Frequentie-golflengte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Frequentie-golflengte

Hallo,

Wat ik niet helemaal begrijp: frequentie en golflengte zijn bij licht, omdat de lichtsnelheid een constante is, aan elkaar gerelateerd. D.w.z. een hoge frequentie komt overeen met een korte golflengte en een lage frequentie met een lange golflengte. Licht is een vorm van elektromagnetisme. Hoe zit dat dan met elektromagnetische golven die dienen voor communicatie, zoals gsm-verkeer? Hoe kunnen relatief lange radiogolven hoogfrequent zijn, zoals ik wel eens lees in discussies over de al dan niet schadelijkheid van gsm-masten?

slechtweervandaag

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Frequentie-golflengte

Alle elektromagnetische straling (en dus niet alleen het zichtbaar licht) heeft als snelheid c.

De relatie tussen frequentie en golflengte blijft ook geldig; zie bvb hier voor radiogolven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: Frequentie-golflengte

Alle elektromagnetische straling (en dus niet alleen het zichtbaar licht) heeft als snelheid c.
Even vermelden dat dit enkel geldt voor propagatie van de elektromagnetische golven in vacuüm. In het geval van propagatie door een medium moet een correctie worden toegepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Frequentie-golflengte

Uiteraard, maar datzelfde geldt voor alle vormen van elektromagnetische straling (er is dus geen onderscheid radiogolven <-> zichtbaar licht, bijvoorbeeld).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer