continuïteitscorrectie toepassen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

continu

Wanneer moet je deze continuïteitscorrectie toepassen ?

Ik snap dat egt niet... en ik vergeet die correctie telkens...dat kost mij veel punten...

Dus please wie kan dit mij uitleggen ?

In mijn boek staats iets heels vaags: Bij een verdeelde discrete stochast die continu te benaderen is ?

alvst bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: continu

Een normale benadering van een binomiale kans, dat is eigenlijk wat jij bedoelt en wilt doen. Voor grote n kan dit namelijk.

Je berekent de standaarddeviatie en de verwachtingswaarde van de binomiale stochast. Maar nu komt het: een binomiale stochast kan enkel gehele waarden en een normale stochast kan alle waarden aannemen.

X=10 bij de binomiale stochast betekent dus bij de normale stochast 9,5 ;) X :shock: 10,5. Dit is dus de conituïteitscorrectie waar jij het over had.

Voorbeeld:

Afbeelding
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: continu

Als je bijvoorbeeld de kansverdeling van een dobbelsteen uitzet in een grafiek, heeft je grafiek eigenlijk enkel discrete waarden. de uitkomst 2,5 heeft geen betekenis en kan niet voorkomen.

Als je met veel dobbelstenen tegelijk gooit zal de curve hoe langer hoe meer op een klokvorm gaan lijken. Nochthans is de curve nog altijd discreet en hebben tussenliggende waarden geen betekenis. Om het jezelf gemakkelijk te maken zou je nu wel kunnen beginnen de curve te benaderen door een normaalverdeling.

Normaalverdelingen zijn continu en hebben dus wel tussenliggende waarden. Daarom moet je dan, bijvoorbeeld als je P(X=20) wil berekenen, integreren van 19,5 tot 20,5. Dat moet je ook doen als je de hoogste waarde wil berekenen die je kan gooien. Je moet over een groter interval integreren dan de werkelijke uitkomsten.

Is dat wat je bedoelt met de continuïteitscorrectie?

Berichten: 99

Re: continu

Moet je bij het berekenen van steekproeffracties ook gebruik maken van de continuiteitscorrectie? Ik heb hier een berekening gedaan waarbij ik een linkeroverschrijdingskans heb berekend van 0.0298 (het gaat hier om een steekproeffractie, en ik heb de normale benadering gebruikt om een binomiale kans uit te rekenen).

Berichten: 99

Re: continu

Ik weet het inmiddels; ook bij fracties moet je de continuiteitscorrectie "doen". de stapgrootte bij de uitkomsten bedraagt 1/n, en dus is de continuiteitscorrectie 0.5 * 1/n. Maar omdat ik een hele grote steekproef had (had ik nog niet vermeld, maar n=1000), hoefde ik er geen rekening mee te houden... (dan zou het worden 0.5 * 1/1000 = 5*10^-4.... en dat maakt dus niet veel uit)

Reageer