Glas en stofzuiger

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 179

Glas en stofzuiger

Ik heb gisteren iets geks meegemaakt.

We hadden een vriend op bezoek. Mijn man was drankjes aan het inschenken. Hij laat een glas vallen. Glas kapot. Hij pakt de stofzuiger en gaat de scherven opzuigen.

Vriend, heel verbaasd: "Gaat-ie nou stofzuigen?"

Ik: "Dat glas moet toch weg?"

Pas later bedacht ik, dat hij zeker had verwacht, dat moeder de vrouw (ik dus) het had moeten doen!

Wat vinden jullie hier nou van?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Glas en stofzuiger

Heel goed, dat hij zijn eigen gemaakte rommel opruimt. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Glas en stofzuiger

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij had gedacht dat je glas opruimt met blik en veger, en niet met een stofzuiger.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Glas en stofzuiger

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij had gedacht dat je ......
:D

Er zit dus inderdaad voer voor een psychologische analyse in, alleen niet van die vriend, maar hoe interpreteer je dezelfde informatie, van waaruit en waarom?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Glas en stofzuiger

Wat vinden jullie hier nou van?
Deze vraag maakt dat het niet echt een wetenschappelijke discussie wordt... Ik verplaats dit dus even.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Glas en stofzuiger

Raspoetin schreef:
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij had gedacht dat je glas opruimt met blik en veger, en niet met een stofzuiger.
Nee, want het glas sprong kapot op de stenen en de weggesprongen stukjes kwamen op de vloerbedekking terecht. Ja, dan moet je wel een stofzuiger gebruiken, niet?

E.Desart schreef:
Er zit dus inderdaad voer voor een psychologische analyse in, alleen niet van die vriend, maar hoe interpreteer je dezelfde informatie, van waaruit en waarom?
Ik concludeer uit dit voorval, dat ik (en zeker mijn man) wel geemancipeerd ben (zijn) en die vriend niet. Het blijkt ook, dat zijn moeder altijd zijn rotzooi opruimde, dus hij was niet anders gewend.

Mijn man en ik houden de stelling aan, dat ieder die rotzooi maakt, het ook zelf opruimt. Zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed. Je maakt gebruik van het servies, dus help je met afwassen.

Wat ik bedoelde met de vraag:
Wat vinden jullie hier nou van?
is, te weten te komen, of jullie ook vinden, dat iemand zijn eigen rotzooi zou moeten opruimen, of vinden jullie dat er uitzonderingen zijn en waarom?

(de eigenlijke vraag is natuurlijk: ben ik nou zo'n ontaarde vrouw, die dergelijke karweitjes niet oppakt?)

Berichten: 12.262

Re: Glas en stofzuiger

Toch zit in de verklaring van raspoetin ook wel iets - de meesten mensen gebruiken stoffer en blik om zoiets op te ruimen, zeker als ze harde vloeren (95% der nederlanders heeft laminaat in de woonkamer, toch? :D ) gewend zijn.

Experiment: laat hem volgende keer een bus koffiepoeier omgooien, en kijk of die vriend dan weer vraagt of-ie gaat stofzuigen... of weer en glas maar dan met stoffer en blik opruimen :P
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Glas en stofzuiger

Benm schreef:
Toch zit in de verklaring van raspoetin ook wel iets - de meesten mensen gebruiken stoffer en blik om zoiets op te ruimen, zeker als ze harde vloeren (95% der nederlanders heeft laminaat in de woonkamer, toch? ) gewend zijn.
Ik woon in het prachtige Nieuw-Zeeland, waar het nu hoogzomer is, en waar mensen zoveel mogelijk op blote voeten lopen om het niet te warm te krijgen en dus niet blij zullen zijn, als ze in glas trappen.

Nu, niemand gaat in op het gevraagde hierboven: zijn er aparte Mannelijke en Vrouwelijke taken, dus we sluiten dit topic maar af, nietwaar Ypsilon? :D

Berichten: 422

Re: Glas en stofzuiger

Hetgeen ik voornamelijk belangrijk acht in deze discussie (als het dit al kan genoemd worden :P ) is dat men niet zozeer alle zelf gecreëerde problemen ook zelf oplost, maar wel dat de andere de echtgenoot of partner zo goed mogelijk probeert bij te staan om z'n probleem op te lossen, zeker indien dit probleem, met respect voor enige rationalisering, ongewild is ontstaan en, indien de desbetreffende persoon zelf in bepaalde mate kan verantwoordelijk geacht worden voor het onstaan hiervan, ook oprecht spijt toont. (dit is weliswaar wat ver gezocht bij een gebroken glas maar kom, examens voor iets hé :D )

Iets meer ontopic: ik vermoed dat de lijnen omtrent taakverdeling in het huishouden (van de westerse wereld althans) vervaagd zijn in de loop der jaren en dus niet zonder meer uit maatschappelijk oogpunt kunnen toegedicht worden aan die of die persoon (wat ik echter sowieso onzin vind, je leeft maar als je leeft op een manier waar je jezelf goed bij voelt). Echter, de regels of levensstijl die je met je partner zelf bent overeen gekomen, of die je allebei goedkeurend als vanzelfssprekend acht, zijn natuurlijk stukken waardevoller dan wat de maatschappij erover zou denken (als je de visie van die vriend als maatschappelijk verantwoorde visie zou aannemen, voor zover zijn uitspraak doelde op de taakverdeling in het huishouden).
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Glas en stofzuiger

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (hij?!?!)

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (deze techniek?!?!?!)

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (nu, op dit tijdstip?!?!!)

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (onderhand of niet, het glas ligt er al een uur!!)

Kwestie van klemtoon. Lastig is wel dat wij die huisvriend van kiwiwoman niet zo goed kennen als zijzelf. Als zij zegt dat die man niet zo geëmancipeerd is, wil ik dat best geloven.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Glas en stofzuiger

Raspoetin, de vraag was oplopend, niet echt met een klemtoon:

....................................... ????????

....................... stofzuigen

............... nou

........ -ie

Gaat

Ik moet je zeggen, dat ik na dit voorval, deze vriend een stuk beter ken! :P :P :D

(en daar ook in de toekomst mee rekening kan houden, in verband met dergelijke toekomstige voorvallen!)

Yoste, ik vind jouw bijdrage lumineus! (Hoe kun je in zoveel mogelijk woorden zo weinig mogelijk zeggen! :D )

Berichten: 18

Re: Glas en stofzuiger

Yoste, ik vind jouw bijdrage lumineus! (Hoe kun je in zoveel mogelijk woorden zo weinig mogelijk zeggen! :D )


Hij was aan het oefenen voor zijn examen de dag erna :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN......

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je cpu....

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 422

Re: Glas en stofzuiger

:D

Persoonlijk vind ik dat er wel degelijk waardevolle informatie gegeven wordt in het bericht omtrent mijn mening. Ik probeerde er gewoon voor te zorgen zo volledig mogelijk te zijn :P , zodat er niet één of ander forumlid inpikt op lekken in mijn theorie.

Maar mijn excuses indien dit niet zou bijdragen tot de discussie :D
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Glas en stofzuiger

Raspoetin schreef:"Gaat-ie nou stofzuigen?" (hij?!?!)

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (deze techniek?!?!?!)

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (nu, op dit tijdstip?!?!!)

"Gaat-ie nou stofzuigen?" (onderhand of niet, het glas ligt er al een uur!!)
Of...

"Gaat-ie nou stofzuigen?"

Terwijl er geen stof maar glas opgeruimd moet worden? :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Glas en stofzuiger

Of misschien zei hij het niet in het Nederlands? :D

Verborgen inhoud
@Kiwiwoman: Ik had het off-topic zien aankomen (door de formulering die enigszins afleidt van de titel), vandaar de verplaatsing.

Reageer