[wiskunde] uitdrukking naar reeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[wiskunde] uitdrukking naar reeks

Ik ben hier net aan een oefening bezig waarvan ik enkel de oplossing heb. Ik denk dat ik ze juist heb opgelost, enkel verschilt mijn oplossing deels met de gegeven oplossing. Wat ik heb na rekenwerk:
\(\frac{4}{3}\cdot\frac{1}{1-3x} - \frac{1}{3}\cdot\frac{1}{(1-3x)^2}\)
\((\frac{4}{3}-\frac{1}{3})\sum_{k=0}^{\infty}(3^k-\left( \begin{array}{c} 2+k-1 \\ k \end{array} \right) 3^k)x^k\)
\(\sum_{k=0}^{\infty}(3^k-\left( \begin{array}{c} 2+k-1 \\ k \end{array} \right) 3^k)x^k\)
Nu is de gegeven oplossing echter:
\(\sum_{k=0}^{\infty}(3^k-k\cdot3^{k-1})x^k\)
Kan ik dit bekomen uit de breuken die ik heb opgegeven of zou er toch een fout zitten in voorgaande berekening? (het is nogal veel om te posten)

Berichten: 582

Re: [wiskunde] uitdrukking naar reeks

Sorry was te rap...

Berichten: 582

Re: [wiskunde] uitdrukking naar reeks

Kon bovenstaand bericht niet meer bewerken...

Even rap nagerekend... Het opgegeven antwoord komt overeen met mijn antwoord. Ik snap toch niet echt hoe jij opeens aan combinaties komt.

Wat ik zou doen:

- Voor de eerste term... Pas de eigenschap
\( \frac{1}{1-x} = \sum_{k=0}^{\infty} x^k \)
toe (in de veronderstelling dat
\(x<1\)
natuurlijk).

- Voor de tweede term... Bij afleiden van bovenstaande eigenschap (linker- en rechterlid) zal je merken dat er een zeer handige gelijkheid zal optreden dat je hier heel wat werk zal besparen. Doen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] uitdrukking naar reeks

k snap toch niet echt hoe jij opeens aan combinaties komt.
\((\frac{1}{1-x})^n = (\sum_{k=0}^{\infty}x^k)^n = \sum_{k=0}^{\infty}\left(\begin{array}{c} n+k-1 \\ k \end{array} \right)x^k\)
Dit is gewoon een eigenschap.

Maar het afleiden is dus idd een stuk makkelijker :D

Reageer