Springen naar inhoud

[wiskunde] bewerkingen met graden, minuten en seconden

• Log in om te kunnen reageren

techno

techno

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 11:39

Ik zou berekeningen moeten maken zoals vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken met graden, minuten en seconden.
Weet er iemand hoe dat werkt.

Voorbeeld: 7°30' 12" X 16 =
Voorbeeld: 7°30' 12" X 16,3 =
Voorbeeld 11°15' 06" : 5 =
Voorbeeld 11°15' 06" : 5,4 =
Voorbeeld 6° 13' 15" + 14° 52' 47" =
Voorbeeld 45° 17' 08" - 12,7 =

Bij voorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2009 - 11:44

Verplaatst naar huiswerk.

Hebben jullie (in de les?) niet gezien hoe dat werkt?

Bijvoorbeeld: (0° 12' 43'')*2, met het sterretje bedoel ik vermenigvuldiging.

Laten we eerst de graden, minuten en seconden elk apart met twee vermenigvuldigen, dan krijg je:

0° 24' 86''

Maar je weet dat de minuten en seconden maar tot 60 gaan, want 60' = 1° en 60'' = 1'.
Die 86'' kan je dus schrijven als 60'' + 26'' en die 60'' geven een extra minuut, 1' 26''.

0° 24' 86'' = 0° 24' + 1' 26'' = 0° 25' 26''
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

techno

techno

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 12:23

Sorry als ik het verkeerd geplaatst heb, maar ik ben dan ook al meer dan 30 jaren van school af en had mijn vraag niet zozeer gelinkt aan huiswerk.
Ik weet dat men bij graden de getallen over de 60 moet overbrengen maar ik dacht dat er misschien formules voor zouden bestaan.
De bedoeling is namelijk om het in te brengen in een spreadsheet om zo een besturingsmodel te bekomen wat in een tweede stadium kan gebruikt worden voor het programmeren van een micro controller.
Deze micro controller moet dienen voor het zeer precies aansturen van de stappen van lineare en roterende elementen.

Zelf heb ik niet zo'n wiskunde knobbel en vandaar dat mij richt tot dit forum.

Dus als er formules zouden bestaan voor bewerkingen op graden uit te voeren zijn deze welkom.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2009 - 12:26

Misschien kun je de graden eerst omzetten in radialen alvorens verder te rekenen. Dat geeft niet zo'n problemen met de verschillen tussen het tien- en het zestigdelig stelsel.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2009 - 12:31

Handig lijkt mij om decimaal te rekenen, zie deze pagina om Excel de omzetting decimaal - graden/minuten/seconden te laten doen. Voor de bewerking tussen hoeken ga je decimaal, daar bewerken en dan terug omzetten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 12:55

Je kunt het ook omzetten naar seconden" en dan daarmee verder werken.
Met exel vul je dan bijvoorbeeld bij A1 graden in , A2 minuten,A3 seconden , de formule in A4 wordt dan
=(A1*60*60)+(A2*60)+A3
Mogelijk kan ik ook minder haakjes gebruiken, maar zo is het voor het voorbeeld duidelijker.
Verdere formules laat je dan werken met (boog?)seconden.

Terug rekenen is ook mogelijk, maar dan moet je een paar keer afronden en de rest vermenigvuldigen met de gewenste eenheid. Weet niet welke functie exel daarvoor heeft, want heb dit nog nooit hoeven doen, maar als je daar zelf niet uitkomt, wil ik dat wel eens uitzoeken.

Veranderd door jadatis, 10 januari 2009 - 13:04

techno

techno

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 15:07

Bedankt voor de talrijke tips.

Ik ga daar eens mee aan de slag en uitproberen hoever ik er mee kom.
Als jullie nog tips zouden hebben of zelfs pasklare oplossingen voor in excel zijn deze steeds welkom.

Techno

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 12:43

Heb een eenvoudig exelletje gemaakt waarmee je alles kunt doen.
voor het omrekenen van decimaal naar graden/minuten/seconden( hoe heet dat officieel?) vul je bij de graden gewoon ook achter de komma in.
Zelf al wel een bug gevonden die ik er niet uitkrijg. Vul je seconden achter de komma in dan verdwijnen de cijfers achter de komma , krijg ik er zo snel niet uit. Ik heb het blad beveiligd om de formules niet te overschrijven, maar er zit geen wachtwoord op dus die kun je zo er af halen.

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door jadatis, 12 januari 2009 - 12:47

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2009 - 14:37

Al verbeterd hierbij de juiste

Bijgevoegde Bestanden

techno

techno

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 19:27

Bedankt voor het excel programmatje.

Ik heb het uitgeprobeerd en het maakt de gevraagde berekeningen. Wel loopt het niet altijd foutloos

Mvg
Techno

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 21:10

Dat is vreemd, ik dacht dat alle fouten er nu wel uit waren.
Ik denk dat het fout gaat als je bijvoorbeeld alleen seconden invult, omdat je die om wilt zetten, en er staan nog graden of minuten ook ingevuld. Die moet je dan eerst op nul zetten of deleaten.

Ook krijg ik bij het laden van internet een vreemde melding over iets van een extentie, als ik het eerst opsla op de computer gaat het wel goed.

De bedoeling is dat je het voor jouw nodige copiėert naar waar je het nodig hebt .
Het omrekenen naar decimale graden gaat via de omgerekende seconden dus dat veld moet je dan ook mee copieren,
en eventueel verbergen, als je dat niet in beeld wilt. Maar ik zou gewoon met totaal aantal seconden werken, en alles daar naar omrekenen.
Ook zou nog elk veelvoud van graden naar omwentelingen gezet kunnen worden, als dat gewenst is lees ik dat dan wel.

techno

techno

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 22:29

Ik heb nog biet echt de tijd gevonden om er uitgebreid mee aan de slag te gaan, maar dat zalik zeker doen en dan laat ik iets weten of alles lukt

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 15:29

Bijlage  Gradenomrekenen.xls   20K   310 maal gedownloadHeb het exelletje nog wat veranderd en aangevuld.
Onder andere ook nog aantal omwentelingen( veelvoud van 360 graden)

Veranderd door jadatis, 19 januari 2009 - 15:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures