Van halogeen naar led

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 9

Van halogeen naar led

Er bereiken mij tegenstrijdige berichten over energieverbruik van halogeen en led.

Mijn vraag is de volgende en misschien is het wel erg eenvoudig, alleen ben ik er niet voldoende meer in thuis.

Mijn halogeenlampen zijn 50 watt, 12 volt, aangestuurd door trafo plus dimmer. Het zijn in verschillende woonruimtes 38 stuks in totaal. Het advies is over te schakelen op led, waarvoor 28 à 6 watt, 12 volt in aanmerking komen en 10 à 1 watt, eveneens 12 volt, voor de 28 van 6 watt weer met dimmer.

Mijn NUON-prijs (all in) is 0,1966 cent per kWh. Het aantal branduren van de 38 halogeenlampen is nu circa 2200 uur per jaar.

Kan ik het verbruik één op één doorberekenen of maakt de aansturing van 12 volt verschil met aansturing door 220 volt? Zelf kom ik dan op 4180 kWh per jaar voor de halogenen, circa 390 voor de ledlampen. Verschil is dan € 920,00 tegen € 77,00? Is dat correct of te kort door de bocht?

De aanschaf van de leds is ongeveer 1250 euro. Is dit dan een handige actie?

Dank voor de input!

Jan m.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Van halogeen naar led

Mijn NUON-prijs (all in) is 0,1966 cent per kWh.
Dat is wel heel erg goedkoop! Ik betaal ongeveer 100 keer zoveel. :D

Die ledlampen zijn wel erg duur. Waar koop je die? Ik heb er nog geen ervaring mee. Maar gezien de investering in ledlampen denk ik dat je beter kunt wachten tot ze wat goedkoper worden.

Berichten: 12.262

Re: Van halogeen naar led

Geld schelen zal het wel, maar een 6 watt led lamp geeft veel minder licht dan een 50 watt halogeenlamp.

Als je op die manier gaat besparen zou je de 50 watts ook gewoon door 20 watt halogeen kunnen vervangen - dat geeft nog steeds meer licht dan de voorgestelde leds, en bespaart tegen zeer lage kosten direct 60% energie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Van halogeen naar led

....zou je de 50 watts ook gewoon door 20 watt halogeen kunnen vervangen ....
Of je dimt ze gewoon. Hoef je helemaal niks te kopen of te veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Van halogeen naar led

Geld schelen zal het wel, maar een 6 watt led lamp geeft veel minder licht dan een 50 watt halogeenlamp.


LED lampen van goede kwaliteit halen hetzelfde lichtvermogen als halogeenlampen bij een veel lager vermogen net omdat LED veel meer vermogen omzet in licht.

Berichten: 9

Re: Van halogeen naar led

Klazon: ik heb geen aanwijzingen dat het anders zou zijn met de prijs. Ik verbruik jaarlijks 5202kWh tegen een totaalbedrag van € 1023,00. Hoe moet ik het dan uitrekenen?

Nog even over die ledlampen: de leverancier bevestigde mij dat 3x2watt voor één lampconstructie wat het aantal lumen betreft overeenkomt met één halogeen van 50 watt.

Ik heb me laten vertellen dat het dimmen geen invloed heeft op stroomverbruik.

Mijn vraag was dus eigenlijk of je eenvopudig die rekensom mag maken voor leds en halogeen, of dat het verbruik door de 12-volts halogeen 50 watt ook minder is dan 50 watt 220 volt. Eventuele verliezen door trafo of dimmer daargelaten.

De ledlampen die 6 watt leveren kosten € 31,50, de lampen die 1 watt leveren kosten iets van € 20,00.

Maar nogmaals: is de kostenberekening led/halogeen nou juist of doe ik iets verkeerd? Afgezien van de kostprijs van de lampen.

Dank voor de moeite,

Jan M.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Van halogeen naar led

50W bij 12V is idd evenveel vermogen als 50W bij 220V

Berichten: 12.262

Re: Van halogeen naar led

Nog even over die ledlampen: de leverancier bevestigde mij dat 3x2watt voor één lampconstructie wat het aantal lumen betreft overeenkomt met één halogeen van 50 watt.
Ik geloof er helemaal niets van. Een halogeenlamp levert >20 lumen per watt, >1000 lumen totaal voor een 50w lampje. Dit zou impliceren dat de geleverde leds >167 lm/w rendement moeten hebben, maar het rendement voor (zeer goede!) witte leds is ongeveer de helft daarvan.
Of je dimt ze gewoon. Hoef je helemaal niks te kopen of te veranderen.
Dimmen is vreselijk inefficient door de lagere brandtemperatuur. Als je een gloeilamp dimt tot 75% van zijn nominale electrische vermogen, blijft er van het licht slechts 55% over. Bij 50% vermogen is het nog maar 20%. De levensduur van de lampen wordt wel enorm verlengd, maar als je minder licht wilt is het verstandig niet te dimmen maar te vervangen voor lampjes met een lager ontwerpvermogen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Van halogeen naar led

Klazon: ik heb geen aanwijzingen dat het anders zou zijn met de prijs. Ik verbruik jaarlijks 5202kWh tegen een totaalbedrag van € 1023,00. Hoe moet ik het dan uitrekenen?
1023 euro gedeeld door 5202kWh is 0,1966 euro. Maar je schreef 0,1966 cent. Dat scheelt een factor 100. :D

Het is inderdad zo dat je de verliezen in de trafo kunt verwaarlozen. Dus 50 watt aan de lamp kost je ook 50 watt aan de meter.

Dimmen heeft wel degelijk invloed op het verbruik. Als iemand je heeft verteld dat het niks uitmaakt, dan moet je die iemand maar eens vragen hoe hij daar aan komt. Kun je overigens zelf ook testen. Zet alles in je huis uit, behalve die lampen. Zet de dimmers voluit, en kijk op de meter hoe snel die draait (of hoe snel het ledje knippert). Zet de dimmers dan een flink stuk terug, en kijk nog eens naar de snelheid van de meter.

Voor de rest kloppen je sommen wel. Tel het aantal watts van alle lampen bij elkaar, en vermenigvuldig met het aantal uren. Dan krijg je watturen. Nog even door 1000 delen om kilowatturen te krijgen, en dat vermenigvuldigen met de kWh prijs.

Doe hetzelfde met de ledlampen en bepaal het verschil. Dan zie je vanzelf of het voordeel opweegt tegen de kosten van de ledlampen. ik denk het voorlopig niet, vandaar mijn advies om nog even te wachten tot de ledlampen een wat vriendelijker prijs krijgen. Hier werkt hetzelfde marktprincipe als bij de spaarlampen, die waren in het begin ook schandalig duur.

Berichten: 9

Re: Van halogeen naar led

Klazon: je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad 0,1966 euro. Slip of the pen.

Je tip over de dimmers heb ik opgevolgd. Draait de schijf van de meter met alle te dimmen lichten voluit in 7 seconden rond, met maximaal gedimd is dat in 21 seconden. Duidelijk dus. Degene die vertelde dat dimmers geen energiebeperking opleverden was van het installatiebedrijf electrotechniek. Kennelijk worden dus op dat niveau ook foutjes gemaakt. Zal hem erover aanspreken.

Ik zal het nog eens bekijken en uitrekenen hoelang het duurt voor de investering er dan uit is.

Ieder hartelijk dank voor de reacties.

Jan M.

Berichten: 12.262

Re: Van halogeen naar led

Degene die vertelde dat dimmers geen energiebeperking opleverden was van het installatiebedrijf electrotechniek.


Kwestie van verkeerde interpretatie denk ik. Het is bijv wel zo dat een 50 watt lamp gedimt tot 25 watt aanzienlijk minder licht geeft dan een 25 watt lamp op vol vermogen. Lampen dimmen zorgt er wel degelijk voor dat ze minder verbruiken, maar het is niet de wenselijke aanpak door het slechtere rendement.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Van halogeen naar led

Beste mensen, na lang beraad heb ik toch maar besloten om die leds aan te schaffen. Het zijn er nu 28 geworden van 3x2 watt, 10 van 3 watt. Totaal 18 in de kamer met een aparte trafo, 10 in de keuken met een aparte trafo en 10 in de gang, idem. Die van 3x2 watt in keuken en kamer worden gedimd met een potmeter, voor iedere ruimte één. De overige 10 van 3 watt voor de gang worden niet gedimd.

Het was nog een heel karwei om alles te monteren, de dimmertjes bleken erg gevoelig voor inductie en er moesten aparte draden getrokken worden van de potmeter naar de trafo, die trafo's liggen drie meter hoger op zolder.

Hoe dan ook, alles werkte uiteindelijk. De lichtopbrengst is vergelijkbaar met die 50 watt's halogeen, alleen zijn de bundels iets meer gericht, dus het licht is wat minder diffuus. Maar daar heb ik vrede mee.

Maar nu komt het en ik doe weer een beroep op deskundigen onder ons.

Wanneer ik de leds in de gang aanzet, beginnen alle radio's in huis die niet op de kabel staan aangesloten, te zoemen, dus ook de radio's die niet in een 'led'-kamer staan. Ontvangst wordt dan volledig onderdrukt.

Zet ik de lichten in de keuken of in de kamer aan met de dimmer voluit, dan precies hetzelfde. Maar zet ik de dimmers aan op driekwart kracht of minder en is het licht in de gang uit, dan is alles correct en is er geen storing op de radio's.

Is er iemand die hier een verklaring voor kan geven en beter: wat moet ik er dan aan doen? Het advies om weer terug te schakelen naar halo is niet relevant, daar twee electriciëns samen 10 uur zijn bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen. Aardig duur allemaal, dus ze zien me aankomen...

Wat moet ik?

Hartelijk dank voor advies!

Jan M.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Van halogeen naar led

dat kan wel eens aan de dimmers liggen ja. Het is niet zo moeilijk om een 'radiogolf' van 50Hz te maken. Heb je alles wel goed geaarD?

Berichten: 12.262

Re: Van halogeen naar led

Hoe zit een en ander geschakeld?

Zijn het 'gewone' dimmers met daarachter de transformators, en daarachter weer de leds?
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Van halogeen naar led

Het zijn potentiometers, klein en heel eenvoudig, ze werken op 10 volt, geloof ik. Met die potmeters worden de trafo's aangestuurd, die zijn weer enerzijds aangesloten op 220 volt, met daarbij de aansluitingen op de leds.

Ik weet niet of de zaak geaard is, zal er navraag naar doen. Zou dat het dan kunnen zijn?

Jan M.

Reageer