[scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Hallo,

Ik probeer te weten te komen wat de evenwichtsconcentraties zijn.

Ik heb een hoeveelheid CO3 2- ionen in water. C=3,24*10^-7 Molair Dit is een base en ze zal reageren met water. tot vorming van HCO3-

Nu wil ik weten hoeveel [HC03-]=[OH-]=x Ik doe dit via tabelletje en met baseconstante van CO3 2- => Kb=2,07*10^-4

(Ik verwaarloos de reactie van HCO3- naar H2CO3)

Kb=x^2/(3,24*10^-7-x) Hieruit kan ik x halen. Wat nu het probleem is, aangezien ik zo weinig CO3 ionen heb, kan ik dan de eigendissociatie van water hier verwaarlozen?

Wat zou betekenen dat de beginconcentratie aan OH ionen 10^-7 M is.

groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Kb=x^2/(3,24*10^-7-x) Hieruit kan ik x halen. Wat nu het probleem is, aangezien ik zo weinig CO3 ionen heb, kan ik dan de eigendissociatie van water hier verwaarlozen?
Als je x eerst berekent zonder rekening te houden met waterdissociatie zie je meteen of je de waterdissociatie had mogen verwaarlozen.
Wat zou betekenen dat de beginconcentratie aan OH ionen 10^-7 M is.
Zo werkt dat niet, de bijdrage aan [OH-] van de waterdissociatie is in dit geval gelijk aan de [H+] in de eindoplossing.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Als je x eerst berekent zonder rekening te houden met waterdissociatie zie je meteen of je de waterdissociatie had mogen verwaarlozen.
Ok voor x kom ik uit: 3,23*10^-7 M Dus denk ik dat ik de eigendissociatie niet mag verwaarlozen. Maar ik weet niet precies hoe ik deze moet inrekenen.
Zo werkt dat niet, de bijdrage aan [OH-] van de waterdissociatie is in dit geval gelijk aan de [H+] in de eindoplossing.
Wat bedoel je hier precies mee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Als [OH-] gelijk zou zijn aan 3,24*10-7 mol/liter, dan is [H+] = 10-14/[OH-] = 3,1*10-8 en aangezien H+ alleen afkomstig kan zijn van het water.....

Om het helemaal goed te doen moet je de brutoconcentratievergelijking voor alle carbonaat, de elektroneutraliteitsvergelijking, en de evenwichtsvergelijkingen opschrijven, en daaruit alle concentraties oplossen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Hoi,

Allemaal goed en wel maar de concentratie [H+] heb ik toch niet gevraagd? Ik weet wel dat aan het ionenproduct van water steeds voldaan moet zijn.

Wat daarintegen niet weet is: In het begin is mijn oplossing neutraal. PH = 7 POH =7 dus [OH-]= 10^-7M. Akkoord?

=>kan ik VOOR de reactie begint weten of ik deze beginconcentratie(10^-7M) in rekening moet brengen?

zo niet:

Is het mogelijk als ik bijvoorbeeld zoals nu zonder het in rekening te brengen zie dat de uitkoms iets is van grootteorde 10^-7, dat ik dan weet dat mijn antwoord fout is en dat ik de autodissociatie toch niet uit het oog mag verliezen?

Maar volgens mij heb je mijn vraag niet goed begrepen en dat kan enkel aan mij liggen. Ik hoop dat je het nu begrijpt, anders zal ik mij wel uit de slag trekken.

groeten!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Tja, volgens mij heb jij mijn antwoord niet begrepen.

Die "beginconcentratie" 10-7 M voor [OH-] doet helemaal niets terzake. Het toevoegen van het basische carbonaat zorgt ervoor dat de waterdissociatie teruggedrongen wordt en de OH- die van de waterdissociatie afkomstig is zal dan ongeveer 3,1*10-8 M zijn want dat is de van het water afkomstige [H+] ook. De gemaakte fout door dit te verwaarlozen is dan dus ruwweg 10 %.

Het zou mij overigens niets verbazen als de fout die je maakt door het HCO3- naar H2CO3 evenwicht te verwaarlozen in dezelfde orde van grootte blijkt te zijn.

De enige manier om dit goed op te lossen is om de brutoconcentratievergelijking voor alle carbonaat, de elektroneutraliteitsvergelijking, en alle evenwichtsvergelijkingen opschrijven, en daaruit alle concentraties oplossen.

Als dit je niets zegt kun je deze opgave niet oplossen, maar dan snap ik niet in welke leerstof context dit vraagstuk gesteld wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] evenwichtsconcentratie bepalen

Dus, je moet nooit rekening houden met de beginconcentratie OH- omdat je door het aan te maken de eigendissociatie van water terugdringt?

Over die "brutoconcentratievergelijking voor alle carbonaat, de elektroneutraliteitsvergelijking" Dit gaat mijn petje te boven.

Wij moeten het enkel benaderend oplossen. Ik zal proberen of ik nog een docent te pakken krijg die me uitlegt hoe ik punten kan scoren op het examen :D

(De vereenvoudiging van HCO3- naar H2CO3 voerde ik door omdat die het probleem nodeloos complexer maakt. )

bedankt voor je reacties

mvg

Reageer