[natuurkunde] smeltpunt bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] smeltpunt bepaling

Hallo,

Voor het vak reologie op school moeten we een vloeistof onderzoeken. Nu heb ik een thixotrope gel gemaakt. Het punt waar ik op struikel is hoe ik het smeltpunt kan bepalen. Mijn idee was om de gel in te vriezen en daarna met een temperatuur sensor de temp te meten totdat die constant word. Dat zou dan het smeltpunt moeten zijn? Heb geprobeerd dit op internet op te zoeken maar ik krijg alleen informatie over metingen met vaste stoffen en apparaten. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten, Ash

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] smeltpunt bepaling

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 45

Re: [natuurkunde] smeltpunt bepaling

Mijn idee was om de gel in te vriezen en daarna met een temperatuur sensor de temp te meten totdat die constant word.


Volgens mij is dit een goede werkwijze, omdat de temperatuur tijdens het smelten hetzelfde blijft tot alles is gesmolten..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] smeltpunt bepaling

Volgens mij is dit een goede werkwijze, omdat de temperatuur tijdens het smelten hetzelfde blijft tot alles is gesmolten..
Vraag daarbij is wel of je gel eigenlijk wel een zuivere stof is, en niet een mengsel van twee verschillende stoffen. Alleen zuivere stoffen hebben een smeltPUNT, mengsels zullen een smeltTRAJECT vertonen. Ik heb er eigenlijk geen idee van hoe een gel zich in dit opzicht zou gedragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [natuurkunde] smeltpunt bepaling

Vraag daarbij is wel of je gel eigenlijk wel een zuivere stof is, en niet een mengsel van twee verschillende stoffen.


daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht.

Hier de manier hoe ik de gel heb gemaakt:

ik heb ijzerchloridehydraat opgelost in water en daar calciumcarbonaat bij toegevoegd. Die oplossingen heb ik in een dialysemembraan gedaan en een aantal weken in milliQwater gehouden. Het water heb ik om de zoveel tijd ververst. Daarna heb ik kaliumchloride aan de oplossing toegevoegd. Hierna werd het een gel...

Dit is dus een mengsel? Kan een smeltpunttraject dan op dezelfde manier bepaald worden? Waar begint en eindigt het traject dan?

Reageer