Aantrekkingskracht zon.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 47

Aantrekkingskracht zon.

Men zegt dat er gemeten is dat in Nederland de aantrekkingskracht van de aarde 9,81N is, op de Polen bijv. is het weer iets anders, en op de evenaar is het weer anders. Mijn natuurkundeboek zegt dat het komt door de hoogteverschillen, best logisch.

Maar ik vraag me af of de aantrekkingskracht op dezelfde plek anders is als het nacht is dan als het overdag is. Waarom? De zon. De zon heeft hier nog een behoorlijke aantrekkingskracht, ookal zijn we een flink aantal kilometers verwijderd van de zon. De aarde is namelijke niet erg licht en hij draait ook nog een om de zon heen, dus is er een kracht naar buiten, die de zon ook nog eens tegenhoudt. Je zou zeggen dat de zon dan toch behoorlijk wat verschil kan maken in de valversnelling hier op aarde. Als het dag is(het stuk aarde, waar je op staat, is gericht naar de zon), wordt je zeg maar 'omhoog' getrokken door de zon en als het 's nachts is(het stuk aarde, waar je op staat, heeft de zon als het ware onder zich) wordt je naar beneden getrokken door de zon(volgens mijn theorie dan).

Klopt hier iets van? Maakt de zon een verschil in de valversnelling op aarde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aantrekkingskracht zon.

Maakt de zon een verschil in de valversnelling op aarde?
In die zin of het wat uitmaakt waar je staat op aarde en hoe die aarde dat staat t.o.v. de zon, ja. De maan heeft in dat opzicht overigens een nog wat sterker effect (die is wel veel kleiner dan de zon, maar staat ook véél dichterbij).

De krachtverschillen die hierbij optreden heten getijdenkrachten. Logische naam, als je bedenkt dat ze verantwoordelijk zijn voor de getijdenbeweging van de zee.

Stel je er trouwens niet teveel van voor. Het effect op de valversnelling druk je uit in miljoensten m/s².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aantrekkingskracht zon.

De zwaartekrachtversnelling die je ondervindt door de zon is
\(\frac{G \cdot m_{zon}}{d^2}\)
waarbij G de gravitatieconstante is (6.67428e-11 Nm2kg-2), m de massa van de zon (1.989e30 kg) en d de afstand tussen jou en de zon is (zo'n 150 miljard meter). Dat is ongeveer 0.00593 m/s2. Dit zou overdag dus van de 9.81 m/s2 van de aarde afgaan (omdat de zon je van de aarde vandaan trekt), en 's nachts erbij komen (omdat de zon je naar de aarde toe trekt).

Scheelt ongeveer 0.06%, dus dat is erg weinig (minder dan bijvoorbeeld de variatie van de zwaartekracht van de aarde zelf, afhankelijk van waar je je op aarde bevindt). Maar inderdaad, het maakt dus wel iets uit :D
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Aantrekkingskracht zon.

Best logisch natuurlijk dat het uitmaakt, maar ik had wel gedacht dat het meer zou zijn , het verschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Aantrekkingskracht zon.

Men zegt dat er gemeten is dat in Nederland de aantrekkingskracht van de aarde 9,81N is, op de Polen bijv. is het weer iets anders, en op de evenaar is het weer anders. Mijn natuurkundeboek zegt dat het komt door de hoogteverschillen, best logisch.
Niet logisch. Het komt door de draaiing vd aarde om haar as. Het gaat niet om de hoogte (van bergen en dalen) maar om de geografische breedte.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Aantrekkingskracht zon.

Ja, ze bedoelen gewoon de afstand van het punt, waar je staat, tot aan het punt, waar de zwaartekracht vandaan komt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aantrekkingskracht zon.

Ja, ze bedoelen gewoon de afstand van het punt, waar je staat, tot aan het punt, waar de zwaartekracht vandaan komt.
Dat laatste punt bestaat niet, of beter gezegd, elk "punt" met massa veroorzaakt een zwaartekrachtveld. IN de praktijk, al die krachtjes van alle atomen waaruit de aarde bestaat bij elkaar opgeteld, geeft dat een nettokracht richting het massamiddelpunt van de aarde. Zeg dus beter niet "het punt waar de zwaartekracht vandaan komt".
Niet logisch. Het komt door de draaiing vd aarde om haar as. Het gaat niet om de hoogte (van bergen en dalen) maar om de geografische breedte.
Ook op grotere hoogte is de ondervonden zwaartekracht geringer.

Die geografische breedte heeft er op zich niks mee te maken. Toevallig is de geografische breedte gerelateerd aan de afstand tot het massamiddelpunt. Die is op de evenaar toevallig groter, en dát komt dan door de draaing van de aarde, waardoor de aarde geen perfecte bol meer is, maar wat uitgedijd aan de evenaar en wat afgeplat aan de polen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Aantrekkingskracht zon.

Die geografische breedte heeft er op zich niks mee te maken. Toevallig is de geografische breedte gerelateerd aan de afstand tot het massamiddelpunt. Die is op de evenaar toevallig groter, en dát komt dan door de draaing van de aarde, waardoor de aarde geen perfecte bol meer is, maar wat uitgedijd aan de evenaar en wat afgeplat aan de polen.
Bedoel je dat de middelpunt vliedende kracht geen significante invloed heeft? De valversnelling aan de equador is 5% kleiner dan die aan de polen (zie hier). Volgens mij is 3 van die 5% toe te schrijven aan middelpunt vliedende kracht (
\(F_m = m.v^2/r\)
komt voor een kilo neer op 0.03N op de evenaar).

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Aantrekkingskracht zon.

De valversnelling aan de equador is 5% kleiner dan die ...
Correctie: de kracht op 1 kg is 0.05 N kleiner aan de equador.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Aantrekkingskracht zon.

Dat laatste punt bestaat niet, of beter gezegd, elk "punt" met massa veroorzaakt een zwaartekrachtveld. IN de praktijk, al die krachtjes van alle atomen waaruit de aarde bestaat bij elkaar opgeteld, geeft dat een nettokracht richting het massamiddelpunt van de aarde. Zeg dus beter niet "het punt waar de zwaartekracht vandaan komt".


Ik kan hier niks zeggen, zonder dat het fout is :D Maar ja, je hebt helemaal gelijk, maar het is in ieder geval het punt, waar alle voorwerpen op aarde naartoe worden getrokken, het middelpunt van de aarde. Natuurlijk kunnen dingen ook ergens anders naartoe worden getrokken(ik denk ik zeg het er maar even bij :D )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aantrekkingskracht zon.

Ik kan hier niks zeggen, zonder dat het fout is :D
Sorry, maar ik kan niet zien of het gaat om een ongelukkige uitdrukking, of om een misvatting. Hoe dan ook, beter rechtgezet voordat het scheefgroeit. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Aantrekkingskracht zon.

Hehehe, heb je helemaal gelijk in:)

Berichten: 4

Re: Aantrekkingskracht zon.

Bedoel je dat de middelpunt vliedende kracht geen significante invloed heeft? De valversnelling aan de equador is 5% kleiner dan die aan de polen (zie hier). Volgens mij is 3 van die 5% toe te schrijven aan middelpunt vliedende kracht (
\(F_m = m.v^2/r\)
komt voor een kilo neer op 0.03N op de evenaar).
Volges mij klopt dit niet wat je zegt, de middelpunt vliegende kracht op aarde is immers de kracht die nodig is om op aarde te blijven. niet een kracht die de aarde levert.

Het verschil in valversnelling wordt volges mij puur geleverd doordat de aarde niet rond wat hierboven al is gezegd

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Aantrekkingskracht zon.

Teunos schreef:Volges mij klopt dit niet wat je zegt, de middelpunt vliegende kracht op aarde is immers de kracht die nodig is om op aarde te blijven. niet een kracht die de aarde levert.

Het verschil in valversnelling wordt volges mij puur geleverd doordat de aarde niet rond wat hierboven al is gezegd
De middelpuntvliedende kracht is van de draaias naar buiten gericht (zie bijvoorbeeld hier).

Berichten: 389

Re: Aantrekkingskracht zon.

Schokkend nieuws: middelpuntvliedende kracht bestaat niet. Spijtig genoeg. Het enige wat we kunnen waarnemen in rotatie is een middelpuntzoekende kracht. De middelpuntvliedende kracht kan men alleen waarnemen indien je door een middelpuntzoekende kracht wordt aangetrokken. Een ronddraaiende steen aan een koordje, wordt door het koordje aangetrokken, wij door de zwaartekracht van de aarde. Het traagheidseffect daarvan is de middelpuntvliedende pseudokracht.

Dus, men spreke van: de polen wordt sterker door de middelpuntzoekende kracht aangetrokken dan de evenaar.

Lig daar verder als niet-fysicus niet teveel wakker van...(spijtig dat wikipedia hier wel licht overgaat)

Ik wil er ook nog even op wijzen dat er een verschil is ivm de termen gravitatiekracht en zwaartekracht. Zwaartekracht is enkel aantrekkingskracht onder invloed van de hoeveelheid massa, loodrecht naar het massamiddelpunt. Gravitatie houdt rekening met de afwijking van de loodlijn door de rotatie van de aarde.

Zwaartekracht is dus enkel en alleen gerelateerd aan de afstand van het "middelpunt van de aarde" (als dat het massamiddelpunt zou zijn). Dus aan de polen inderdaad meer zwaartekracht dan aan de evenaar. Vermits zwaartekracht zwaarder doorweegt in de gravitatie dan de afwijking door de rotatie, is de merkbare gravitatie eveneens groter aan de polen.

Reageer