[informatica] Maple opdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[informatica] Maple opdracht

voor een practicumopdracht moet ik een aantal vraagstukken in maple oplossen, echter de maplegoden zijn mij niet gezind dus zelfs het simpelste gaat als mis..... Wat doe ik verkeerd?

de opdracht:

functie: g(x) = 100 sin x^2 + 4x^3 - 70x^2 + 5x -a + 100

vragen:

1. Bepaal alle nulpunten van g op 10 cijfers achter de komma nauwkeurig.

2. Geef een schets van de graek.

3. Door de graek van g en de x-as worden 2 begrensde gebieden ingesloten. Bereken de oppervlakten

van deze 2 gebieden op 10 cijfers achter de komma nauwkeurig.

a is in mijn geval 8 (dit is een getal genomen van mijn studienr)

en wat ik in maple heb gedaan qua commands (en wat voor het overgrootte deel niet lukte)

> restart;

> studienr 1523058 -> dus a is 8;

> a := 8;

> g := x -> 100 sin x^2 + 4 x^3 - 70 x^2 + 5 x - a + 100

> plot(100*sin*x^2+4*x^3-70*x^2+5*x-a+100, x = -50 .. 50)

-met als uitkomst: Warning, unable to evaluate the function to numeric values in the region; see the plotting command's help page to ensure the calling sequence is correct

-voor de nulpunten neem ik de afgeleide en stel dit gelijk aan 0:

; dit moet dus iets worden als: >solve(diff(g(x))=0,x)

-voor de opp onder de grafiek moet ik iets doen met de integraal, maarjah hoe in maple??

het zou fijn zijn als jullie mij de goede richting in zouden sturen, want ik kom er echt niet uit met mijn gebrekkige kennis in maple :D

Berichten: 4.246

Re: [informatica] Maple opdracht

100*sin*x^2 klopt niet.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [informatica] Maple opdracht

vermenigvuldiging moet je noteren met een * (dus niet "5x" maar "5*x") en functieargumenten moeten tussen haakjes. En er moeten een puntkomma achter ieder commando.

Dus bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

g := x -> 100 * sin(x^2) + 4 * x^3 - 70 * x^2 + 5*x - a + 100;
(spaties hier alleen voor de leesbaarheid gezet, werkt ook zonder)

Waarom neem je de afgeleide van g om de nulpunten van g te bepalen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 3

Re: [informatica] Maple opdracht

- sorry m'n ctrl paste kunsten zijn niet meer alles..ik had overal wel een * toegevoegd in maple

-voor die nulpunten: ze willen niet alleen de snijpunten met de x-as, maar ook de toppen = afgeleide gelijkstellen aan 0

- ; hoeft niet meer in in alles na maple 11 (ik werk nu met 12; in het classic worksheet geldt dit idd nog wel)

ps: snelle reacties trouwens :D

Berichten: 582

Re: [informatica] Maple opdracht

-met als uitkomst: Warning, unable to evaluate the function to numeric values in the region; see the plotting command's help page to ensure the calling sequence is correct
sin*x^2 moet worden sin(x^2) dan lukt het wel..
sigterknul schreef:-voor de nulpunten neem ik de afgeleide en stel dit gelijk aan 0:

; dit moet dus iets worden als: >solve(diff(g(x))=0,x)
Dit snap ik niet... Voor nulpunten hoef jij toch helemaal geen afgeleide te berekenen?
-voor de opp onder de grafiek moet ik iets doen met de integraal, maarjah hoe in maple??
Typ eens '? int' in Maple.

Berichten: 3

Re: [informatica] Maple opdracht

dan heb ik nog een laatste vraagje:

hoe kan ik alle antwoorden van g(x)=0 krijgen....

ik krijg namelijk maar 1 antwoord uit deze vergelijking, het moeten er natuurlijk 3 zijn (x^3)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [informatica] Maple opdracht

Dag Sigterknul, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 45

Re: [informatica] Maple opdracht

sigterknul schreef:hoe kan ik alle antwoorden van g(x)=0 krijgen....

ik krijg namelijk maar 1 antwoord uit deze vergelijking, het moeten er natuurlijk 3 zijn (x^3)


Probeer eens in Maple voor dat je je vergelijking solved te zetten:

Code: Selecteer alles

_EnvAllSolutions:=true:

Reageer