Ijzernitraat in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 72

Ijzernitraat in water

Als je een concentratie van 1M Fe(NO3)3 in 0,5 l water gooit, lost dit op in Fe 3+ ionen en 3 NO3- ionen, maar dat zijn bij mijn weten toch neutrale ionen? Hoe moet je dan de begin-pH bepalen en wat is eigenlijk het verschil met de pH bij evenwicht in dit geval?

Berichten: 2.746

Re: Ijzernitraat in water

als beide ionen van sterke basen of zuren zouden komen, dan zou je oplossing inderdaad bijna pH-neutraal zijn.

bij nitraten is dit het geval, maar bij die ijzerionen niet.

ijzerhydroxiden zijn geen sterke basen ...

Berichten: 72

Re: Ijzernitraat in water

stoker schreef:als beide ionen van sterke basen of zuren zouden komen, dan zou je oplossing inderdaad bijna pH-neutraal zijn.

bij nitraten is dit het geval, maar bij die ijzerionen niet.

ijzerhydroxiden zijn geen sterke basen ...


Ok dat is al veel duidelijker, maar hoe bereken je dan juist de begin pOH en die bij evenwicht?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Ijzernitraat in water

Als je een concentratie van 1M Fe(NO3)3 in 0,5 l water gooit
Wat bedoel je precies? Gooi je een 1 Molair oplossing in 0,5 liter of gooi je zoveel ijzernitraat in 0,5 liter zodat er een 1 Molair oplossing ontstaat?
Hoe moet je dan de begin-pH bepalen en wat is eigenlijk het verschil met de pH bij evenwicht in dit geval?
En wat bedoel je met begin en wat met evenwicht?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 72

Re: Ijzernitraat in water

Fred F. schreef:Wat bedoel je precies? Gooi je een 1 Molair oplossing in 0,5 liter of gooi je zoveel ijzernitraat in 0,5 liter zodat er een 1 Molair oplossing ontstaat?

En wat bedoel je met begin en wat met evenwicht?


Een halve liter 1 molair oplossing en het verschil tussen het eerste en tweede weet ik zelf niet. Het is een oude examenvraag en dus daarom dat ik het vraag; ik wordt er namelijk ook niet veel wijzer van :D .

Berichten: 72

Re: Ijzernitraat in water

En ik vraag meook af wat er gebeurt als je een zwak zuur bijvoorbeeld azijnzuur menkt met een zout van een ander zwak zuur, bijvoorbeeld HCN. Niet veel, neem ik aan?

Berichten: 72

Re: Ijzernitraat in water

Niemand?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Ijzernitraat in water

Het is een oude examenvraag en dus daarom dat ik het vraag; ik wordt er namelijk ook niet veel wijzer van
Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van de examenvraag?
En ik vraag meook af wat er gebeurt als je een zwak zuur bijvoorbeeld azijnzuur menkt met een zout van een ander zwak zuur, bijvoorbeeld HCN. Niet veel, neem ik aan?
Nou, er gebeurt genoeg om dood neer te vallen als je er met je snuffert boven staat. Azijnzuur is een veel sterker zuur dan HCN dus als je azijnzuur met bijvoorbeeld een KCN oplossing mengt zal er HCN gas ontstaan.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 72

Re: Ijzernitraat in water

Fred F. schreef:Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van de examenvraag?

Nou, er gebeurt genoeg om dood neer te vallen als je er met je snuffert boven staat. Azijnzuur is een veel sterker zuur dan HCN dus als je azijnzuur met bijvoorbeeld een KCN oplossing mengt zal er HCN gas ontstaan.


Het is iemand die de examenvraag opgeschreven heeft van een examen, maar ondertussen weet ik al hoe het zit :D

Ik weet dat een sterk zuur een zwak zuur uit haar zouten zet, maar dit geldt dus ook voor een sterker zuur dat een zwakker zuur uit haar zouten zet? En ik neem dan aan dat het hier om een evenwichtsreactie gaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Ijzernitraat in water

Het minder zwakke azijnzuur zal een aanzienlijk deel van het zout van het erg zwakke HCN omzetten in HCN.

Het gaat inderdaad om een evenwicht maar dat zal in dit geval denk ik ver naar de HCN kant liggen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 72

Re: Ijzernitraat in water

Fred F. schreef:Het minder zwakke azijnzuur zal een aanzienlijk deel van het zout van het erg zwakke HCN omzetten in HCN.

Het gaat inderdaad om een evenwicht maar dat zal in dit geval denk ik ver naar de HCN kant liggen.


Heel erg bedankt! Je weet echt heel wat meer van van chemie dan de assistenten (doctoraatsstudenten) die me les gaven. Nice job!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ijzernitraat in water

Als je een concentratie van 1M Fe(NO3)3 in 0,5 l water gooit, lost dit op in Fe 3+ ionen en 3 NO3- ionen, maar dat zijn bij mijn weten toch neutrale ionen? Hoe moet je dan de begin-pH bepalen en wat is eigenlijk het verschil met de pH bij evenwicht in dit geval?
Fe3+ ionen vormen in water een complex, Fe(H2O)63+, dat als een zuur reageert volgens:

Fe(H2O)63+ <--> FeOH(H2O)52+ + H+

Deze reactie staat ook in Binas. Een oplossing van ijzer(III)nitraat zal dus zuur zijn. De pH waarde bepaal je met een indicatorpapiertje of een pH-meter, je kunt hem ook berekenen middels de gegevens uit Binas en de gegeven concentratie (ervan uitgaande dat alle ijzerionen gecomplexeerd worden)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer