Emissie v/d aarde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Emissie v/d aarde

Hoi,

Ik heb een vraag over het emissiespectrum van de aarde, net als een tijdje geleden. Ik heb mijn vraag echter geherformuleerd.

Zie onderstaande afbeelding en bijbehorende tekst.

Afbeelding
The above graph, provided by NASA, shows a theoretical computation of the Earth's infrared thermal radiation emission spectrum as it appears from space. The big dip in the infrared emission in the wavelength range 13 um to 18 um is due to infrared absorption by carbon dioxide in the Earth's upper atmosphere. The lesser dips in the wavelength ranges 5 um to 8 um and 18 um to 25 um are due to infrared absorption by water vapor in the Earth's upper atmosphere. The red line shows the radiative emission for an ideal black body with no atmosphere.
De rode lijn is een "blackbody fit" van de aarde.

Wie kan mij vertellen bij welke temperatuur de rode lijn hoort?

Lijkt deze temperatuur je realistisch?

Zo niet, hoe verklaar je dat dit toch gemeten is door NASA?

Deze keer hoop ik op meer reacties, want ik wil dit echt graag weten.

Bedankt

Berichten: 375

Re: Emissie v/d aarde

in het document van NASA waaruit deze figuur afkomstig is wordt over een andere figuur gezegd:
"The planet’s surface temperature was assumed to be the same

as for modern Earth, 288 K, and the stratosphere was assumed to be

isothermal at 217 K."
Dus die blackbodyfit zal gebeurd zijn met 288K of misschien een combinatie van 288K en 217K, heel realistische waarden dus, en dat moet ook want de vorm van het spectrum wordt grotendeels bepaald door de temperatuur terwijl bepaalde moleculen vooral gaan zorgen voor absorptie.

het document is te vinden op http://tpf.jpl.nasa.gov/library/tpf_book/ en dan chapter 4 kiezen

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Emissie v/d aarde

Dus die blackbodyfit zal gebeurd zijn met 288K of misschien een combinatie van 288K en 217K, heel realistische waarden dus...
Maar dit kun je ook narekenen met de wet van Wien.

Ik lees af voor lamda-max in de afbeelding: 17 micrometer. Mee eens?

Stop dit in de wet van Wien en je vindt een temperatuur van 170,5 K. Mee eens?

Verklaar het verschil met 288 of 217 K.

Reageer