Maximale weerstand tegen buigen van pvc

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Maximale weerstand tegen buigen van pvc

Hallo,

ik ben een student meubelontwerp en ben momenteel bezig met het ontwerpen van een constructie die bestaat uit een PVC plaat (1200mmx400mm) die onder een bepaalde hoek langs de onderkant wordt gefixeerd (zie bijlage).
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (10.15 KiB) 415 keer bekeken
De bedoeling is dat een volwassen man van ongeveer 75kg dmv de plaat om te buigen (naar zich toetrekt) er bovenop kan plaatsnemen zonder dat de constructie breekt of een permanente vervorming ondergaat.

Ideaal zou zijn moest er nu een bepaald soort materiaal bestaan dat onder die bepaalde hoek (als men er op plaats neemt) een maximale weerstand zou ondervinden waardoor het niet verder, of amper doorbuigt (de volgende fase is dan een breuk).

Ik zou ook al heel blij zijn met een formule waarin ik kan bereken welk soort materiaal en welke dikte ik nodig zal hebben.

Mvg,

Frederik

Berichten: 4.502

Re: Maximale weerstand tegen buigen van pvc

Het lijkt me wenselijk om tpv. de belasting de plaat tussen een paar latten te klemmen en dan de 75 kg erop te zetten.

Je zult ook aan de einden hulp moeten hebben (geleiders) om de belasting in evenwicht te houden;anders zakt de plaat gegarandeert scheef.

Verder is het een kwestie van toelaatbare spanning van de kunststof in te voeren;je krijgt in feite een plaat die aan te uiteinden (wrs.)door een moment gaat worden belast,anders krijg je geen buiging.

De fixatie aan de onderkant wordt dus ook belast door een moment!

Kluifzuh.

Berichten: 2

Re: Maximale weerstand tegen buigen van pvc

Sorry maar dit is allemaal een beetje chinees voor mij. Ik heb nml geen technische opleiding genoten.