[natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Ik heb een vraag. Ik wil het warmteverlies uitrekenen van 2 mediums gescheiden door een wand.

Ik heb te maken met gedwongen convectie en een laminaire stroming.

Ik heb alleen een probleem. Ik wil mijn warmteoverdrachtscoefficient uitrekenen van mijn vloeistof die door de buis stroomt. Ik heb geen warmtegeleidingscoeffiecient. Wel een labda van RVS en ook van de isolatie, maar geen totale warmtegeleidingscoefficient. Ik maak gebruik van de formule van Nu=alpha*d/labda

Ik maak ook gebruik van de formule: Nu=1.62*(d/l)^1/3 * Re^1/3 * Pr^1/3

Aangezien ik 2 onbekendes heb nl. De totale warmtegeleidingscoefficient en de warmteoverdrachtcoefficient

kan ik prandl en nusselt niet uitrekenen. Ze zijn beide van elkaar afhankelijk. Heb er iemand misschien enig idee hoe ik dit kan uitrekenen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Ik heb alleen een probleem. Ik wil mijn warmteoverdrachtscoefficient uitrekenen van mijn vloeistof die door de buis stroomt. Ik heb geen warmtegeleidingscoeffiecient.
Om de warmteoverdrachtscoefficient van de vloeistof naar de buis uit te rekenen heb je de warmtegeleidingscoefficient van de vloeistof nodig. En de dichtheid, en de viscositeit, en de soortelijke warmte.Zonder die kun je Re, Pr en de warmteoverdrachtscoefficient uit Nu niet berekenen.
Wel een labda van RVS en ook van de isolatie, maar geen totale warmtegeleidingscoefficient.
Er bestaat geen totale warmtegeleidingscoefficient, wel een totale warmteoverdrachtscoefficient, maar die moet je zelf berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Kun je de warmtegeleidingscoefficient, dus k = 1/ 1/alpha1 + 1/alpha2+ d/labda

niet substitueren in de formule Nu= 1.62(d/l)^1/3 * Re^1/3 * (Cp*n/(1 / (1 / a+x))

En voor Nu invullen: Nu = (a*d) / 1 / (1/a1+x)

Als ik dit verder uitwerk kom ik uit op

a^2/3+c*a=F^1/1.5

Hierbij zijn x, c en F bekende waardes

Maar hoe moet ik dit nu verder berekenen

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

ik ben verder gaan rekenen en kom nu uit op

&#945= (((1.62*((d/l)^1/3)*Re^1/3)^3/2) * (&#951*Cp)^3/5)) / d^3/2) - ((1/&#945+d/&#955)^3/2)

ik hoop dat iemand het snapt

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Weet iemand of de volgende formule uit te rekenen is?

x^(5/3)+x*A=B

A en B zijn bekend

Alleen x is onbekend

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuurkunde] warmtegeleidingscoefficient en warmteoverdrachtcoefficient?

Je zit helemaal op de verkeerde weg.

Ik heb de indruk dat je warmtegeleidingscoefficient (warmtegeleidingsvermogen, warmtegeleidbaarheid) en warmteoverdrachtscoefficient door elkaar haalt.

Elke (vloei)stof heeft een warmtegeleidingscoefficient (lambda, W/m.K) die je gewoon in een tabellenboek kunt opzoeken.

De partiële warmteoverdrachtscoefficient (alfa, W/m2.K) bereken je uit Nusselt, maar pas nadat je Nusselt berekend hebt met een formule waarin Reynolds en Prandtl voorkomen. Je moet dus eerst Re en Pr berekenen. Uit de waarde voor Re blijkt dan ook of je laminaire of turbulente stroming hebt en welke formule je dus moet toepassen om daaruit Nu te berekenen.

Als je dan uiteindelijk Nu berekend hebt dan bereken je daaruit de alfa: alfa = Nu.lambda/d

Pas als je voor beide mediums aan weerszijden van de wand de alfa berekend hebt kun je de totale warmteoverdrachtscoefficient U berekenen (ik heb de indruk dat jij dat k noemt in plaats van U).
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer