Regen ruikt?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 87

Regen ruikt?

Vaak als het net geregent heeft ruikt het heerlijk buiten, vooral in de zomer. Heeft er iemand een idee hoe dit komt, waar dit door veroorzaakt wordt?

Berichten: 150

Re: Regen ruikt?

In de NRC van vandaag (toeval?) is een hele rubriek aan dit onderwerp gewijd.

Berichten: 2.746

Re: Regen ruikt?

omdat slechte geuren uit de lucht 'gewassen' worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Regen ruikt?

misschien door stofjes die uit planten/bodem/andere dingen vrijkomen. Als bijvoorbeeld het water verdampt, of als het water er juist mee mengt ofzo? ;) ..

Ik vraag het me eigenlijk ook wel af :shock:
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Regen ruikt?

Ik vraag het me al een hele tijd af. Ikzelf denk dat het misschien iets te maken heeft met de grond die het water opneemt en er zo voor zorgt dat de planten sterker ruiken. Ik zou het anders echt niet weten...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Regen ruikt?

Wat je ruikt is geosmine, ook wel de geur van de lente genoemd. Bacterien produceren deze geur als het iets warmer en vochtiger begint te worden, dus vaak als de lente begint.

Berichten: 125

Re: Regen ruikt?

Heerlijk gewoon. Tijdens een stortbui in het park lopen op een plaats waar veel platanen (bomen die veel zuurstof produceren) groeien.

Deze geur maakt het ook mogelijk om regen van te voren te ruiken. Veel dieren kunnen zo heel goed voorspellen of het gaat regenen.

Berichten: 30

Re: Regen ruikt?

Wat je ruikt vlak voor ,tijdens of na een regenbui kan ozon zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Regen ruikt?

Wat je ruikt vlak voor ,tijdens of na een regenbui kan ozon zijn.


Inderdaad. Als het onweert, wordt er door de hoge energieën in de lucht plaatselijk ozon gemaakt. Dat heeft een frisse geur.

(heeft iemand mij ooit verteld).

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Regen ruikt?

Ik heb nu twee hele goede antwoorden: geosmine en ozon.

Stom eigenlijk dat je je zulke dingen als waarom het zo ruikt voor, tijdens en na een regenbui. Ik vind het trouwens zelf ook heerlijk om een stukje te gaan wandelen tijdens of na een regenbuitje.

Reageer