[natuurkunde] draaiend moment /spiedikte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] draaiend moment /spiedikte

Hallo,

Ik ben hier nog nieuw, maar wil maar even gelijk met de deur in huis vallen.

Volgende week moet ik een opdracht inleveren op school, maar ik kom er niet echt uit.

Is er iemand die me kan helpen hiermee.

Ik moet de spie grootte uitrekenen en de dikte op het punt van het handvat met de vraagteken en lengte van het handvat en ook nog op het punt dat de arm versmalt naar het handvat toe.

Afbeelding

alvast bedankt.

P.s niet letten op de gegevens eronder, daar ben ik zelf bezig geweest maar kom er niet uit.

Berichten: 1.007

Re: [natuurkunde] draaiend moment /spiedikte

Bij afwezigheid van wrijvingsgegevens tussen as en naaf denk ik dat je ervan uit moet gaan dat de spie alle kracht op zich neemt (dus dat er geen wrijving is tussen as en naaf). Dan kun je met een momentenevenwicht rond de hartlijn van de as uitrekenen hoeveel kracht de spie moet kunnen opnemen. Als je dan uitgaat van zuivere afschuiving, dan kun je met behulp van de afschuifsterkte de benodigde oppervlakte van de doorsnede van de spie berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] draaiend moment /spiedikte

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer