Springen naar inhoud

carboneren

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 20 mei 2005 - 17:53

Hallo,
Ik moet een werkje maken over carboneren. Ik had daar graag wat toegankelijke en leesbare info over gevonden :shock: als iemand mij daarmee kan helpen?

[edit by moderator miels: het is niet toegestaan een emailadres in je post te zetten. Lees aub even de regels!]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2005 - 12:34

Hallo,
Ik moet een werkje maken over carboneren. Ik had daar graag wat toegankelijke en leesbare info over gevonden :shock: als iemand mij daarmee kan helpen?

[edit by moderator miels: het is niet toegestaan een emailadres in je post te zetten. Lees aub even de regels!]

Bij deze twee verschillende verklaringen:

De koolzuurhoudende dranken hebben kooldioxide (gasvormige CO2) nodig om ze bruisend te maken.
Het carboneren is het proces van de oplossing van gasvormige kooldioxide in een vloeistof op basis van water. Het kooldioxide reageert chemisch met de watermoleculen om op die manier koolzuur te vormen, volgens deze reactie :
CO2 + H2O => H2CO3 (koolzuur).
Bron

En in Encarta (Winkler Prins) staat het volgende:

carboneren
carboneren, voorheen cementeren genoemd, het doen opnemen van koolstof in de buitenlaag van een stalen voorwerp met de bedoeling dat de schil door warmtebehandeling gehard zal worden, terwijl de kern taai blijft. Het te carboneren staal moet een laag koolstofgehalte hebben, meestal 0,1Ė0,2%; het kan eventueel gelegeerd zijn. Er zijn verschillende methoden:

a. Het stuk wordt ingepakt in een mengsel van bariumcarbonaat en koolpoeder (carboneerpoeder) en verhit op ca. 900 įC. De koolstofoverdracht vindt via de gasfase plaats volgens de reactie: 2 CO *t5 CO2 + C. De penetratiediepte van de opgenomen koolstof is in 1 uur ongeveer 0, 5 mm.

b. Verhitten in een gesmolten zoutmengsel, meestal chloriden van kalium en natrium, waaraan cyaniden zijn toegevoegd. Deze laatste ontleden aan het staaloppervlak en de koolstof diffundeert naar binnen; tegelijkertijd wordt wat stikstof opgenomen, zodat men ook wel van carbonitreren spreekt. (Ook bij zacht nitreren wordt zowel stikstof als koolstof opgenomen.) Nadelen: de giftigheid van de cyaniden; voordelen: grotere snelheid ten opzichte van methode a.

c. Verhitten in een gasvormig carboneermiddel zoals butaan of propaan. Voordeel: snelle en schone werkwijze.

Bekende toepassingen van carboneren zijn het harden van tandwielen, loopvlakken, nokkenschijven, conussen van rijwielnaven, e.d.

ģ Encarta ģ - Encyclopedie - Winkler Prins. © 1993-2003 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures