(Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

(Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Stel: je wordt 65 jaar en krijgt AOW. Je heb een werkzaam leven gehad, en dan wordt het tijd om de laatste jaren van je leven te gaan slijten aan "van weet ik veel". Zoals vele bemerken, is het op de Nederlandse wegen nogal druk, file's noem maar op. Er worden zoveel plannen gepresenteerd om het file probleem op te lossen, van rekening-rijden tijdens spitsuren etc.

Veel oudere mensen nemen teven deel aan het verkeer, en soms tot ergernis van mede weggebruikers. Soms kom je ze tegen met een een hoge snelheid van ca. 50 km/u waar men op snelwegen 100 mogen rijden. Ik geef toe dat dit niet vaak voor komt, maar het gebeurt. Ouderen worden vanaf, als ik het goed heb, hun 70ste levensjaar jaarlijks gekeurd om te bezien of ze bevoegd zijn om nog langer aan het verkeer deel te nemen. Sommige ouderen rijden nog een motor voertuig tot hun 90ste of ouder.

Om het file probleem deels op te lossen, zou de criteria met betrekking tot de leeftijdsgrens een dikke streep getrokken kunnen worden, tot een maximale leeftijd van 70 jaar?

Voordelen zijn:

1. Minder file's, omdat er minder auto's op de wegen zijn.

2. Minder dodelijke slachtoffers in het verkeer, cijfers waar ouderen betrokken zijn, zijn mij niet bekent.

3. Minder financiele nasleep van keuringsartsen (voor de gekeurde persoon in kwestie, want die moet meestal zelf voor de kosten opdraaien, zeker als men alleen maar een AOWtje heeft), ziekenhuiskosten (na een ernstig auto ongeluk etc).

Nadelen zijn:

1. Ouderen discriminatie.

2. Minder inkomsten voor de overheid/verzekeringsmaatschappijen.

De vraag is hier: hoe denken jullie over dit item?

Persoonlijk zie ik wel iets in dit item, omdat na zorgvuldige overwegingen mijn conclusie is, dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Oudjes blijven niet thuis dus zal een van de kinderen hun moeten vervoeren, dus nog meer file.

ook volgens cijfers (uit Belgie dus weet niet dat ze kloppen) blijken oude chauffeurs veiliger te rijden dan andere chauffeurs.?

(volgens diezelfde cijfers blijken vrouwen ook veiligere chauffeurs dan mannen :shock: )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Ik heb vanochtend nog eens in de spits gekeken: tussen Kampen en Gouda geen enkele bejaarde van 70+ gezien. Ik kan er eentje gemist hebben, maar ik krijg toch de indruk dat deze mensen niet bijdragen aan het fileprobleem.

Een beter idee zou zijn om mannen onder de dertig geen rijbewijs te geven, dat scheelt volgens de statistieken een boel ongelukken!

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

JanMeut schreef:Ik heb vanochtend nog eens in de spits gekeken: tussen Kampen en Gouda geen enkele bejaarde van 70+ gezien. Ik kan er eentje gemist hebben, maar ik krijg toch de indruk dat deze mensen niet bijdragen aan het fileprobleem.

Een beter idee zou zijn om mannen onder de dertig geen rijbewijs te geven, dat scheelt volgens de statistieken een boel ongelukken!
Pas was nog in het nieuws dat de hersenen van mensen pas op hun 24ste zijn volgroeid. In de kritieke fase vanaf 18 t/m/ 24 jaar, zou alleen begeleid rijden een optie zijn, om ongelukken te voorkomen. Want deze groep veroorzaken de meeste ongelukken. Ouderen zijn, na hun 65ste levenjaar, niet meer scherp, alert, dus niet geschikt om deel te nemen aan het verkeer.

Een belangrijke vraag: hoe ontstaat file en hoe kan je die oorzaken lossen. Ik denk dat rekeningrijden een enkele oorzaak is om het probleem op te lossen. Je kan ook de kritieke leeftijdsfase aangrijpen om de lat nog veel hoger te laten plaatsen, door de leeftijdsgrens van 18 naar 21 jaar op te schroeven. Een proefrijbewijs is er al, puntenrijbewijs genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Je moet je inderdaad afvragen waarom er zo veel files zijn in Nederland.

Ten eerste zijn er veel vrachtwagens op de weg, dit komt omdat Nederland een doorvoer land is, maar ook omdat er nou eenmaal veel mensen in NL wonen, en veel winkels.

Ten tweede neemt iedereen de auto ipv het openbaar vervoer, dit heeft niets met de prijs of het aanbod van openbaarvervoer te maken, maar met de 'luiheid' van de mens. De staat moet investeren in het bedrijf openbaar vervoer om meer mensen te vervoeren omdat het bedrijven bereikbaar houdt.

Ten derde zijn er zoveel snelwegen in NL dat ze er een doel bij krijgen, dat van interregionaal vervoer. Er zijn veel opritten en afritten, knooppunten en bruggen. Er zijn zoveel snelwegen, dat er geen plaats meer is voor autowegen ("N" wegen)

Wij NL'ers blijven liever in ons geboorteplaats wonen, en reizen 40 minuten naar het werk, dan dat we verhuizen naar een plaats 20 km verderop. Dit komt juist omdat we zo'n goed wegennet hebben.

Juist omdat snelwegen ook nog eens regionaal en interregionaal vervoer te verwerken krijgen, wat iets is van de laatste 15 jaar, is het wegennet zo verstopt.

Heel mijn post gaat niet over het punt van Alexander, omdat het nou eenmaal onzin is om ouderen niet toe te laten. Mensen die maar 30 km hoeven te reizen zouden niet moeten worden toegelaten. Mensen die maar 10 km hoeven te reizen moeten verplicht het openbaar vervoer, of de fiets pakken. Juist door dit regionaal vervoer op de snelweg te beletten krijg je een veel betere doorstroom.

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

De meeste bejaarden hebben minder dagelijkse verplichtingen, en plannen hun reizen -- lijkt me -- met name buiten de spitsuren. Dat gezegd, degenen, die dat niet doen, dragen inderdaad volgens mij wel bij aan de huidige files.

Files, in zijn algemeenheid, zijn volgens mij onvermijdelijk, maar kunnen worden beperkt door economische activiteiten -- met respect aan de aanwezige logistiek -- te (re)distribueren in een land of regio.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Beste DePurpereWolf,
Heel mijn post gaat niet over het punt van Alexander, omdat het nou eenmaal onzin is om ouderen niet toe te laten.
Onzin? Levensbelang, zou ik eerder willen noemen. Jongeren maken altijd plaats voor ouderen, jongeren hebben wel een verplichting jegens ouderen, namelijk voor hen te zorgen, als zij het zelf niet meer kunnen. Maar als je klaar bent met verplicht werken, mag men de auto op hun 70ste inleveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

om files te bestrijden wil je minder mensen op de weg, logisch, maar om nu een hele bevolkingsgroep uit te sluiten. ik weet een beter idee: mannen maken veel meer brokken dan vrouwen. laten we alle mannen rijbevoegdheid ontzeggen!! scheelt niet alleen veel machogedrag op de weg, maar ook meer dan de helft auto's!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Alexander Hartmans schreef:...

Onzin? Levensbelang, zou ik eerder willen noemen. Jongeren maken altijd plaats voor ouderen, jongeren hebben wel een verplichting jegens ouderen, namelijk voor hen te zorgen, als zij het zelf niet meer kunnen. Maar als je klaar bent met verplicht werken, mag men de auto op hun 70ste inleveren.
Het is onzin omdat je niet het probleem aanpakt, je generaliseerd een bevolkingsgroep en je beperkt deze bevolkingsgroep in hun gaan en staan, waar ze zo lang voor hebben gewerkt.

Het is niet duidelijk dat mensen boven de 70 het file-probleem zijn. Het is onbehoord om een bevolkingsgroep aan te spreken op de acties van enkele van hun groep. En het is verkeerd om deze mensen in hun bewegingsvrijheid te beperken.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Beste DePurpereWolf,
Het is onzin omdat je niet het probleem aanpakt, je generaliseerd een bevolkingsgroep en je beperkt deze bevolkingsgroep in hun gaan en staan, waar ze zo lang voor hebben gewerkt.
Generaliseren, ja en nee. Ja, in de zin van het bespreekbaar maken van een kwetsbare groep. Voor deze groep hebben wij eenmaal de verplichting en verantwoording om ze te beschermen tegen zich zelf, teneinde om eventuele ernstige gevolgen voor derde te behoeden.
Het is niet duidelijk dat mensen boven de 70 het file-probleem zijn. Het is onbehoord om een bevolkingsgroep aan te spreken op de acties van enkele van hun groep. En het is verkeerd om deze mensen in hun bewegingsvrijheid te beperken.
Het is duidelijk dat de ecconomie en de bereikbaarheid van bedrijven die met die economie verbonden zijn zorgt voor overvolle wegen in de Randstad en andere bepaalde delen van het land. Je heb jelijk dat het niet duidelijk is dat mensen boven de 70 het file-probleem zijn, toch zijn zij slechts een kleine schakel in het grote geheel wat wij "overbelasting van het wegennet" kunnen noemen. Je kan je ook gaan afvragen: zijn ouderen nog wel in staat om een motorvoertuig te besturen na hun 70ste? Dan pas zouden er maatregelen genomen kunnen worden om een klein gedeelte van het fileprobleem op te lossen, d.m.v. een strengere medische keuring, zoals reactie-vermogen, ogen, medicatie, opschonen verkeersregelementen e.d. Ik denk dat een x-aantal % van deze groep afvalt. Door goede controle kan je ook de veiligheid van deze doelgroep waarborgen.

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

1. Zal dat wezenlijk verschil maken? Zoveel ouderen zie ik niet op de weg, vooral in de spitsen niet.

2. Ouderen zijn inderdaad een hoge risicogroep, net als jongeren. Strenger zijn in de keuringen lijkt mij echter beter dan verbieden.

3. Keuringen die ze zelf betalen lijken mij geen argument voor verbieden en de ziekenhuiskosten zijn onderdeel van punt 2 en kunnen dus opgelost worden met strengere keuringen.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Anonymous schreef:1. Zal dat wezenlijk verschil maken? Zoveel ouderen zie ik niet op de weg, vooral in de spitsen niet.  

2. Ouderen zijn inderdaad een hoge risicogroep, net als jongeren. Strenger zijn in de keuringen lijkt mij echter beter dan verbieden.  

3. Keuringen die ze zelf betalen lijken mij geen argument voor verbieden en de ziekenhuiskosten zijn onderdeel van punt 2 en kunnen dus opgelost worden met strengere keuringen.
Elk %-tje dat je kan verminderen is een %-tje dat je oplost. Het verschil zal niet gelijk zichtbaar zijn, maar op de langere termijn zeker. Over 10, 20 en 30 jaar is de bevolking zo erg vergrijst dat je bejaarden-files krijgt en de gevolgen zijn niet meer te overzien. Stel je eens voor: 100 bejaarden die betrokken zijn bij een ernstig ongeluk, en de hulpdiensten zijn zelf ook al bejaard, zie je het voor je: een grote ramp. We kunnen het nu nog beperken om erger te voorkomen.

Berichten: 717

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Sorry hoor, kan het even niet laten. Ik word doorgaans niet als linksdenkend of opkomend voor minderheden gezien door mijn omgeving, maar dit voorstel is echt onzinnig! Ik zit, net als vele anderen hier, dagelijks op de weg (op de motor, ik hou niet van files), en heb dus best een goed beeld van welke mensen er in de file staan. En zoals Jan Meut al zei, als ik uberhaupt al een bejaarde zie, dan nog zijn het er zo weinig dat ze absoluut geen bijdrage leveren aan de file. Wat ik hooguit constateer is dat ik liever in een (normale) drukke spits rij, dan op een drukke zaterdag. De mensen die op een drukke zaterdag rijden zitten (zo lijkt het) minder op te letten. M.a.w., minder ervaring met drukte op de weg.

Hoe cliche, maar de hoeveelheid beschikbare ruimte (asfalt) lijkt me een belangrijke bijdrage aan het fileprobleem. Volgens het CBS was er in 1993 1374 km2 aan het verkeerd toebedeeld, dat is in 2000 nog maar 1130 km2. Dus een afname van de beschikbare ruimte voor het verkeer! Terwijl het aantal auto's is toegenomen van 5.297.000 (in 1992) naar 6.879.000 (in 2003). En nu staat er opeens file?!

Het argument dat mensen niet verhuizen voor hun werk is een argument dat maar gedeeltelijk opgaat. Velen zullen net als ik een werkende partner hebben. Mijn vriendin werkt op 15 km afstand ik op 40 km. Als beide partners werken dan is de kans dat ze allebei iets naast de deur vinden niet heel groot. Daar zal dan ook een deel van het fileprobleem aan te wijten zijn.

Het openbaar vervoer is geen alternatief. De treinen zijn al stampvol, net als de bussen, en het verdere vervoer vanaf het station is op veel plaatsen slecht geregeld. Veel bedrijven zitten op industrieterreinen of kantoorparken en die dingen worden vaak gekenmerkt door afwezigheid van stations/een regelmatige busverbinding (elke 5 minuten een bus tijdens spitsuren). Een voorbeeld hoe het ook kan is bijvoorbeeld de bus naar het universiteits complex in utrecht. Er staat altijd een bus, en hij rijdt zodra hij vol is. Dus elke 3-4 minuten. Maar alleen tijdens de uren dat het druk is, de spits dus.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Als de huidige maatregelen niet meer werken, wordt het tijd om eens anders te gaan denken. Het blijven voortborduren op oude zaken levert niets meer op. Dus drastische maatregelen liggen volgens mij voor de hand.

Wat ik voor wil stellen: welke maatregelen zijn nodig om het echte probleem op te lossen?

Berichten: 8

Re: (Politiek): Rijbevoegdheid/file probleem

Wat ik voor wil stellen: welke maatregelen zijn nodig om het echte probleem op te lossen?


meer asfalt ?

Reageer