Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 62

Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

hallo beste lezer,

Ik heb een vraag over natuurkunde, wij hebben het nou 10 weken al over magneten en de krachten die daarbij optreden.

maar er word nou nooit uitgeld waarom het nou precies zo gaat en dat zou ik graag willen weten zodat ik de rest van de theorie ook beter snap zoals waarom de lorenzkracht optreed en waarom de stroomvoerende draad uit het magneetveld word "geduwd"?.

1:mijn vraag is waarom elektronen door een stroomvoerende draad door een omvatte flux (homogene magneet )

gaan reageren op het magnetisch veld waardoor er een potenciaal verschil onstaat ? (mijn leraar zij dat er iets met het hall effect te maken had?)

2:nog een klein vraagje maar mischien als 1 duidelijk is dan deze vraag ook wel.

waarom word de draad als je er stroom doorheen laat lopen uit het magneet veld ?

ik weet wel dat dit gebeurt door de lorenzkracht en hoe deze werkt maar waardoor word het werkelijk veroozaakt wat is het fundamentele principe

alvast bedankt

mvg

peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Deze topic is verplaatst omdat dit onderwerp niet een eenduidig, relatief eenvoudig antwoord kent waarbij weinig discussie mogelijk is. We menen dat het in dit vakforum beter tot zijn recht zou kunnen komen, en de topicstarter daardoor beter zou kunnen helpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Ik zit hier ook al een tijdje mee, als je bijvoorbeeld een geleider in de buurt van een magnetisch veld houdt, wordt deze aan de ene kant een beetje meer plus, en de andere kan een beetje min (als het veld - is). Maar hoe 'weten' de elektronen dat ze naar rechts moeten gaan (die kant wordt -), hoe voelen zij het magnetische veld?

Berichten: 37

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Ik vermoed dat dit een rechstreeks gevolg is van de lorenzkracht.

Fl = q(v x B) (in afwezigheid van elektrisch veld; dus enkel een magnetisch veld.)

Indien het magnetisch veld loodrecht in het blad gaat, en we een geleider (in het vlak van het blad; volgens de y-as) naar rechts verplaatsen zal de lorenzkracht de vrije elektronen in de geleider dus volgens een rechtshandig stelsel naar beneden sturen (richting negatieve y-as) aangezien de waarde van q<0 (lading van een elektron is negatief).

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Weet je toevallig ook welk deeltje verandwoordelijk is voor het overbrengen van de Lorenzkracht?

Berichten: 37

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Oei, ik lees nu dat het inderdaad over een gecompliceerder onderwerp gaat dan ik dacht ... sorry voor het waarschijnlijk weinig betekenende antwoord ...

Welk "deeltje" deze kracht veroorzaakt kan ik niet zeggen ... Het is misschien een domme uitspraak maar ik zou dan aannemen dat, indien het al deeltjes zijn, het dezelfde "deeltjes" zouden zijn die een elektron aan een atoomkern bind ...

Pj

Berichten: 62

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Pieter-Jan5000 schreef:Oei, ik lees nu dat het inderdaad over een gecompliceerder onderwerp gaat dan ik dacht ... sorry voor het waarschijnlijk weinig betekenende antwoord ...

Welk "deeltje" deze kracht veroorzaakt kan ik niet zeggen ... Het is misschien een domme uitspraak maar ik zou dan aannemen dat, indien het al deeltjes zijn, het dezelfde "deeltjes" zouden zijn die een elektron aan een atoomkern bind ...

Pj
veroorzaakt een deeltje dat dan het is toch dat het mangetisch veld de elektronen beinvloed heeft dit beinvloeden weer te maken met de spinmoment van een elektron 0,5+ of 0,5-??? of moet je het nog verder terug voeren en veroorzaken de quarks in de elektronen de up of down ik weet het niet precies daar weer op reageren??? iemand antwoord heeft heel fijn

Berichten: 37

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Het zou mij ook sterk verbazen moest dat veroorzaakt zijn door deeltjes ... Maar zoals ik al zei ... hier weet ik niks van!

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Volgensmij worden alle krachten die we kennen overgebracht door deeltjes:

Elektromagnetische kracht door fotonen

Zwaartekracht door gravitonen (is niet zeker)

Sterke kernkracht door gluonen (quarks wisselen gluonen uit), maar daar weten we ook niet alles van

En zwakke kernkracht door elektronen meende ik...

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een kracht zonder deeltjes wordt overgebracht..

Berichten: 37

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Er is bij mijn weten wel nog altijd geen bewijs dat er magnetische deeltjes zouden bestaan ...

Berichten: 308

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Dit is inderdaad het Hall effekt.

Je moet het zo zien: we spreken over het electromagnetische veld. In de spec. relativiteitstheorie is dat een tensor. Het bewegende electron ziet een bewegend magnetisch veld. Om het effect op het electron te berekenen, moet je dus het magnetische veld in het bewegende stelsel naar het ruststelsel van het electron transformeren. Je zult dan zien dat het electron een transversaal electrisch veld voelt.

Je kunt dat ook omgekeerd zien: een electrische stroom veroorzaakt een magnetisch veld. Maar in het rustsysteem van die bewegende electronen (aangenomen dat ze dezelfde snelheid hebben) is er geen magnetisch veld, alleen een electrisch veld.

Er is dus geen electrisch veld los van een magnetisch veld. Er is alleen een electromagnetisch veld, en hoe dat gerepresenteerd wordt in electrische en magnetische componenten hangt van het perspectief af.

Berichten: 95

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

veroorzaakt een deeltje dat dan het is toch dat het mangetisch veld de elektronen beinvloed heeft dit beinvloeden weer te maken met de spinmoment van een elektron 0,5+ of 0,5-??? of moet je het nog verder terug voeren en veroorzaken de quarks in de elektronen de up of down ik weet het niet precies daar weer op reageren??? iemand antwoord heeft heel fijn
Volgens mij heeft een elektron geen quark. Dit omdat het een elementair deeltje is. Maar misschien heb ik een nieuwe ontdekking gemist? Ik ben er zelf trouwens ook wel benieuwd naar wat de Lorentzkracht nu eigenlijk veroorzaakt.

Edit ik zie dat er boven mijn post al een uitleg is gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Elektronen zijn idd niet gemaakt van quarks, ze zijn trouwens ook kleiner dan quarks.

Berichten: 413

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Ook als een ijzeren voorwerp bewegingsloos is in een eveneens bewegingsloos magnetisch veld is er waarschijnlijk verschuiving van ladingen (vergeleken met de situatie voor je een magnetich veld aanlegt). Er is uiteraard alleen geen meetbaar spanningsveld (het tegen de uiteinden van het voorwerp houden van een voltmeter verandert niets aan de situatie dus geen stroom dus geen spanningsmeting.

Beweeg de magneet eenmalig in een richting dan verandert de situatie en dus is er (een dan ook eenmalige) verschuiving van ladingen wat je meet als stroom. Houdt de magneet weer stil en de situatie consolideert zich tot je de magneet opnieuw beweegt etc. Je meet steeds veranderingen, de spanning over de voltmeter.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Het reageren van elektronen in een magneet veld ?

Ik wil duidelijk maken dat de intuïtie die pwpeter over het onderwerp heeft er een is waar hij niet van moet afwijken. De elektronen ondervinden een kracht, namelijk de Lorentzkracht, die verschillend is van 0 indien het magnetische veld verschillend is van 0 en op de juiste manier gericht is. Het is dus inderdaad een veld dat de elektronen beïnvloed. Waarom spreekt iedereen dan over deeltjes? Zie onderaan deze post voor een opmerking daarover.

Waarom is de kracht zoals ze is? Een eerste antwoord is wat da_doc uitlegde. Hij/zij heeft mooi beschreven hoe het magnetische deel van de Lorentz kracht ontstaat, gegeven het elektrische deel. Maar dan is de vraag: waarom oefent een elektrisch veld een kracht uit? Er zijn nog wat herformuleringen die een steeds dieper gaand en eleganter antwoord geven (maar de voorkennis nodig om ze te begrijpen groeit mee). Maar aan het einde van het verhaal blijven er een aantal (liefst zo eenvoudig mogelijke) onderstellingen over, die men aanneemt omdat ze voorspellen wat men in experimenten waarneemt. De moraal van mijn verhaal: neem voorlopig de krachten aan zoals ze je worden voorgesteld. Indien je de gevolgen hiervan goed begrijpt kan je naar een meer fundamentele formulering overgaan (en de gevolgen daarvan geven je een waarom).

Vanwaar de deeltjes? Het is zo dat als men naar de kwantumtheorie van de velden die de krachten induceren kijkt, dat verstoringen op deze velden beschreven worden door 'deeltjes'. Dat doet echter niets af van het feit dat deze deeltjes representaties zijn van een veld. Bovendien is het irrelevant (men heeft geen kwantummechanica nodig voor de studie van de OP) om over deze deeltjes te spreken.

opmerking: De zwakke kernkracht berust op de volgende deeltjes: het W+, het W- en het Z boson. Deze zijn manifestaties van de elektrozwakke kernkracht, waarin het foton, het W+, het W- en het Z boson een manifestatie zijn van 1 deeltje (zoals het elektrische en het magnetische veld dat is bij het elektromagnetisme)

Reageer