[natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

[natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Mijn docent natuurkunde(en mijn boek) zegt dat als je een voorwerp hebt, dat homogeen(of hoe dat ook heet :D ) is, de zwaartkracht altijd op het midden van het voorwerp werkt. Ook staat in het boek dat op elk deeltje in de balk bijv. de zwaartekracht werkt. Best logisch natuurlijk. Deze twee stelling kloppen wel met elkaar in deze opstelling:

Code: Selecteer alles

S------------------

 |

 |

zw
S is natuurlijk het scharnierpunt. Hier is alles nog logisch: je hebt deeltjes helemaal aan het begin, bij S, en je hebt deeltjes helemaal aan het eind van de balk. Ook in het midden natuurlijk. Precies het midden van de balk is zeg maar het 'gemiddelde'. Maar bij deze opstelling heb ik mijn twijfels over dat de zwaartekracht altijd in het midden werkt:

Code: Selecteer alles

-----S----------------

 ^
Het dakje is een steunpunt van de balk. Daar zit ook het scharnierpunt.

Nou zegt mij docent dat je het midden van de balk moet nemen en dan de arm * 9.81 * massa balk moet doen. Maar omdat op elk deeltje van de balk de zwaartekracht werkt, werkt de zwaartkracht ook op de deeltjes aan de linkerkant van S. Dat wil zeggen dat er ook zwaartekracht er voor zorgt dat de balk aan de linkerkant omlaag gaat. Ik zou zeggen dat je hier, als je wilt weten met welke kracht de balk aan de rechterkant naar beneden wordt gedrukt, het midden tussen S en het rechter uiteinde neemt als X. SX * 9.81 * massa rechterkan van S. Als je wilt weten met welke kracht de linkerkant naar beneden wordt gedrukt, moet je volgens mij het midden tussen S en het linker uiteinde pakken als Y. SY*9.81*massa balk aan de linkerkant van S doen.

Klopt mijn idee of die van mijn docent(ja, ik weet het, ik moet het aan mijn docent vragen, maar ik zie hem een tijdje niet vanwege een toetsweek:p)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Dag Richardww, wwelkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: [natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Hahaha, thnx:p Had ik ff niet aan gedacht:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Dit zijn de twee verschillende "meningen" als ik je goed begrijp?
richardww.png
richardww.png (6.28 KiB) 218 keer bekeken
Reken ze dan allebei maar eens uit. :D Neem voor de schaal van de balklengte voor het gemak 1 blokje = 1 m, en voor de lengte van de krachtvectoren 1 blokje = 1 N
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 146

Re: [natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

De zwaartekracht werkt niet (alleen) in het midden, maar op elk afzonderlijk deeltje. Als de deeltjes aan elkaar vast zitten valt de zaak te simplificeren door het zogeheten massamiddelpunt, bij een bol of een kubus is dat inderdaad precies in het midden en je kunt het dan als een puntmassa (massa zonder afmetingen) beschouwen in berekeningen. Volgens mij bedoelt jouw docent dat.

Maar jij gaat een beetje goochelen met de massa. Het krijgt afmetingen. En dan kom je in de problemen, althans je krijgt te maken met het begrip Moment (kracht x arm). Je bent op de goede weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: [natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Jan van de Velde schreef:Dit zijn de twee verschillende "meningen" als ik je goed begrijp?

[attachment=3077:richardww.png]

Reken ze dan allebei maar eens uit. :D Neem voor de schaal van de balklengte voor het gemak 1 blokje = 1 m, en voor de lengte van de krachtvectoren 1 blokje = 1 N
Hahaha, erg dom dat ik daar niet aan heb gedacht :D Bedankt voor het antwoord:p

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] zwaartekracht op voorwerp

Dom niet, op zich. Maar wanneer je twijfelt, begin dan te tekenen en te rekenen.

Kortom, je hebt allebei gelijk. Die van je docent toont dan wel weer meer inzicht, wat dus een kortere berekening oplevert. Maar zelf gebruik ik waar mogelijk die van jou, omdat die het principe "evenwicht van momenten" expliciet toont.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer