Neutrino's veranderen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Neutrino's veranderen?

De verschillende generaties neutino's zouden spontaan in elkaar kunnen overgaan?

Klopt dit en als dat zo is, hoe gebeurt dit proces dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino's veranderen?

Ik hoop dat je hebt over neutrinos..

Neutrinos kunne inderdaad van generatie veranderen. Ze moeten daarvoor wel genoeg energie hebben in de vorm van bijvoorbeeld kinetische energie.

Berichten: 187

Re: Neutrino's veranderen?

maar ik dacht dat alleen de eerste generatie stabiel is..

dit is ook zo bij quarks en bij de andere leptonen..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Neutrino's veranderen?

De eerste generatie is inderdaad stabiel.

De 2e generatie is wat zwaarder en vervalt snel weer terug in de neutrino die bij de electron hoort.

Maar zoals aahrg al zei.

ze geven ze kinetische energie.

en volgens E=mc² kun je (kinetische) energie omzetten in massa. en kun je van een lichte 1e generatie neutrino een zwaare 2e of 3e generatie maken(theoretisch)

het zelfde geld voor andere leptonen en quarks.

hoe dacht je anders dat je aan de 2e en 3e generatie kwamen als die toch weer bijna direct vervallen?.

Re: Neutrino's veranderen?

gaan neutrinos dan spontaan over op een zwaarder neutrino van zodra ze voldoende kenetische energie hebben en als dat zo is komt hier dan een virtueel deeltje of een krachtdragend deeltje (boson, ...) aan te pas?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Neutrino's veranderen?

Nee, sorry dat ik die indruk heb gewekt.

Ze komen vrij bij fundamendetele recties.

Bij deze fundamentele reacties kun je 3e en 2e gereratie's deeltjes verkrijgen.

Hier een voorbeeld:

Een quark en een antuquark botsen met een hoge snelheid tegen elkaar

(veel kinetische ENERGIE!(E=mc²))

Dan onstaat er bij de samenkomst veel energie

in de vorm van de kracht dragen van de sterke kracht(gleucon)

uit die energie(E=mc²) kan dus massa ontstaan.

er ontstaat in dit geval. een top- en anti topquark, HIER HEBBEN WE DUS 3e geratie)

maar omdat deze quark instabiel is vervalt de antitop in anti bottom en de topquark vervalt in een bottom quark.

nog een bekende reactie is:

een electron en een antielectron(positron)

botsen met elkaar, en zo onstaat er een charm quark en een anti charm quark.(2e generatie)

Daarna scheijd de bottum en antibottum beide een W+ of W- boson af

en verandert de W- in een electron en een anti neitrino(van de electron)

en de W+ boson veranderd in een Up- en antidown quark.

Hier kwam dus een top en anti top quark bij kijken, en dat is de 3e generatie.

deze reactie je je misschien wat tijd heeft gekost om helemaal te volgen.

duurt slechts een biljoende van een biljoende seconde

Re: Neutrino's veranderen?

En hoe zit het met anti-neutrino's? Kunnen deze naar een gewoon neutrino over gaan en zo ja hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino's veranderen?

En hoe zit het met anti-neutrino's? Kunnen deze naar een gewoon neutrino over gaan en zo ja hoe?


Nee dit kan niet, dit is tegen het behoud van leptongetal.

Re: Neutrino's veranderen?

Dus de neutrino's van de zon die de aarde bereiken zijn anti-materie en geen gewono materie?

En de neutrino's kunnen dus enkel overgaanin anti- neutrino's / verdwijnen / ontstaan via een reactie met / door andere deeltjes?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino's veranderen?

SV schreef:Dus de neutrino's van de zon die de aarde bereiken zijn anti-materie en geen gewono materie?

En de neutrino's kunnen dus enkel overgaanin anti- neutrino's / verdwijnen / ontstaan via een reactie met / door andere deeltjes?
Ik snap je vraag niet zo goed maar:

Die antineutrinos kunnen alleen verdwijnen als ze met een neutrino reageren, bijvoorbeeld bij positief betaverval.

Re: Neutrino's veranderen?

Kunnen wij anti-neutrino's van de zon dedecteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino's veranderen?

Tuurlijk, onze detectoren zijn gebouwd op anti-neutrinos.

Re: Neutrino's veranderen?

Nog twee vraagjes:

1) En kunnen we gewone neutrino's detecteren?

2) Ze zeggen dat het aatal gedetecteerde ANTI-electron neutrino's op aarde afkomstig van de zon slechts 1/3 is van het aantal voorspelde neutrino's? Ik meen gelezen te hebben dat neutrino's spontaan van smaak (generatie) kunnen veranderen, maar dit blijkt niet te kloppen (ik heb het ergens anders op dit forum gevraagd). Hoe verklaar je dan de ontbrekende neutrino's?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino's veranderen?

SV schreef:Nog twee vraagjes:

1) En kunnen we gewone neutrino's detecteren?

2) Ze zeggen dat het aatal gedetecteerde ANTI-electron neutrino's op aarde afkomstig van de zon slechts 1/3 is van het aantal voorspelde neutrino's? Ik meen gelezen te hebben dat neutrino's spontaan van smaak (generatie) kunnen veranderen, maar dit blijkt niet te kloppen (ik heb het ergens anders op dit forum gevraagd). Hoe verklaar je dan de ontbrekende neutrino's?
Dit is nu juist de oplossig: die neutrinos veranderen van smaak!

Re: Neutrino's veranderen?

1) Even een missing rechtzetten, je zei dat onze detectoren op anti-neutronen afgesteld zijn. Maar de zon zend gewone neutrino's uit:

zie op http://www.urania.be/sterrenkunde/zonnestelsel/zon.php voor de kernreacties die in de zon plaatsvinden

(sorry ik krijg de afbeelding hier niet op deze post)

2) En hoe kunnen neutrino's spontaan van smaak veranderen, dit kan toch alleen via reacties met andere deeltjes of als er een andere generatie brijkomt bij een bepaalde ractie tussen 2 deeltjes? ( dat is ten minste wat Antoon hierboven beweert)

Reageer