[wiskunde] som reeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

[wiskunde] som reeks

Kan iemand me voordoen hoe ik deze twee sommen oplos?

ik zou er erg mee geholpen zijn.

de vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] som reeks

Bij die 1ste reeks kan je alvast de noemer schrijven als: 36*6^n en dan kan je dus 1/36 vr de reeks plaatsen...en dan kan je opsplitsen in 2 aparte MR:
\(\frac{1}{36} \sum_{n = 1}^{\infty} \frac{1+2^{n}}{6^{n}} = \frac{1}{36} \sum_{n = 0}^{\infty} \frac{1+2^{n+1}}{6^{n+1}} = \frac{1}{36} \left( \sum_{n = 0}^{\infty}\frac{1}{6*6^{n}} + \sum_{n = 0}^{\infty}\frac{2*2^{n}}{6*6^{n}} \right)\)
en dit zijn MR en kan je wel oplossen denk ik?

De 2de:
\(n^{\frac{5}{4}} = n*n^{\frac{1}{4}}\)
n buiten de haakjes brengen in de noemer en dan herschrijven als de som van 2 reeksen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [wiskunde] som reeks

ah ontzettend bedankt.

MR zijn bekende reeksen?

jammer genoeg weet ik het dan nog steeds niet. zou je ook de laatste stap kunnen uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] som reeks

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] som reeks

Hey,

jazeker, met MR bedoel ik eigenlijk Meetkundige Reeksen :D en voor deze reeksen geldt:
\(\sum_{n = 0}^{\infty} z^{n} = \frac{1}{1-z} \forall z < 1 \)
.

Nu hebben we:
\(\frac{1}{36} \left( \sum_{n = 0}^{\infty}\frac{1}{6*6^{n}} + \sum_{n = 0}^{\infty}\frac{2*2^{n}}{6*6^{n}} \right) = \frac{1}{36}\left[ \left( \frac{1}{6} \sum_{n = 0}^{\infty}\left(\frac{1}{6}\right)^{n} \right)+ \left( \frac{2}{6} \sum_{n = 0}^{\infty} \left( \frac{2}{6} \right)^{n} \right) \right]\)
en nu zie je wsl wel duidelijk wat de som is...?

En alvast graag gedaan :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] som reeks

Drieske schreef:Hey,

jazeker, met MR bedoel ik eigenlijk Meetkundige Reeksen :D en voor deze reeksen geldt:
\(\sum_{n = 0}^{\infty} z^{n} = \frac{1}{1-z} \forall z < 1 \)
.
\(\sum_{n = 0}^{\infty} z^{n} = \frac{1}{1-z}\ , \forall |z| < 1 \)
Quitters never win and winners never quit.

Reageer