[wiskunde] rechten en punten in het vlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

[wiskunde] rechten en punten in het vlak

Opgave: Beschouw in het vlak R^2 de rechte A gegeven met vergelijking 3x+2y=8

Zij verder nog het punt (8,5) gegeven. Bepaal de afstand van dat punt tot de rechte A

Mijn oplossing:

We hebben reeds een punt van 8,5) teken loodrecht vanuit dat punt en dit snijdt dan de rechte 3x+2y=8 in een bepaald snijpunt.

Ik probeer de rechte op de stellen van die loodlijn: gegeven een punt en de richtingsvector...

Dan moet je het snijpunt trachten te bepalen en via de afstandsformule (die ik ook niet meer ken) de afstand van dat punt tot (8,5)

Dus wie kan me helpen met hoe je de richtingsvector van de loodlijn vindt? En dan de vergelijking opstelt...

Hoe je het snijpunt dan berekent? --> 2 vergelijkingen aan mekaar gelijkstellen?

En wat de afstandsformule is...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [wiskunde] rechten en punten in het vlak

Dag Mickey Blue Eyes, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [wiskunde] rechten en punten in het vlak

Bepalen van de richtingscoefficient van de loodrechte - zie Rogier's post in dit topic. Hiermee stel je de vergelijking op van een bundel rechten loodrecht op de oorspronkelijke rechte. Nu weet je dat jouw rechte door het punt (8,5) moet gaan. Invullen levert de vergelijking van de loodrechte.

Afstand tussen twee punten:
\(d(a,b)=\sqrt{(x_a-x_b)^2+(y_a-y_b)^2}\)
.

Reageer