[chemie] een mol, wat is het precies?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 62

[chemie] een mol, wat is het precies?

beste lezer,

wij hebben laatst een tritratie practicum gehad op school op basis van volumes hierbij hadden wij mol nodig maar ik snap nou nog steeds niet helemaal wat mol is .

ik weet dat hiervan een microcurses is maar het is niet helemaal duidelijk!

ik weet dat 1 mol gelijk staat aan 6,02E23 atomen en dat de lading van een atoom 1,7E-27 V is hoe kunnen ze hieruit berekenen dat mol x atoommassa (U) gelijk staat aan grammen ???

alvast bedankt

mvg

peter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Aantal mol is de manier waarop in de Chemie hoeveelheden wordt uitgedrukt.

Je kan in je periodiek systeem de molaire massa's van de atomen aflezen en zo bepalen hoeveel mol je hebt als je x # gram van die stof hebt.

Als je bijvoorbeeld met O2 bezig bent:

Je berekent eerst de molaire massa: in O2 zitten 2 zuurstof atomen, dus de molaire massa wordt 2x die van zuurstof wat ongeveer 2x16=32 is (g/mol)

Stel je hebt nu 64g O2 en je wil weten hoeveel mol dat is, dan ga je de massa die je hebt delen door de molaire massa:
\(\frac{64g}{32 g/mol}\)
= 2 mol

't is erg simpel uitgelegd, maar zou begrijpbaar moeten zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Dat is gewoon zo gedefinieerd, dwz dat getal van Avogadro is zó bepaald dat dat sommetje klopt met de werkelijkheid. Daarom is dat getal van Avogadro zo'n "raar" getal.

[microcursus] het begrip "MOL"
4: Waarom 6,02214·1023??

Ja, waarom niet gewoon 1·1021 of zo, een mooi rond getal, zoals kilo voor duizend of giga voor een miljard deeltjes?

Wel, zo'n mooi rond getal zou nou gek genoeg een berg rekenwerk veroorzaken in alle laboratoria.

Het getal mol is nou zó gekozen, dat als 1 atoom een atoommassa heeft van bijv. 15,99 u , dat dan 1 mol atomen precies een massa hebben van 15,99 gram.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 62

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

TD schreef:
Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
zal ik doen de volgende keer !

jan van de velde :

maar hoe zijn ze op de 6,02E23 zodat 1 g = 1 mol hoe kwamen ze daar dan op ?

mvg peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

pwpeter schreef:jan van de velde :

maar hoe zijn ze op de 6,02E23 zodat 1 g = 1 mol hoe kwamen ze daar dan op ?


je neemt een handje atomen met een atoommassa van bijvoorbeeld 20 u.

daarvan weeg je 20 g af.

En dan ga je tellen hoeveel atomen er dan in die 20 g zitten. Dat blijken er dan 6,02·1023 te zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

En dan ga je tellen hoeveel atomen er dan in die 20 g zitten. Dat blijken er dan 6,02·1023 te zijn.
Jan, even een random vraag die zo ineens bij me opkomt... Hoe werkt dat in de praktijk, dat tellen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Jan, even een random vraag die zo ineens bij me opkomt... Hoe werkt dat in de praktijk, dat tellen?
Dit is de betere uitleg die ik ooit kreeg, en ook op het net terugvond (en dus ook in de cursus stopte):
5: Hoe groot is die mol nou precies?

We noemen (ongeveer) 6,02214·1023 het "getal van Avogadro" en in tabellenboeken kom je dat ook wel tegen als NA.

Ondanks onze steeds beter wordende technologie weten we nog steeds niet hoe groot dat getal nou precies is, en we zullen dat waarschijnlijk ook nooit weten.

De gangbare definitie is: het aantal atomen in precies 0,012 kg 12C (koolstof-12)

De vraag is natuurlijk gelijk: hoe "precies" is die 0,012 kg? 0,01200 kg ?? Of nog preciezer? We hebben geen weegschalen die tot 23 cijfers achter de komma nauwkeurig kunnen wegen. En dan, ga al die koolstofatomen maar eens tellen: Als je de koolstofatomen in 12 g koolstof zou kunnen tellen met een snelheid van 10 miljoen stuks per seconde, dan zou je er nog 2 miljard jaar over doen. :D

Nou kun je natuurlijk een blokje koolstof heel netjes afsnijden en opmeten. De atomen zijn netjes in een rooster gerangschikt, de afstand tussen de atomen kennen we redelijk precies.
Afbeelding
We kunnen dan het aantal atomen in het blokje uitrekenen (zoveel atomen per millimeter, zoveel millimeter lengte x breedte x hoogte). Maar ja, wegen, meten, zo écht precies is dat niet, we komen nog niet verder dan 8 significante cijfers. De nauwkeurigste vaststelling van NA tot heden is 6,0221367·1023.
Ik kan me ook wel een telmethode voorstellen aan de hand van gassen. (zoveel gram gas, welk volume neemt dat in? volgens de gaswet is het aantal gasmoleculen i een liter gas een vaststaand aantal, alleen afhankelijk van temperatuur en druk) Uiteindelijk is uit onderzoek aan gassen de hele idee ontstaan.
Omdat Amadeo Avogadro degene was die het verband legde tussen aantallen moleculen en volume van een gas heeft de wetenschappelijke wereld dit zéér belangrijke aantal genoemd naar Avogadro.
Hoe ze nou precies de laatste nauwkeurigere "tellingen" hebben gedaan, eerlijk gezegd geen idee. Maar per stuk tellen is in elk geval uitgesloten :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Ik wil even melden aan de topic starter dat het meervoud van een mol (als zijnde een hoeveelheid), molen is.

Van het diertje mol is het meervoud wel mollen.

En nu dat ik dan toch bezig ben: de titel van het topic is: "mollen, wat is het precies?".

Ik zou, als ik moderator was ( :D ), dit veranderen in "Een mol, wat is het precies?", of "Molen, wat zijn dat precies?", met een lichte persoonlijke voorkeur voor de eerste optie (omdat niemand naar molen gaat zoeken in het forum zoek-apparaat).

Edit: voor JvdV: http://en.wikipedia.org/wiki/Avogadro_cons...torical_methods. Misschien vind je het aardig om het eens door te nemen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 220

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

de lading van een atoom 1,7E-27 V is


Hier heb ik nog nooit van gehoord. Lading wordt toch uitgedrukt in Coulomb? Volt staat voor spanning. Is dit voor alle atomen dezelfde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Raspoetin schreef:Ik wil even melden aan de topic starter dat het meervoud van een mol (als zijnde een hoeveelheid), molen is.

Van het diertje mol is het meervoud wel mollen.
Ik zat op zo'n opmerking te wachten :D
Ik zou, als ik moderator was ( :P ),....
awel? :P
Edit: voor JvdV: http://en.wikipedia.org/wiki/Avogadro_cons...torical_methods. Misschien vind je het aardig om het eens door te nemen.
dank je.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Lading wordt toch uitgedrukt in Coulomb? Volt staat voor spanning. Is dit voor alle atomen dezelfde?
Je snijdt hout! Lading wordt inderdaad uitgedrukt in Coulomb. Ook ben ik beniewd waar pwpeter het gegeven dat de lading van een atoom (?) 1,7E-27 V (niet, maar C) is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Ook ben ik benieuwd waar pwpeter het gegeven dat de lading van een atoom (?) 1,7E-27 V (niet, maar C) is.
Een missertje, meer zoek ik er niet achter. Die elektronlading heeft overigens niks met Avogadro of de teleenheid mol te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Het gaat mij niet om C of V, dat zal inderdaad zoals je zegt een missertje zijn. Echter, er wordt nog iets anders beweerd, namelijk dat dit slaat op de lading van een atoom. Ik vraag me af of dit laatste inderdaad het geval is (waar ik dus sterk aan twijfel). Op wiki-NL was even zo snel niks te vinden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 220

Re: [chemie] een mol, wat is het precies?

Is spreken over de lading van het atoom niet iets als spreken over de smaak van een kerstbal? Een "atoom" heeft toch geen lading? Tenzij het een paar e te veel of te weinig heeft.

De lading van het electron is 1,6 *10^-19 C dus dat kan hij niet bedoelen.

Ik denk dat ik het heb gevonden.

De massa van een neutron of proton = 1.672621636(83)×10−27 kg

Hij zal dit verward hebben.

groetjes

Reageer