Springen naar inhoud

[wiskunde] analytische meetkunde oefening

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_benjimanV_*

• Gast

Geplaatst op 11 januari 2009 - 13:55

hoi,voor het weekend heb ik enkele wiskunde oefeningen meegekregen van mijn leerkracht .
Nu zat er deze keer een aardig moeilijke bij.
Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?
dit is de opgave:
gegeven: de rechthoekige driehoek ABC met A(0.3) , B(2.-1) en C(4.0)
controleer analytisch: In een rechthoekige driehoek is de hoogte naar de schuine zijde middelevenredig tussen de stukken waarin ze de schuine zijde verdeelt.

weet iemand hoe ik hiermee verder moet?
alvast bedankt..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2009 - 14:29

Maak om te beginnen eens een tekening. Verder noemen we het snijpunt van de hoogtelijn uit B met de schuine zijde D. Dan dien je te controleren dat LaTeX .

Je hebt voldoende gegevens om |AD|, |CD| en |DB| uit te rekenen.

Veranderd door Klintersaas, 11 januari 2009 - 14:28

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2009 - 15:30

Zie het laatste bericht in http://www.wiskundef....php?f=9&t=2057
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2009 - 15:34

Om even verder te gaan op wat daar gezegd is:

De rechthoekige driehoek wordt door de hoogtelijn op de schuine zijde in 2 gelijkvormige rechthoekige driehoeken verdeeld. Maak gebruik van deze gelijkvormigheid om het resultaat (de hoogtelijnstelling van Euclides) af te leiden.

dag Arno
volgens mij zit jij fout,een hoogtelijn staat lodrecht op de schuine zijde en gaat naar de tegenoverstaande hoek, hij deelt de schuine zijde dus niet in 2 gelijke delen

Ten eerste ging het om driehoeken en niet om zijden en ten tweede is gelijkvormigheid niet hetzelfde als gelijkheid.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

*_gast_benjimanV_*

• Gast

Geplaatst op 11 januari 2009 - 15:51

Om even verder te gaan op wat daar gezegd is:

Ten eerste ging het om driehoeken en niet om zijden en ten tweede is gelijkvormigheid niet hetzelfde als gelijkheid.

het lukt mij nog steeds niet, krijg ik mss verder aanwijzigingen :D

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2009 - 16:03

Ik sluit niet uit dat het (veel) korter kan, maar aangezien het om een specifieke driehoek gaat, neem ik aan dat het de bedoeling is dat je wat rekent.

Je kunt eenvoudig de lengte van de zijde AC bepalen (ik neem aan dat je daar formules voor gezien hebt). Vervolgens bepaal je de lengte van DB, AD en CD.

Laat anders eerst eens zien wat je al hebt.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2009 - 17:50

het lukt mij nog steeds niet, krijg ik mss verder aanwijzigingen :D

Kijk maar opnieuw in http://www.wiskundef....php?f=9&t=2057
omdat ik daar weer een reactie heb geplaatst,
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2009 - 19:07

@benjimanV: het is niet erg handig (en nodig) om je vraag op verschillende plaatsen te stellen, dat maakt het hier ook niet erg duidelijk om te volgen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures