[fysica] Boomstammen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[fysica] Boomstammen

Om een loodzware steen te verplaatsen leggen Egyptische slaven hem op een paar identieke boomstammen met een straal van 10 cm. Hoeveel cm (afgerond) komt de steen vooruit als de boomstammen één omwenteling maken?

Help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [fysica] Boomstammen

als de boomstam niet slipt dan heeft de boomstam 2 maal pi maar 10cm gerolt. De steen erop heeft dit twee maal gerold, want als de stam een beetje draait verplaatst de stam zichzelf en de steen veplaatst zich ten opzichte van de stam.

2 maal pi maal 10cm maal 2 is veertig maal pi is meer dan 120cm!! best ver!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: [fysica] Boomstammen

Kun je het niet iets nauwkeuriger uitleggen voor mij?

[edit door moderator: geel is niet echt leesbaar]

Re: [fysica] Boomstammen

omtrek circel = 2TTr (twee keer pi keer straal)

straal boomstam= 10 cm

afstand die de steen aflegt = 2 x TT x 10 ~ 62,83 ~ 63 cm

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: [fysica] Boomstammen

RB schreef:omtrek circel = 2TTr (twee keer pi keer straal)

straal boomstam= 10 cm

afstand die de steen aflegt = 2 x TT x 10 ~ 62,83 ~ 63 cm
Wat jij daar uit rekent is de afstand die de stam aflegt! De afstand die de steen aflegt is natuurlijk twee maal zo ver..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 4.502

Re: [fysica] Boomstammen

Eens een reactie op een oude vraag,ik neem aan dat dat geoorloofd is omdat hij(ze) nog in het forum staat vermeld:

Die stammen liggen onder een steen (1 vaste massa);als er 1 stam beweegt,beweegt zich ook een tweede met dezelfde ronde beweging.

Al liggen er honderd stammen onder een bepaalde steen,die steen komt niet meer vooruit dan de omwenteling van 1 stam ofwel wat DVR berekende;dat de steen een dubbele afstand zou hebben afgelegd betwijfel ik!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Boomstammen

dat de steen een dubbele afstand zou hebben afgelegd betwijfel ik!!
ik zou zeggen, probeer het met een ronde balpen en een luciferdoosje...... :roll:

verrassend...... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [fysica] Boomstammen

Ik nam twee balpennen van ca.9 mm diameter en plaatste die 4 cm uit elkaar op een transparante meetlat en mat na een diameter rolafstand ca.28 mm dat de rol en de lat zich verplaatste.

Had jij wel het goede merk lucifers en een goede ballpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Boomstammen

Grayburn safety matches komen op zo'n pennehulsje met 9 mm diameter 56 mm ver. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [fysica] Boomstammen

Ik had eerst een andere reactie,maar heb toen ook de ondergrond gemarkeerd en er vindt inderdaad een dubbele rollerafstand plaats ,omdat er twee gelijke verplaatsingen in dezelfde richting zijn !

Je was weer eens wijzer,Jan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Boomstammen

Afbeelding

het blokje reist tweemaal zover als de as van de boomstam. En dat is ook de reden dat je bij deze wijze van vervoer ook mensen nodig hebt om de boomstammen achter op te rapen en weer ervoor te leggen. Zouden stammen en blokje even ver reizen, dan waren die palenrapers overbodig. Met de uitvinding van de wielOPHANGING werden dan ook veel bouwvakkers werkloos.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer