[natuurkunde]kogelbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde]kogelbaan

ik heb maandag exaam fysica 2 en dat vak is echt een enorme opgave, ik doe het graag ,maar door vooropleiding is het zo hardstikke moeilijk.

Ik ben nu dus heel het weekend oefeningen aan het maken en ben nu aan het hoofdstuk van kinetica van een puntmassa: stoot en impuls. '( het boek dat ik gebruik is mechanica voor technici DYNAMICA door russell c hibbeler).

Nu is het concept met van stoot en impuls wel duidelijk, je moet deze gebruiken wanneer je een verranderlijke snelheid bijvoorbeeld zoekt en je als gegeven tijd hebt ter beschikking,want als je in plaats van tijd afstand zou hebben dan zou je arbeid en energie moeten gebruiken.

Nu dit is de vraag waar ik geen formules onmiddelijk voor vindt. Ik vind er wel in mijn notities maar daar is er altijd een onbekende teveel bij.

een bal met een gewicht van 10 N wordt weggegooid in de richting zoals is weergegeven in het voorbeeld( dat is naar rechts vanaf het beginpunt ( 0,0)) met een beginsnelheid van 6m/s. in een hoek van 30°, bepaal de tijd die nodig is om het hoogste punt B te bereiken en de snelheid ter plaatse van B. gebruik het principe van stoot en impuls om de oplossing te vinden.

Ok dit was dan de vraag,welke formules kan hier het beste voor gebruiken?

hartelijk bedankt want ik zit echt met mijn handen in men haar bij deze opgave!!

:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]kogelbaan

hoogste punt:

het ding krijgt een snelheid onder een hoek.

ontbind dat in een verticale snelheid vv en een horizontale vh.

nu kun je de verticale impuls pv = m·vv bepalen, in kgm/s ook te schrijven als kgm/s²·s en dat als Ns

er is tijdens de kogelbaan maar één kracht die werkt, de zwaartekracht Fz. Die kan een verticale stoot Iv uitoefenen.

Verticale stoot Iv = Fz·Δt .

zwaatekracht (= gewicht) is bekend, massa is te berekenen, impuls dus ook.

De impuls moet teniet gedaan worden door een stoot. De benodigde Δt is dan te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [natuurkunde]kogelbaan

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer