Tweede ioniseringsenergie van li

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Tweede ioniseringsenergie van li

Ik moet ook nog de tweede ioniserings energie van Li berekenen adhv de formule 13,60 . Z²/n² en ik kom het resultaat maar niet uit..

ZOu iemand mij hierbij kunnen helpen ?

Dankuu !

Berichten: 817

Re: Tweede ioniseringsenergie van li

Het helpt al om te zeggen wat je al hebt, zo kunnen we je makkelijker verderhelpen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 15

Re: Tweede ioniseringsenergie van li

De kernlading van Li is drie en n = 2 want het is de tweede rij, dus,

13,60 . 9/4 en dan maal getal van avogadro om zo het resultaat in KJ/mol te krijgen... ( en eV omzetten naar Joule en ik kom dan iets uit van : 2952KJ/mol en dit klopt helemaal niet met wat er in de tabel staat ...

Berichten: 817

Re: Tweede ioniseringsenergie van li

Dit past meer bij kernfysica, en is daarom verplaatst
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Tweede ioniseringsenergie van li

Volgens mij heb je de verkeerde definitie van "tweede ionisatie-energie" te pakken. Dat is namelijk de energie nodig om van Li+ een elektron te verwijderen en er Li2+ van te maken.

De formule die je gebruikt (Bohr-energieën) is alleen bruikbaar om het LAATSTE elektron te verwijderen, met Z het aantal protonen in de kern, en n de baan waar dit elektron zich bevindt voordat je het wil verwijderen.

Volgens mij is er helemaal geen nette formule om tweede ionisatie-energieen te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer