Vergelijking fosfor en napalm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Vergelijking fosfor en napalm

In de topic http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry483113

zegt Rexxar:

(op 11 January 2009, 17:33):
Zelfs de vergelijking met napalm slaat chemisch nergens op.
waarop E. Desart een link naar Wikipedia legt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_fosfor
Quote

Bij contact met de huid reageert de stof met het water in de huid, waardoor zeer diepe en ernstige brandwonden ontstaan. (Het verbrandingsproduct is forsforpentoxide dat met vocht verder reageert tot fosforzuur.) Dit effect is vergelijkbaar met dat van napalm. Naast brandwonden kan de toxiciteit van witte fosfor ook schade aan belangrijke organen zoals lever, longen en hart veroorzaken. Fosforbranden kunnen niet met water geblust worden omdat de stof ook met water reageert, o.a. met de vorming van fosfine.

..................................

Het Rode Kruis is een groot voorstander van een algeheel verbod op het gebruik van witte fosfor, ook al geldt het volgens internationale afspraken niet als een chemisch wapen.
Ik vraag me af of dit wiki-lemma er niet dik naast zit. Beide veroorzaken natuurlijk akelige brandwonden, maar de chemie is toch onvergelijkbaar?

voor behandeling van fosforwonden vind ik:

http://www.globalsecurity.org/military/sys...unitions/wp.htm
If burning particles of WP strike and stick to the clothing, take off the contaminated clothing quickly before the WP burns through to the skin. Remove quickly all clothing affected by phosphorus to prevent phosphorus burning through to skin. If this is impossible, plunge skin or clothing affected by phosphorus in cold water or moisten strongly to extinguish or prevent fire. Then immediately remove affected clothing and rinse affected skin areas with cold sodium bicarbonate solution or with cold water. Moisten skin and remove visible phosphorus (preferably under water) with squared object (knife-back etc.) or tweezers. Do not touch phosphorus with fingers! Throw removed phosphorus or clothing affected by phosphorus into water or allow to bum in suitable location. Cover phosphorus burns with moist dressing and keep moist to prevent renewed inflammation. It is neccessary to dress white phosphorus-injured patients with saline-soaked dressings to prevent reignition of the phosphorus by contact with the air.

Some nations recommend washing the skin with a 0.5-2.0% copper sulphate solution or a copper sulphate impregnated pad. Wounds may be rinsed with a 0.1%-0.2% copper sulphate solution, if available. Dark coloured deposits may be removed with forceps. Prevent prolonged contact of any copper sulphate preparations with the tissues by prompt, copious flushing with water or saline, as there is a definite danger of copper poisoning. It may be necessary to repeat the first aid measures to completely remove all phosphorus.
Emergency War Surgery NATO Handbook: Part I: Types of Wounds and Injuries: Chapter III: Burn Injury
First aid treatment of casualties with imbedded phosphorus particles consists of copious water lavage and removal of the identifiable particles, following which the involved areas are covered with a saline-soaked dressing and kept moistened until the patient reaches a definitive treatment installation. If transfer will require more than 12 hours, the involved areas should be covered by a liberal application of topical antimicrobial agent to prevent microbial proliferation and the reignition of retained phosphorus particles.
Dat "copious water" bijvoorbeeld is nou juist iets dat bij napalmbrandjes NIET helpt, alleen maar de rommel verspreidt en dus de brand verergert.

Het is een beetje een luguber onderwerp, maar ik wil wel eens weten of wiki gelijk heeft door te zeggen:
Dit effect is vergelijkbaar met dat van napalm
behalve dat beide stoffen akelige brandwonden veroorzaken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: Vergelijking fosfor en napalm

Ik kan niet dadelijk antwoorden, maar gezien de aard van het onderwerp wil ik graag het volgende kwijt:

De regels in de bijsluiter stellen

Vuurwerk en explosieven

Vragen over vuurwerk en explosieven zijn verboden als:

- gevraagd wordt hoe je vuurwerk of explosieven maakt

- gevraagd wordt waar je vuurwerk, explosieven en typerende pyrotechnische stoffen kan kopen

- gevraagd wordt naar andere zaken die het maken van vuurwerk en exposieven makkelijker maken

Bij overtreding, maar ook in geval van twijfel kan elke moderator besluiten een bericht te sluiten, te wijzigen of te verwijderen.


Gezien het feit dat het hier gaat over de vergelijkbaarheid van de reacties kan er geen probleem zijn met de topic, maar er zal streng toegekeken worden dat het onderwerp niet afdwaalt richting productie/gebruik van napalm.

Zoals jan zo mooi zegt, het topic gaat over:

Ik vraag me af of dit wiki-lemma er niet dik naast zit. De chemie is toch onvergelijkbaar?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 2.746

Re: Vergelijking fosfor en napalm

Volgens mij zijn die inderdaad niet gelijkend.

Napalm kan hoogstens wat 'binnendringen' in de huid, maar het reageert zeker niet met het aanwezig water in je huid.

Napalm is niet meer dan brandstof die ze wat plakkerig gemaakt hebben. Chemisch is het gewoon benzine.

Reageer