[wiskunde] asymptoten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

[wiskunde] asymptoten

Dit is hier mijn tweede oefening dat ik alweer niet snap en het komt er dus op neer dat ik eigenlijk slecht ben in dit deel van wiskunde ...

Ik heb wel al iets geprobeerd, maar ik geraak niet verder of ik ben fout.

Hier is de oefening:

"Bepaal vergelijkingen van de asymptoten van de functie f(x) =
\( \frac{2x + 4}{e^{3x}} \)
en bepaal een vergelijking van de raaklijn aan de grafiek van f in het snijpunt met de y-as."

Ik heb hier al een keertje geprobeerd voor de verticale asymptoot (=VA). Ik heb dit gedaan door de noemer gelijk te stellen aan 0.

Dus, dan krijg je
\( e^{3x} \)
= 0

dan heb ik aan beide kanten ln gezet en dat heb ik dit: 3x = ln0 waaruit volgt: x =
\( \frac{ln0}{3} \)
en ln0 bestaat niet voor zover ik weet, dus dan is er geen VA. Klopt dit alvast?

Dan moeten we de horizontale asymptoot zoeken (=HA). We moeten dat doen door 1 keer lim in - :D en een keertje lim in + :P .

Als ik dat doe, dan vind ik voor + :P :
\( \frac{+ oneindig}{+ oneindig} \)


en dan moet ik Hospital toepassen. Als ik dit doe, bekom ik
\( \frac{2}{3*e^{3x}} \)
dan weer + ;) invullen, en dan bekom ik
\( \frac{2}{+ oneindig} \)
.

Is dit dan 0? En is met andere woorden de HA in + :D : y = 0 ?

De HA in - :P is dan
\( \frac{+ oneindig}{0} \)
. Deze bestaat dan niet omdat delen door 0 niet mag. Dus voor de HA in - ;) is er geen oplossing. Klopt dit?

En dan hebben we de schuine asymptoot (=SA). SA kan alleen maar in - :D omdat er geen HA is daar.

Dus dan zoeken we eerst a en b voor in de vgl van de SA te zetten: y = ax +b

a = lim - :?
\( \frac{2x+4}{e^{3x}*x} \)
en als je dan - ;) invult, kom je weer oneindig / 0 uit en dan kan dit niet.

Dit klopt volgens mij niet en ik moet dus iets verkeerd doen of over het hoofd zien.

Kan iemand zeggen wat en ook of al het andere juist is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] asymptoten

BramusBoy schreef:Ik heb hier al een keertje geprobeerd voor de verticale asymptoot (=VA). Ik heb dit gedaan door de noemer gelijk te stellen aan 0.

Dus, dan krijg je
\( e^{3x} \)
en als je dan - :D invult, kom je weer oneindig / 0 uit en dan kan dit niet.

Dit klopt volgens mij niet en ik moet dus iets verkeerd doen of over het hoofd zien.

Kan iemand zeggen wat en ook of al het andere juist is?
De teller gaat inderdaad weer naar (min) oneindig, de noemer naar 0, dus de breuk naar (min) oneindig: geen SA.

Je hebt dus alleen een HA aan de kant van +∞, meer niet.

Grafische bevestiging:

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-2.5,3,-150,120,300,300,600,600,'(2*x+4)/(exp(3*x))')</script><!--graphend-->
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 38

Re: [wiskunde] asymptoten

Ok, alvast bedankt voor dit.

Maar dan moet ik nog die vergelijking van de raaklijn aan de grafiek van f in het snijpunt met de y-as vinden.

Dit wilt dus zeggen dat x = 0 moet zijn. Moet ik dan gewoon 0 invullen in f(x) op de plaatsen waar x staat?

En dan zou dit uitgerekend y = 4 moeten worden.

Het probleem waar ik nu mee zit, is dat bij de oplossingen van deze oefening in mijn boek dit staat: y = -10x + 4

Is dit de vgl van de raaklijk of toch van een SA? En als dit van de raaklijn is, hoe kom je dan aan die -10x?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] asymptoten

BramusBoy schreef:Maar dan moet ik nog die vergelijking van de raaklijn aan de grafiek van f in het snijpunt met de y-as vinden.

Dit wilt dus zeggen dat x = 0 moet zijn. Moet ik dan gewoon 0 invullen in f(x) op de plaatsen waar x staat?

En dan zou dit uitgerekend y = 4 moeten worden.
Klopt helemaal.
BramusBoy schreef:Het probleem waar ik nu mee zit, is dat bij de oplossingen van deze oefening in mijn boek dit staat: y = -10x + 4

Is dit de vgl van de raaklijk of toch van een SA? En als dit van de raaklijn is, hoe kom je dan aan die -10x?
Je kende de regel van l'Hôpital, dus je hebt afgeleiden gezien. De richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan een punt van de grafiek van f(x) is precies de afgeleide van f in dat punt - dat zou je toch gezien moeten hebben. Zoek dus de afgeleide en neem die in x=0, dat levert je de rico van -10.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 38

Re: [wiskunde] asymptoten

Ok, dan zal ik dat eens uitrekenen.

De algemene vergelijking van een raaklijn is toch y = ax + b met a de rico hé?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] asymptoten

Inderdaad, a is de rico en dus ook de afgeleide in het punt waar je de raaklijn bepaalt.

Dan kan je b nog vinden door te eisen dat de rechte ook effectief door dat punt gaat...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 38

Re: [wiskunde] asymptoten

die 4 dat ik had uitgerekend, is dat de b in de vgl van de raaklijn, of is die b een hele andere 4 die van ergens anders komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] asymptoten

Die b is hier toevallig 4 omdat het de raaklijn in x=0 is. Dan krijg je met y=ax+b in x=0 natuurlijk gewoon b, en aangezien de y-coördinaat van de functie in x=0 gelijk was aan 4, moet die b hier ook 4 zijn.

Algemeen: je hebt f(x) en een punt (p,f(p)) waar je de raaklijn (met voorschrift y=ax+b) wil bepalen. De richtingscoëfficiënt vind je door de afgeleide f'(x) te berekenen en die in p te nemen, dus a = f'(p). Dan vul je in y=ax+b het punt (p,f(p)) in, dus y=f(p) en x=p; a is al gekend dus hieruit haal je b.

Grafisch, een beetje meer ingezoomd rond het punt waar we de raaklijn nemen:

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,1,0,40,300,300,600,600,'(2*x+4)/(exp(3*x))','-10*x+4')</script><!--graphend-->
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 38

Re: [wiskunde] asymptoten

Dat is goed, nu snap ik alles denk ik.

Morgen (of vandaag eigenlijk :D ) zet ik alles eens mooi op papier en nu ga ik slapen.

Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] asymptoten

BramusBoy schreef:Dat is goed, nu snap ik alles denk ik.

Morgen (of vandaag eigenlijk :D ) zet ik alles eens mooi op papier en nu ga ik slapen.

Nogmaals bedankt!
Prima. Als je nog vragen hebt, laat je maar iets horen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer