moeilijk vind om dat hier allemaal neer te typen,

http://jonas.mukke.org/VT_antwoord2.doc

De commentaar in het rood is afkomstig van mijn prof... Maar ik zou niet weten hoe ik dit moet doen..

Kan iemand mij helpen?

Mvg

Jonas

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

Je hebt drie vergelijkingen (de voorwaarde, eventueel bekomen als partiële afgeleide van je Lagrangefunctie naar lambda, en je partiële afgeleiden naar K en L, gelijkgesteld aan 0) en drie onbekenden (lambda, K en L). Wellicht ben je niet in lambda geïnteresseerd, maar alleen in K en L. Door de verhouding van p_K en p_L vond je al een vergelijking in L en K, de voorwaarde is er nog zo een. Daaruit kan je toch K en L halen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem

idd, zwaar over gekeken.

Ik kom uit op

K= L. (p_L / p_K ) . ( β / α )

Wat moet ik daar nu uit afleiden?

L kan ik daar ook uithalen:

L=K (p_K / p_L ) . ( α / β )

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

Juist, maar daar zit K én L nog in. Maar je hebt ook nog de vergelijking:
\(q = a K^\alpha L^\beta\)
Uit je vorige vergelijking haal je K (of L) en die vervang je hierboven.

Die vergelijking bevat dan alleen nog L (of K), daarnaar oplossen dan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem

L^(β + α) = q / { α . [( p_L / p_K ) . ( β / α )]^ α}

Hoe krijg ik die macht van alfa en beta uit die L ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

Als er dit had gestaan:
\(x^n = y\)
En je moest oplossen naar x, wat zou je dan doen? Nu is x = L en n = α+β :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem

L = (q / { α . [( p_L / p_K ) . ( β / α )]^ α})^(1/(α+β))

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

Inderdaad! Ik heb niet nagekeken of de rest van je rekenwerk/vereenvoudiging klopt, maar het viel me al op dat wat je eerder schreef, "K= L. (p_L / p_K ) . ( β / α )", niet overeenkomt met het Word-document (de verhouding van p's wel, maar de alfa en beta moeten net omgekeerd?). Je snapt in elk geval de werkwijze, nu nog even zorgvuldig opschrijven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem

Inderdaad! Ik heb niet nagekeken of de rest van je rekenwerk/vereenvoudiging klopt, maar het viel me al op dat wat je eerder schreef, "K= L. (p_L / p_K ) . ( β / α )", niet overeenkomt met het Word-document (de verhouding van p's wel, maar de alfa en beta moeten net omgekeerd?). Je snapt in elk geval de werkwijze, nu nog even zorgvuldig opschrijven.
Idd die alfa en beta moeten omgekeerd.

Maar wat ben ik nu met die uitdrukken? Ksnap echt niet waar ik naar toe moet...

Het enige wat ik daar kan uit opmaken is dat L steeds positief is als we niet met complexe getallen moeten gaan werken... is het dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

De vraag was om b te minimaliseren als functie van K en L. In het hele probleem beschouw je dus alle parameters als gekend, behalve K en L: dat zijn je variabelen. Met je Lagrangefunctie vind je wanneer b een extremum bereikt onder de gegeven voorwaarde. Het oplossen van het stelsel levert je voor welke waarden van K en L je een stationair punt hebt. Eventueel kan je ook lambda vinden, maar die heb je volgens mij niet nodig.

Je bent bijna klaar met het oplossen van het stelsel, je hebt inmiddels L al gevonden. Hiermee kan je nu ook K vinden (gebruik een van de vorige vergelijkingen en vervang L door de gevonden uitdrukking) zodat je de K- en L-waarde van het stationair punt gevonden hebt. Eventueel moet je nu nog nagaan (met behulp van de Hessiaan) of het daadwerkelijk om een minimum gaat.

Verdere vragen zullen waarschijnlijk tot morgen, of op iemand anders moeten wachten :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem

Ok

Dit zouden de juiste moeten zijn:

L = (q / { a . [( p_L / p_K ) . ( α / β )]^ α})^(1/(α+β))

K= (q / { a . [( p_K / p_L ) . ( β / α )]^ β})^(1/(α+β))

In welke vgl moet ik deze 2 punten nu zetten?

p_K / p_L = α.L / β.K ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

Ik heb de oplossing niet nagekeken, maar dat zou kunnen kloppen. Je had de functie b(K,L) en dit koppel (K,L) is nu je stationair punt. Ik vermoed dat het nu de bedoeling is om na te gaan of dit overeenstemt met een minimum (met behulp van de Hessiaan doen jullie dat, als ik het goed begrijp).

En nu ben ik echt weg, tot morgen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem

Ok, nu moet ik dus de gerande Hessiaan berekenen:

Hij staat in dit document:

http://jonas.mukke.org/Vervolg+oefening+wisk.docx

Nu moet ik wss nog lambda berekenen uit mijn lagrange functie?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lagrange functie probleem

De link werkt hier niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: Lagrange functie probleem


Reageer