Piepschuim over elkaar wrijven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Piepschuim over elkaar wrijven

Eens een vraagje van mijn broer:

"Waarom doet het zon zeer aan je oren als je 2 piepschuimen blokken over elkaar wrijft"

Ik wordt zelfs al ziek als ik aan het geluid denk. Is dit een evolutionair overblijfsel of een gril van de natuur?

Berichten: 96

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

aaargh schreef:Eens een vraagje van mijn broer:

"Waarom doet het zon zeer aan je oren als je 2 piepschuimen blokken over elkaar wrijft"

Ik wordt zelfs al ziek als ik aan het geluid denk. Is dit een evolutionair overblijfsel of een gril van de natuur?
Als je hetzelfde geluid bedoelt als met je nagels over een krijtbord schuren, dan is dat inderdaad een evolutionair overblijfsel.

Dit komt nog uit de tijd dat we een beetje aapachtig waren, dat geluid is namelijk vergelijkbaar met dat van een aap in nood of een boze aap, ik weet het niet meer precies, in ieder geval, iets in die richting

mvgr, Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

sanderp schreef:
aaargh schreef:Eens een vraagje van mijn broer:

"Waarom doet het zon zeer aan je oren als je 2 piepschuimen blokken over elkaar wrijft"

Ik wordt zelfs al ziek als ik aan het geluid denk. Is dit een evolutionair overblijfsel of een gril van de natuur?
Als je hetzelfde geluid bedoelt als met je nagels over een krijtbord schuren, dan is dat inderdaad een evolutionair overblijfsel.

Dit komt nog uit de tijd dat we een beetje aapachtig waren, dat geluid is namelijk vergelijkbaar met dat van een aap in nood of een boze aap, ik weet het niet meer precies, in ieder geval, iets in die richting

mvgr, Sander
Maar waarom zorgt het dan voor zon slecht gevoel?

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

ik krijg hetzelfde gevoel als iemand met zen hand over een stuk stof wrijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

ik krijg hetzelfde gevoel als iemand met zen hand over een stuf stof wrijft.


EN als ik met een vork over een brood schuur, of als ik juist mijn handen gewassen heb en ze dan over elkaar schuur...

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

Khan Abys schreef:ik krijg hetzelfde gevoel als iemand met zen hand over een stuf stof wrijft.


EN als ik met een vork over een brood schuur, of als ik juist mijn handen gewassen heb en ze dan over elkaar schuur...


Misschien maakte uw voorouders dat geluid als ze in nood waren :shock:

Ik heb het alleen als ik met een vork over een bord schuur.

Berichten: 96

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

gewoon een sleutelprikkel denk ik, om ons te waarschuwen misschien? Hetzelfde als pijn: "het is hier gevaarlijk, dus weg van hier"

mvgr, Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

sanderp schreef:gewoon een sleutelprikkel denk ik, om ons te waarschuwen misschien? Hetzelfde als pijn: "het is hier gevaarlijk, dus weg van hier"

mvgr, Sander
Wat is er gevaarlijk aan 2 piepschuimen brokken die over elkaar wrijven.

Berichten: 96

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

aaargh schreef:
sanderp schreef:gewoon een sleutelprikkel denk ik, om ons te waarschuwen misschien? Hetzelfde als pijn: "het is hier gevaarlijk, dus weg van hier"

mvgr, Sander
Wat is er gevaarlijk aan 2 piepschuimen brokken die over elkaar wrijven.
daar is niks gevaarlijk aan, maar een soortgenoot die dat afschuwelijke geluid maakt omdat hij in nood zit, dat is wel gevaarlijk, hij zit in nood, dus is er wat aan de hand, dus wegwezen?

mvgr, Sander

Berichten: 65

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

Maar niet iedereen heeft last van dat soort verschijnselen... Zijn deze dan "anders" geevolueerd of...?

Berichten: 96

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

Maar niet iedereen heeft last van dat soort verschijnselen... Zijn deze dan "anders" geevolueerd of...?
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zeker omdat het genetisch materiaal van mensen onderling heel erg op elkaar lijkt.

Misschien moet je dit meer zoeken in de vorm van "smaak" :wink:

Ik merk trouwens bij mijzelf, dat ik er de ene keer wanneer anderen er niks van merken, veel last van heb, terwijl het een andere keer precies andersom is.

mvgr, Sander

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

Ik heb het met vellen van vruchten vooral tomaten vel. Als iemand een tomaat snijdt of eet tot aan het velletje dan krijg ik kippenvel, geen pijn in mijn oor maar kippenvel. Heeft dit ook hiermee te maken?

Berichten: 96

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

zou kunnen, of misschien heb je een tomaten fobie :wink:

mvgr, Sander

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

Nee tomaten vind ik juist heerlijk om te eten, vooral cherry tomaatjes. Maar die vellen moet je niet snijden, daar krijg ik het zo koud van. Het gekke is ook, als andere tomaten eten en op het velletje blijven kouwen, vind ik eng om aan te horen, bah. Maar als ik zelf een tomaat eet heb ik verder helemaal nergens last van, gek toch?

Berichten: 20

Re: Piepschuim over elkaar wrijven

Haha ik denk echt niet dat het te maken heeft met evolutie/voorouders. Ik geloof namelijk ook niet in de evolutie. Ik denk gewoon dat het net als pijn is.. de een voelt dat ook sneller dan de ander. Het zijn natuurlijk gewoon trillingen die een geluid veroorzaken.

Je hebt toch ook dat de één tot een hogere frequentie kan horen dan een ander, misschien merkt de een ook meer van een bepaalde frequentie/geluidssoort dan de ander.

roep maar als ik iets totaal onzinnigs zeg want dat kan gebeuren :shock:

Reageer