[fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

Axel van de Graaf , gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als



De vraag:

In een afgesloten wagentje is een massa m opgehangen aan een touw. De massa kan vrij bewegen. Het wagentje beweegt op een rechtlijnig traject met een constante versnelling a, waarbij a = 4,0 m/s². Het touw waaraan de massa is opgehangen maakt dan met de verticale een hoek β. De luchtweerstand en eventuele wrijvingskrachten mogen verwaarloosd worden. Omtrent de hoek β kan men dan zeggen dat:

A) tan β afhankelijk is van de grootte van de massa m

B) tan β = 0,82

C) tan β = 0,41

D) tan β = 2,45

Een tekening:

Afbeelding

Kunnen jullie me op weg helpen?

Ik heb al geprobeerd enkele krachten aan te duiden op de tekening, maar dat is nog niet volledig.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

axel.png
axel.png (14.24 KiB) 837 keer bekeken
helpt dit al?

vergeet niet dat F= m·a, en dat je voor elke kracht die ik hier tekende over dezelfde massa praat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

Lijkt op een oude toetsvraag van me.

Ik ben niet echt zeker van de wetenschappelijke correctheid maar zo zou ik het proberen:
Spoiler: [+]
Je hebt de zwaartekracht in de verticale zin: Fz=m*g

En op het wagentje werkt een kracht F = m*a.

Je kan dan ook beschouwen dat het wagentje stilstaat en diezelfde F=m*a dan inwerkt op de massa, maar dan in tegengestelde richting van de beweging.

Om dan de tangens te berekenen deel je de overstaande zijde (F) door de aanliggende zijde (Fz):

(m*4) / (m*9.81) = 0.41

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

correct genoeg hoor :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 58

Re: [fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

Bedankt !!!
Afbeelding

Berichten: 72

Re: [fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

Die versnelling van a=4.00m/s² is dus verantwoordelijk voor de resulterende kracht?Want bij een constante snelheid wordt die kracht nul?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraagstuk ivm beginselen van newton

De ophangende bal is traag, dwz dat zonder kracht er geen verandering van snelheid of richting zal plaatsvinden. Geef je de wagen een versnelling, dan zal de kogel de neiging hebben om op zijn plaats te blijven. Hierdoor gaat het touw scheefhangen. De spankracht in het touw kun je nu ontbinden in twee factoren, ééntje loodrecht naar boven die de zwaartekracht tegenwerkt, en eentje horizontaal naar voren die de bal met de wagen meetrekt. Alleen die horizontale naar voren tekende ik als resultante.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer