[wiskunde] lineaire differentievergelijking oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[wiskunde] lineaire differentievergelijking oplossen

Ik volg een cursus wiskundige modellen in biologie en milieukunde. We hebben zojuist theorie gehad over lineaire differentievergelijkingen. Allereerst vind ik het heel irritant dat Word op deze computer bepaalde symbolen (zoals haakjes om een matrix of vector heen) niet herkent. Op de computer op mijn studentenkamer herkent hij ze wel. Hoe los ik dit probleem op? Maar nu naar de som.

De vraag zit in een word bijlage omdat de wiskundige symbolen niet meekomen als ik het paste in het forum.
Bijlagen
Vraag_wiskunde.doc
(40 KiB) 143 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire differentievergelijking oplossen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire differentievergelijking oplossen

Het gaat helaas heel vroeg mis...
\(\left| {\begin{array}{*{20}c} {2 - \lambda } & 4 \\ 1 & { - \lambda } \\\end{array}} \right| = - \lambda \left( {2 - \lambda } \right) - 4 = \cdots \)
En jij hebt +4 in plaats van -4. Dit levert twee reële eigenwaarden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: [wiskunde] lineaire differentievergelijking oplossen

@ Moderator: Ik zal er voortaan aan denken. Bedankt voor de tip.
TD schreef:Het gaat helaas heel vroeg mis...
\(\left| {\begin{array}{*{20}c} {2 - \lambda } & 4 \\ 1 & { - \lambda } \\\end{array}} \right| = - \lambda \left( {2 - \lambda } \right) - 4 = \cdots \)
En jij hebt +4 in plaats van -4. Dit levert twee reële eigenwaarden.
Bedankt voor je reactie. Dit maakt het aanzienlijk makkelijker. Ik denk dat ik er nu nog uitkom. Ik weet niet of ik nog sommen tegenkom met complexe eigenwaarden (dit is trouwens heel goed mogelijk; het college ging daarover). Misschien post ik deze sommen nog, mocht ik er niet uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] lineaire differentievergelijking oplossen

Ik denk dat ik er nu nog uitkom. Ik weet niet of ik nog sommen tegenkom met complexe eigenwaarden (dit is trouwens heel goed mogelijk; het college ging daarover). Misschien post ik deze sommen nog, mocht ik er niet uitkomen.
Prima, we horen (of lezen...) het wel als je hiermee nog een probleem hebt, of bij een andere opgave... Succes!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer