[wiskunde] limiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

euhm inderdaad. Maar hier vormt dat geen probleem of wordt
\(\infty\)
als niet bestaande beschouwd?
Je conclusie is hier nog wel geldig, maar het is toch al subtiel (het volgt inderdaad niet uit de formele regel dat het mag voor bestaande limieten, waarmee een reëel getal bedoeld wordt). Als de limiet binnenin 1 was bijvoorbeeld, ging de conclusie niet op.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] limiet

Je zal een truukje moeten toepassen zodat je met de regel van de l'hôpital verder kan.

@TD: thx voor de verduidelijking.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Scofield schreef:Ik heb nog een voorbeeld voor het op te helderen.

De limiet van (n-3)^(2n+5)/(n+4)^(2*n+5) voor n gaande naar +oneindig.

lim (2n + 5) ln((n-3)/(n+4))

=lim (2n + 5) * lim ln((n-3)/(n+4))

= +oneindig * 0

Dat ziet er niet goed uit he....
Dat betekent nog niets, er kan nog vanalles uitkomen. Herschrijf:
\(\frac{{\left( {n - 3} \right)^{2n + 5} }}{{\left( {n + 4} \right)^{2n + 5} }} = \left( {\frac{{n - 3}}{{n + 4}}} \right)^{2n + 5} = \left( {1 - \frac{7}{{n + 4}}} \right)^{2n + 5} \)
Helpt dat al?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: [wiskunde] limiet

TD schreef:Dat betekent nog niets, er kan nog vanalles uitkomen. Herschrijf:
\(\frac{{\left( {n - 3} \right)^{2n + 5} }}{{\left( {n + 4} \right)^{2n + 5} }} = \left( {\frac{{n - 3}}{{n + 4}}} \right)^{2n + 5} = \left( {1 - \frac{7}{{n + 4}}} \right)^{2n + 5} \)
Helpt dat al?
Dat had ik ook al, maar ik wil eigenlijk gewoon weten waarom de werkwijze die ik hierboven gebruik niet geldt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] limiet

Mits de werkwijze aan te passen (zie boven) zal het wel werken. TD's werkwijze is echter beter...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Die "geldt" wel, maar levert je geen nuttig resultaat op want je krijg een onbepaalde vorm.

Je kan dat oplossen door wat te herwerken naar een onbepaalde vorm waar je de regel van l'Hôpital op kan toepassen (zoals jhnbk voorstelt), of je kan werken naar een standaardlimiet (waartoe ik een aanzet gaf, denk aan e...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: [wiskunde] limiet

TD schreef:Die "geldt" wel, maar levert je geen nuttig resultaat op want je krijg een onbepaalde vorm.

Je kan dat oplossen door wat te herwerken naar een onbepaalde vorm waar je de regel van l'Hôpital op kan toepassen (zoals jhnbk voorstelt), of je kan werken naar een standaardlimiet (waartoe ik een aanzet gaf, denk aan e...).
Ahzo, maar die aanzet naar e had ik wel door maar die kan je toch niet omwerken tot lim(1+1/n)^n ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Niet met n, maar met (n+4)/(-7).
\(\left( {1 - \frac{7}{{n + 4}}} \right)^{2n + 5} = \left( {1 + \frac{1}{{\frac{{n + 4}}{{ - 7}}}}} \right)^{2n + 5} \)
Nu een beetje prullen in de exponent...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] limiet

Waarom niet? Substitueer zodanig dat je 1/n tussen de haakjes krijgt.

EDIT: of zoals TD voorstelt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Welja, vertrek met mijn aanzet en stel dan t = (n+4)/(-7), dat gaat de notatie wat verlichten...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: [wiskunde] limiet

Hmm. Dan heb ik lim [(1+ 1/(n+4)/(-7) ) ^ (n+4)/(-7) ] ^(-7(2n+5)/(n+4))

waardoor ik deze vieze exponent heb: (-7(2n+5)/(n+4)). Dit kan toch niet kloppen :D ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Om het wat te vereenvoudigen, neem die interne noemer gelijk aan t zoals ik zei; dan:
\(\frac{{n + 4}}{{ - 7}} = t \to n = - 7t - 4 \to \left( {1 + \frac{1}{t}} \right)^{2\left( { - 7t - 4} \right) + 5} = \left( {1 + \frac{1}{t}} \right)^{ - 14t - 3} \)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] limiet

je moet wel substitueren hoor. :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 355

Re: [wiskunde] limiet

TD schreef:Om het wat te vereenvoudigen, neem die interne noemer gelijk aan t zoals ik zei; dan:
\(\frac{{n + 4}}{{ - 7}} = t \to n = - 7t - 4 \to \left( {1 + \frac{1}{t}} \right)^{2\left( { - 7t - 4} \right) + 5} = \left( {1 + \frac{1}{t}} \right)^{ - 14t - 3} \)
Ik komdan als oplossing e^(-14) uit ... Dat zou moeten kloppen..

Dus om alles samen te vatten:

onbepaaldheid --> l'hopital of standaardlimimet. Merci TD en jhnkb

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Ik komdan als oplossing e^(-14) uit ... Dat zou moeten kloppen..
Klopt inderdaad!
onbepaaldheid --> l'hopital of standaardlimimet. Merci TD en jhnkb
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de vorm van je limiet.

Limieten van deze vorm kan je naar de definitie van e herleiden, goniometrische soms naar de standaardlimiet van sin(x)/x (gaat naar 1 voor x naar 0) enzovoort. Sommige types zijn natuurlijk niet zomaar tot een standaardvorm te herleiden, dat is een beetje "zien".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer