Wie ijzer zaait zal storm oogsten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Wie ijzer zaait zal storm oogsten

Een team van onderzoekers is onderweg naar Antarctica met het onderzoeksschip Polarstern, geladen met 20 ton ijzersulfaat. In de Scotia-zee, ten zuiden van Argentinië, willen ze het zout overboord gooien en daarna gedurende acht weken kijken naar het effect op de algenpopulatie. Tot verbijstering van de milieubeweging.

Lees meer ... C2W

Lees meer ... NIO
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 4.546

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

Ik twijfel er niet aan of dit een nuttig experiment is. Maar om het op zo'n schaal direct in de biosfeer te doen, lijkt me alles behalve verstandig. Wie weet wat voor gevolgen dit kan hebben (algen weg, dieren die de algen eten weg, enz enz, weg ecosysteem), en tsja dan heb je de poppen aan het dansen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.504

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

Ik heriner mij dat dit vorig jaar op het nieuws was. Reden dat ik dat nog weet is omdat Radio 1(België) onze docent chemie gebeld heeft voor een interview daarover.

Onze docent was ertegen gekant omdat ten eerste, je met die algen alle mogelijke vissen waarschijnlijk gaat verstikken. Algen gaan massaal naar het oppervlak drijven en een soort afscherming voor de zon maken, wat weer nefast is voor de vissenpopulatie en dan heb je ook nog het risico mogelijke koraalriffen te vernietigen(alhoewel dat op Antartica onwaarschijnlijk is, maar toen wisten we nog niet dat ze naar Antartica gingen gaan)
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

IJzer zaaien gaat niet door

Ministerie torpedeert wetenschappelijke missie

Lees meer ... C2W
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

IJzer zaaien gaat toch door.

Onafhankelijk wetenschappelijk en juridisch advies, opgesteld namens het Ministerie van Onderwijs en Onderzoek en het Ministerie voor Milieu, Natuurbescherming en Nucleaire Veiligheid, kwam tot de conclusie dat het ijzer-bemesting experiment LOHAFEX niet ingaat tegen de milieu-normen en het geldende internationale recht.

Lees meer ... AWI (Duits)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 185

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

Duitse regering ziet geen bezwaar

Lees het volledige artikel...
Bron: Chemisch2weekblad. www.c2w.nl

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

We mochten willen dat we godbetert de zee nooit wat ernstigers aangedaan hadden dan er 20 ton ijzersulfaat in te strooien.

Niet dat ik overtuigd ben van het nut van dit soort actie, maar de proef is het zeker waard.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

Hongerige kreeftjes eten klimaatexperiment op

Oceanen bemesten om de klimaatverandering tegen te gaan: de eerste resultaten van een recent experiment geven de techniek weinig kans op slagen.

Lees meer ... EOS
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wie ijzer zaait zal storm oogsten

FeSO4 weegt 151 gram per mol. Dan is 6 ton zeg maar 40.000 mol ijzersulfaat.

300 vierkante kilometer met een diepte van 4 tot 5 km maakt een inhoud van 405.000.000.000.000 liter.

Dat is 40.000 / 405.000.000.000.000 = 9 x 10-11 mol per liter

..waar hebben we het over?

Al was het de volle 30 ton, dan is dat nog maar 4,9 x 10-10 mol per liter.

Lokaal zullen de concentraties allicht hoger zijn geweest, maar dan nog ben ik niet zo onder de indruk moet ik bekennen. Zijn er gaten in mijn verhaal te schieten?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer