Springen naar inhoud

Een pc met windows licentie upgraden

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2009 - 10:50

Ik heb twee jaar geleden een pc gekocht inclusied Windows XP.

Nou wil ik in de toekomst naar een nieuwe upgraden door de moederbord + CPU + Werkgeheugen. Maar ben ik dan ook niet mijn licentie van Windows XP kwijt?

Dit is dus de OS die bij de computer werd geleverd. Kan ik die voor altijd bij me houden?

Ik heb geen installatie cd van Windows XP meegekregen (meen ik).
Kan ik mijn hardeschijf met windows XP gewoon op een nieuw moederbord injassen en opstarten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2009 - 11:01

Er is in principe wel een mogelijkheid om een herstelschijf te maken (windows installatie). Normaal kan de verandering van moederbord geen probleem zijn maar ik heb nog nooit zoiets getest. Mogelijk weten andere wsf'ers of het echt zal lukken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2009 - 19:55

Ik heb geen idee hoe OEM licenties van Windows werken. Het kan zijn dat deze naar je serienummer van het moederbord kijkt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

StevenW

StevenW

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2009 - 08:42

Misschien moet je eens uw harde schijf in iemand anders zijn pc plaatsen en proberen daarvan te booten. Dan kun je even controleren of uw windows versie effectief de 'getweakte bios versie' van u pc gaat zoeken voor hij kan opstarten. Als dit lukt kun je in principe door de juiste drivers te installeren weer verder.

Wel denk ik dat het misschien nog voor problemen kan zorgen in de toekomst voor een reinstall. (bij een reinstall gaat de windows versie die zich op de HD bevind meestal een heleboel drivers installeren voor de originele hardware en nog andere applicaties, ik weet niet en welke mate dit voor problemen zou kunnen zorgen)

Je kunt dit dus even uittesten of wachten tot een wsf'er hier de complete knowhow voor je neer typt. ;-)

succes verder

Veranderd door StevenW, 09 januari 2009 - 08:47

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2009 - 14:56

Ik heb even verder gezocht en gevonden dat men naar het moederbord kijkt. Dus met het vervangen van het moederbord ga ik problemen krijgen.
Jammer.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2009 - 15:28

Je kan wel naar microsoft nederland bellen en zeggen dat je je moederbord hebt vervangen, normaal krijg je dan een nieuwe activatie key (o.i.d.).

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2009 - 19:11

Gewoon opnieuw installeren (met een xp-cd van iemand anders en jouw licentie code) moet volgens mij geen problemen opleveren.
Ik heb al eens vaker meerdere pc's met 1 licentie kunnen installeren.
Vanaf de 4e instal kreeg ik pas een melding over de licentie.
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 15:27

Als je een ander moederbord neemt, is het gangbaar om Windows opnieuw te installeren. Goeie kans dat je anders problemen krijgt met drivers etc. Wat betreft je Windows licentie: Als het een OEM versie is (dus gekoppeld aan je moederbord), dan zal hij eenmaal in Windows tijdens het activatieproces waarschijnlijk aangeven dat het activeren niet lukt. Als het goed is wordt daar een telefoonnummer vermeld. Je krijgt dan een computer aan de lijn die een paar vragen stelt. Hij vraagt dan ook of je huidige computer nog steeds de computer is waarop je Windows de allereerste keer hebt geactiveerd. Als je dan gewoon JA antwoordt, dan krijg je een code. Als je die invult, dan zou het klusje geklaard moeten zijn. Laat even weten of het lukt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures