Magneet spoel snelheid

Moderator: physicalattraction

Berichten: 8

Magneet spoel snelheid

Ik heb me de laatste weken zitten te verdiepen in stroom opwekken d.m.v. Permanente magneten en spoelen (met/zonder kern)

Heb daarbij hele leuke zelfbouw projecten gezien van mensen die de lenz-krachten bijna helemaal wisten te illimineren, en sommige het zelfs zo wisten te gebruiken dat het juist deed bijdragen aan de omwentelings-kracht van hun zelfbouw-generator, i.p.v. tegen te werken.

Dat deed men met een inductie-motor.

Maar goed.

Om een stroom op te wekken heb je het volgende nodig:

a) Magneet: van een bepaalde groote en STREKTE, en een bepaalde SNELHEID.

b) Spoel: met een bepaald AANTAL WIKKELINGEN

c) Kern: van een bepaald soort MATERIAAL en GROOTTE (optioneel)

Natuurlijk kan ik het wel zo hard laten draaien om het op de juiste spaning uit te laten komen, maar dan zal de frequentie helemaal te hoog of juist te laag zijn.

Mijn vraag is:

1) Welke waarden moet ik voor de materialen aanhouden om bijv op 240 Volt uit te komen bij 50 Hertz ?

2) Hoe zeer heeft de kern invloed op het opgewekte vermogen in de spoel?

Berichten: 8

Re: Magneet spoel snelheid

O.K. dan niet de exacte waarden, maar schattingen die in de buurt komen om zo een beeld te krijgen.

Trouwens, als ik het ooit zou gaan berekenen, waar moet ik dan beginnen ?

Berichten: 65

Re: Magneet spoel snelheid

Beste klungelsmurf,

Om het heel basic te houden: Om een spanning op te wekken moet een geleider (dwars!) door een magnetisch veld veld bewogen worden. Hierdoor zullen vrije elektronen in die geleider gedwongen worden om een bepaalde kant op te gaan. Voila: als je nu gaat meten aan de beide uiteinden van die geleider zal je een spanning meten. Meer correct: een spanningsverschil. Sluit je nu een paar draadjes en een verbruiker (een lampje, een ledje, een vaatwasser) aan op de uiteinden van die bewegende geleider dan zal er een elektrische stroom gaan lopen van het uiteinde met teveel elektronen, via de gebruiker naar het uiteinde van de geleider met te weinig elektronen.

Om een hogere spanning te krijgen kan je een aantal factoren veranderen: nem bijvoorbeeld een langere geleider (je hoeft deze geleider niet recht te laten, je kan hem om praktische redenen ook oprollen, dan krijg je een spoel), je kan het magneetveld sterker maken (duurdere magneet kopen, de afstand tot de geleider verkleinen, een kern in de spoel plaatsen die het magneetveld beter geleid dan lucht etc.)> Je kan ook de spoel sneller laten draaien zodat de geleiders vaker per seconde (of per uur) het magneetveld doorlopen.

Straks verder.

Berichten: 65

Re: Magneet spoel snelheid

Vervolg:

Ik heb zelf ooit ook gedacht dat de wet van Lenz (een inductiespanninig is altijd zo gericht dat de oorzaak van zijn ontstaan wordt tegengewerkt) opzij kon worden gezet ;) . Door slim spoelen te wikkelen en magneten te plaatsen kreeg ik dynamo's / wisselspanningsgeneratortjes die een hoge spanning leverden (maar nauwelijks stroom), een beetje stroom maar een spanning die in elkaar donderde bij een beetje verbruik of apparaten die heel licht draaiden (maar bij een beetje belasting meteen stopten) enzovoort. Door schade en schande ben ik er mee gestopt. :D Het kost teveel tijd om natuurwetten te omzeilen. :P

De wet van Lenz keert zich (altijd) tegen je en dat is maar goed ook want anders krijg je iets voor niets. Een perpetuum mobile bestaat bij mijn weten niet. :D

Zie die hele wet van Lenz maar als een soort veer: of je hem nou indrukt of uittrekt: je zal altijd een tegenkracht voelen, hoe snel of hoe slim je er ook aan trekt. ;)

Wat al die uitvinders met hun slimme generatoren op Youtube steeds weer suggereren is dat ze "een veer hebben gemaakt die zichzelf kan uittrekken of indrukken..." ;)

Om op je vragen te antwoorden:

1) Voldoende dikke draden, veel wikkelingen, minimaal twee spoelen (oftewel: een poolpaar) op het anker en dat anker moet dan 50 keer per seconde in de rondte draaien binnen een sterk magnetisch veld. Gebruik je meer spoelen (poolparen) dan kan het toerental omlaag. Met 100 spoelen zou je genoeg hebben aan een omwenteling per seconde.

maar let op: je zal dan een behoorlijk koppel nodig hebben om dat anker rond te krijgen. Het elektrisch vermogen dat je uiteindelihjk afneemt zal je ook minimaal moeten toevoeren aan de as van de dynamo. (Gebruik hiervoor geen elektromotor want dan ben je stom bezig!).

2) Zonder een goede spoelkern is er nauwelijks sprake van een bruikbaar vermogen. Je generator zal wel heel licht draaien. (Maar verder geen praktisch nut hebben). :P

Sterkte! :D

Berichten: 8

Re: Magneet spoel snelheid

Hmm ik ben van mening dat het wel kan.

Ik heb test opstellingen gezien van mensen die het volgende deden demonstreren:

1) Een generator aangedreven door een inductie-motor. Deze opstelling werd niet belast aan de kant van de generator, en draaide dus vrij rond op de kracht van de inductie-motor die voorts gewoon op het net was aangesloten.

2) dezelfde opstelling waarvan de generator-spoelen werden kort-gesloten om zoveel mogelijk tegen werking te krijgen, waarna het systeem langzaam deed stil vallen.

3) dezelfde opstelling met een stalen-as tussen de generator en de inductie-motor waarvan ook weer de generator-spoelen werden kort-gesloten. En het verwonderlijke was dat het systeem ging versnellen, en op het laatst zo snel ging dat je dacht dat alles uit elkaar ging knallen/rammelen.

De motor bleef aangesloten op het net.

En de generator-spoelen werden kort-gesloten als het systeem op snelheid was.

Het enigste verschil is:

Bij 2) zit er een magnetische isolator als as tussen de generator en de inductie-motor. (Viel stil)

Bij 3) zit er een magenetische gelijder tussen de generator en de inductie-motor. (Versnelling)

De theorie van het verhaal was dat het tegenwerkende magnetisme in het anker van de inductie-motor voor een krachtiger veld zou zorgen waardoor het versnelde.

Heb het niet getest maar ga wel lagers kopen en spoelen wikkelen en ook wat klungelen.

Dan nog iets.

Heb wat gezien:

Man heeft generator gebouwd, en laat die aandrijven door een elektro motor die op het net staat.

Dan trekt de man de stekker van de motor uit het stopcontact en steekt hem in de generator, waarna het systeem weer op normale snelheid komt.

dan sluit de man ook nog 9 lampen van 100 watt op het systeem aan.

Hij stopte bij de 9e lamp omdat je aan het geluid van het systeem kon horen dat het moeilijk begon te worden.

De snelheid bleef hetzelfde !!!!!!!!!!!!

Ik heb 1 ding geleerd - iets wat ik in de wereld vaker tegen kom.

We worden dom gehouden.

Berichten: 65

Re: Magneet spoel snelheid

Ik heb 1 ding geleerd - iets wat ik in de wereld vaker tegen kom.

We worden dom gehouden.
Beste Klungelsmurf: je hebt helemaal gelijk.

Maar neem van mij aan: Gebruik je gezond verstand, dan ben je nooit dom.

Als iemand zo een uitvinding heeft gedaan wil ik hem direct voordragen bij het Nobel-comite. Maar meestal hoor je weinig meer van zo iets.

Ik heb hier de nodige documentatie (van voor het Internettijdperk) over vrije energie, Tesla, Keeley, Newman, Coler, Swiss N-machine, andere magnet-motors en ga zo maar door. Ik heb zelf geexperimenteerd en het nodige geleerd maar ik ben sceptisch geworden over deze materie. Zodra er accu's of netaansluitingen worden gebruikt om de apparatuur op gang te brengen wordt ik al achterdochtig. :D

En daarbij: filmpjes op Youtube zijn geen wetenschappelijke bewijzen. Hard roepen dat dit soort uitvindingen worden onderdrukt door regeringen en grote oliemaatschappijen zijn ook geen bewijzen...

The proof of the pudding is in the eating. Dus haal al die mooie free-energy apparaten uit de kelders en garages en naar het lab er mee!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneet spoel snelheid

klungel_smurf schreef:Ik heb 1 ding geleerd - iets wat ik in de wereld vaker tegen kom.

We worden dom gehouden.
Nee hoor, je wordt voor de gek gehouden. Wat ze in die filmpjes laten zien is meestal nep.

Berichten: 2.746

Re: Magneet spoel snelheid

klungel_smurf schreef:Man heeft generator gebouwd, en laat die aandrijven door een elektro motor die op het net staat.

Dan trekt de man de stekker van de motor uit het stopcontact en steekt hem in de generator, waarna het systeem weer op normale snelheid komt.

dan sluit de man ook nog 9 lampen van 100 watt op het systeem aan.

Hij stopte bij de 9e lamp omdat je aan het geluid van het systeem kon horen dat het moeilijk begon te worden.

De snelheid bleef hetzelfde !!!!!!!!!!!!
Vraag die man eens wat hij vindt van de wet van behoud van energie :D

Berichten: 8

Re: Magneet spoel snelheid

Ik denk dat het geen zin heeft om hier door te gaan.

Het enigste wat jullie kunnen vertellen is wat men jullie heeft geleerd, maar heb je het eigenlijk wel begrepen ?

Wist je dat wetenschappers vroeger werden uitgelachen omdat ze zeiden dat de aarde rond was en niet plat ?

Ze werden uitgelachen door GROTE GELEERDEN met aanzien en macht.

Kijk nou eens.

Wist je dat er in 1930 al een hele goedkope remedie was om terminale kanker patienten te genezen die ten dode waren opgeschreven ?

Het werd bewezen, en 2 weken later werd alles dood gezwegen en tegen gewerkt.

Gelukkig kan men het verhaal bewijzen, want er zijn patenten op naam van raymond rife.

Wiste je dat de meeste die met waterstof bezig waren, hun werk onschadelijk werden gemaakt, of werden gedreigd met hun leven en dan toch maar grote sommen van geld deden aannemen om accoord te gaan met het stoppen van de ontwikkelingen.

Zo niet werden ze voor gek verklaard, of opgeruimd.

Ja nou stop ik toch effe want zo zijn er nog honderden.

Wat ik wil zeggen is dit:

In deze wereld mag niets bestaan wat waar is.

Het is door mensen als jullie dat de leugens in deze wereld in stand kunnen worden gehouden.

Omdat jullie gewoon bij de leer blijven en niks zelf doen - nooit eens erbuiten treden - nooit eens stout zijn.

Tesla was op zoek naar een weg om elektrischiteit (zonder geleider zoals wij het kunnen) door de lucht te vervoeren.

"onmegelijk" he ? of niet? Ja zo denken jullie, omdat jullie niet van dat gehersenspoelde patroon af kunnen komen !!!

Ik zeg het is wel mogelijk !!!!!!

Kijk, geleerde mensen zijn als GODEN.

Ze denken het altijd te weten - terwijl ze helemaal niets snappen.

een voorbeeldje:

Wat is ruimte?

jullie denken dat ruimte zonder massa, licht e.d. leeg is.

WWHAHAHAHAHAHAHA die is goed - wat een grap !!!

Ik zeg: "nee ruimte is niet leeg - Ruimte is voor ons, zoals water is voor een vis"

Ik zeg: "Ruimte bestaad ergens uit"

Ik weet dat er systemen zijn waar je meer uit haald dan dat je erin stopt.

Sommige wel het 10-voudige.

Omdat jullie bij de leer van jullie afgoden blijven, en alleen hun geloven, zal je ook nooit de waarheid zien.

Je zal nooit vrij zijn.

Je zal gebukt gaan onder de leugens die men jullie geleerd hebben.

en er tot aan jullie dood er nog heilig in geloven ook.

Al had ik de bewijzen ervoor om het jullie te laten zien - ik zou het nooit doen.

Want het is zelfs zo, dat als het voor je neus gedemonstreerd wordt, dus je met je neus erboven op staat, alles kan bekijken en aanraken, je nog tot de conclusie komt "DAT BESTAAD NIET"

Het komt door dat soort mensen dat de wereld nooit zal veranderen.

Ga zo door - jullie zijn heel goed bezig hoor

Berichten: 8

Re: Magneet spoel snelheid

nog effe snel dit erbij:

Ik heb ook niet de wens om het te veranderen, want je wordt toch voor gek verklaard.

Gewoon laten zoals het is, en zoals het gaat.

Als ik eronder moet lijden, waarom de rest van wereld ook niet?

Berichten: 8

Re: Magneet spoel snelheid

uhm wat dacht je dan van kernfusie als free energy.

eenmaal op gang en hopla een systeem wat zich zelf aan de gang houd en nog mega en mega watts overheeft.

Vertel mijniet over dat free enery onzin is

wat onzin is, zijn de mensen die de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hang, en dan allerlei stomme dingen doen opnemen je op het internet zetten.

De stomste dingen kom je tegen.

Ik zeg "kan kan wel"

Ik zeg "het bestaad al"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneet spoel snelheid

klungel_smurf schreef:Ik weet dat er systemen zijn waar je meer uit haald dan dat je erin stopt.

Sommige wel het 10-voudige.
Laat zien, laat zien!

Enne , zou je bestaat en haalt a.u.b. met een t willen schrijven?

Berichten: 8

Re: Magneet spoel snelheid

Zoals ik het al zei "ik zal dat nooit doen !!!"

NOOIT !!!

Berichten: 2.746

Re: Magneet spoel snelheid

Dit is hier een wetenschapsforum, kom niet zomaar af met je ideeën zonder ze te onderbouwen.
klungel_smurf schreef:Ik zeg: "nee ruimte is niet leeg - Ruimte is voor ons, zoals water is voor een vis"

Ik zeg: "Ruimte bestaat ergens uit"
Je bent niet de eerste die zoiets denkt, het werd "Ether" genoemd.

Die Ether-theorie is echter al enkele decennia geleden met de grond gelijk gemaakt.

Maar als je er toch van overtuigd bent, onderzoek dan eens de interferentieproef van Michelson. En weet me te zeggen wat daar fout loopt.

Ik zou hier graag over verder 'discussiëren' maar je stellingen zijn niets waard zonder argumenten.

Ik zeg dat de aarde vlak is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneet spoel snelheid

klungel_smurf schreef:Zoals ik het al zei "ik zal dat nooit doen !!!"

NOOIT !!!
Dat is nou jammer. Daarmee schaar je jezelf in de rij van al die fantasten die beweren dat vrije energie mogelijk is, maar niet kunnen of willen vertellen hoe dat dan werkt. Gemiste kans lijkt me, jij kunt de wereld vooruit helpen maar je doet het niet.
Ik zeg dat de aarde vlak is.
Bijna goed! Ik heb geconstateerd dat zelfs in de polder oneffenheden in het weiland voorkomen, algemeen aangeduid als molshopen. Dus helemaal vlak is de aarde niet, maar het komt er dichtbij. :D :P

Reageer