Springen naar inhoud

[natuurkunde] mechanica, tweemaal omgezette staaf

• Log in om te kunnen reageren

Poully

Poully

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2009 - 20:52

Ik heb een opdracht gekregen en al verschillende manieren geprobeerd, maar kom er niet goed uit. En loop nu tegen de muur :D
Heb er in het rood wat bij gezet, eigenlijk was alleen de doorbuiging (de maat) in A belangrijk, maar had de andere maten ook gemeten, denk misschien komen die nog van pas.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt,
mvg. Wim

Veranderd door Poully, 13 januari 2009 - 20:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2009 - 20:53

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2009 - 17:51

en al verschillende manieren geprobeerd

Laat maar zien welke, dan kunnen we zeggen waar het fout gaat.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2009 - 18:27

Laat alvast zien wat je zelf hebt gevonden en vermeld en passant de methodes die je daarvoor gezien hebt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Poully

Poully

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2009 - 21:16

Om te beginnen bedankt voor jullie reactie.

Vraag a heb ik dan gemeten dmv een meetklok op meerdere punten. Deze heb ik dan in de afbeelding toegevoegd.
Vraag b begrijp ik niet helemaal. En weet dan ook niet waar ik moet beginnen. Ik kan daaruit opmaken dat ik het staafje bij punt c moet inklemmen en vanaf daar moet rekenen. Vraag c hetzelfde principe.
Dus ben toen weer begonnen met vraag d. Dat het staafje aan 1 zijde wordt ingeklemd (bij punt B) en dan 15N bevestig aan punt A. Voor deze vraag heb ik het boek sterkteleer voor technici gebruikt samen met het boek mechanica voor technici.
Achterin deze boeken heb ik een aantal formules gevonden. Maar hier kwamen dusdanige kleine waardes uit dat dit niet goed kan zijn.
Geplaatste afbeelding

Maar welke formules zou ik dan moeten gebruiken?

Groeten Wim

Veranderd door Poully, 14 januari 2009 - 21:26

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2009 - 21:50

Vraag b begrijp ik niet helemaal. En weet dan ook niet waar ik moet beginnen. Ik kan daaruit opmaken dat ik het staafje bij punt c moet inklemmen en vanaf daar moet rekenen.

Klopt! Door het moment wat F uitoefent rond de hartlijn van BC, zal BC gaan torderen en zal B dus verdraaien ten opzichte van C. Die zakking is gelijk aan de hoekverdraaiing van punt C ten opzichte van punt B MAAL de lengte van BA. Dat wordt ook wel het kwispeleffect genoemd.

Dus ben toen weer begonnen met vraag c. Dat het staafje aan 1 zijde wordt ingeklemd (bij punt B) en dan 15N bevestig aan punt A. Voor deze vraag heb ik het boek sterkteleer voor technici gebruikt samen met het boek mechanica voor technici.
Achterin deze boeken heb ik een aantal formules gevonden. Maar hier kwamen dusdanige kleine waardes uit dat dit niet goed kan zijn.
http://www.mijnalbum...to-IEVTYXQ3.jpg

Maar welke formules zou ik dan moeten gebruiken?

Volgens mij vergeet je een derde macht en daarom zijn je waarden zo klein.

Voor vraag c moet je inzien dat kracht F een moment uitoefent rond het uiteinde van CD (met een component in x- en een component in y-richting!). Daardoor zal punt C een hoekverdraaiing ondergaan (die heeft dus ook 2 componenten) en door het kwispeleffect zal punt A dus zakken.

Voor de formules kun je dit blad raadplegen:
http://img45.imagesh...etmenietlb8.jpg
Waarbij situatie 1 en 4 bij jou van pas komen. Je moet voor vraag b nog even op zoek naar de formule voor torsie.

Poully

Poully

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2009 - 00:24

Ha Sjakko,

wederom bedankt voor je reactie. Zie inderdaad dat ik een tot de macht 3 ben vergeten. Denk dat ik daar gewoon over heen heb gekeken, terwijl ik hem wel een paar keer opnieuw had gedaan. Wel mooi dat ik opzich in de goede richting was. Zal morgen even kijken of ik hier verder uit kom, want moet nog een ontwerp opdracht afmaken.
Voor die andere vragen zal ik, onder andere, de formule van torsie gaan zoeken en mijn berekeningen weer plaatsen. Ben sowieso op weg geholpen, super bedankt hiervoor.

Hoop dat je me weer verder wilt helpen als ik zover ben.

Tot binnekort.
Thnx
Groeten Wim

Poully

Poully

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 20:12

Hier ben ik weer. Heb wat dingen in word uitgetypt. Zou je hier even naar kunnen kijken en mij willen helpen?

Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt voor je hulp.

Groeten Wim

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 20:27

Wat jij doet bij vraag b is NIET het kwispeleffect. Je dient de formule voor wringing (torsie) te gebruiken. Dat geeft een hoekverdraaiing rond de lengteas van BC. Als gevolg daarvan zakt A. Dat heet het kwispeleffect. De rest wordt alleen maar moeilijker en het lijkt me vrij zinloos om dat te gaan uitleggen als je de basis niet kent. Kijk eerst maar eens goed in je boek voordat je hieraan begint.

Veranderd door Sjakko, 19 januari 2009 - 20:32

Poully

Poully

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2009 - 10:47

Ik heb het gevonden. Heb is even goed door mijn boek gekeken en ben is de dingen gaan uitwerken. Kwam uit op de zakking die ik gemeten heb.
De opdracht ingeleverd en heb 7.3 gekregen. Toch bedankt.

Ga ik deze maar is afsluiten.

Greetz Poully

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures