Elektrisch veld oneindig grote geladen plaat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Elektrisch veld oneindig grote geladen plaat

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe ik mij fysisch kan inbeelden dat bij een oneindig grote geladen het elektrisch veld niet afhankelijk is van de afstand tot het punt waar dit veld wordt gemeten ...

In theorie kan ik het bewijzen ... maar ik zoek naar een fysische verklaring.

Mvg

PJ

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrisch veld oneindig grote geladen plaat

Beschouw de sterkte van het veld eens als de dichtheid van de veldlijnen, dwz eht aantal veldlijnen dat door een oppervlak van bijv 1 cm² evenwijdig aan de geladen oneindig grote plaat gaat? Maakt het wat uit of je cm² dichterbij of verder van de plaat staat?

Probeer eenzelfde beschouwing eens bij een puntlading?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Elektrisch veld oneindig grote geladen plaat

Wat je wil zeggen begrijp ik; ik zat gewoon met het volgende probleem:

Ik kon me niet voorstellen dat de arbeid die geleverd zou moeten worden om een punt van A naar B te brengen, op 1 meter van de plaat, dezelfde zou moeten zijn als op 2000 meter van de plaat ...

Iig bedankt voor de reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Elektrisch veld oneindig grote geladen plaat

Das toevallig, ik keek net een filmpje van MIT waar dit ook ter sprake kwam:

http://nl.youtube.com/watch?v=XaaP1bWFjDA&...494&index=3

Het begint ongeveer in de 24e minuut, het is echt precies hetzelfde als waar jij het over hebt :D

* Alleen wordt het niet helemaal uitgelegt omdat het huiswerk is voor de studenten

Berichten: 37

Re: Elektrisch veld oneindig grote geladen plaat

Bedankt! Dat was dus inderdaad ongeveer wat ik moest weten.

Pj

Dat filmpje is trouwens ongeloofelijk ... ik denk dat mijn leerkracht daar ook nar gekeken heeft :D ... élk bewijs dat hij geeft hebben wij in dezelfde volgorde en op éxact dezelfde manier gezien op school :P , alleen met wat minder woorden.

Reageer