[thermodynamica] cyclische processen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[thermodynamica] cyclische processen

Ik zal eerst de vraag opstellen en daarna zeggen waar ik vast loop.

Voor 1 mol van een twee-atomig ideaal gas geldt dat U= 5/2RT. We beschouwen het volgende cyclische proces: (1) van een begindruk van 1 bar en een begintempratuur van 300K laten we het gas adiabatisch en reversibele expanderen tot het dubbele volume. (2) Vervolgens brengen we de temperatuur bij constante volume, steeds reversibel, tot 300 K, en (3) tenslotte brengen we het gas via isotherm reversibele compressie weeer terug in zijn oorspronkelijke toestand. Voor adiabstische processen geldt pV(gamma) = constant, met gamma = Cp/Cv.

a) Schets het proces in het pV-vlak bereken voor ieder van de begin en eindpunten van de processen druk, volume en tempratuur.


Het teken van het vlak is gelukt. Verder ben ik uit p1, p3, V1, V2, V3, T1, T3 gekomen. Alleen dus p2 en T2 niet.

pV(gamma) = constant mag je dan zeggen, dat als V verdubbeld p halveert? Want dan is p2 toch de helft van p1? En kan ik, omdat ik p2 en V2 heb T2 uitreken via de ideale gaswet? Kan dit zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [thermodynamica] cyclische processen

pV(gamma) = constant mag je dan zeggen, dat als V verdubbeld p halveert? Want dan is p2 toch de helft van p1?
Nee, want gamma (γ = Cp/Cv) is niet gelijk aan 1

p.Vγ = constant

dus p1.V1γ = p2.V2γ

dus p2 = ............
En kan ik, omdat ik p2 en V2 heb T2 uitreken via de ideale gaswet?
Nee, daar moet je één van de andere wetten van Poisson voor gebruiken, kijk nog eens in je theorieboek.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: [thermodynamica] cyclische processen

bedankt... snap het, eigelijk heel logisch.

Reageer