Springen naar inhoud

God is almachtig, grapje zeker?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

kakkerlak2009

kakkerlak2009

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 01:26

In mijn vorige berichten over God kwam ik vooral met argumenten vóór het bestaan van een almachtige God. Nu zal ik een argument tegen geven:

God kan geen steen crieëren die Hij zelf niet kan optillen.
God kan niet iets maken dat Hij zelf niet kan vernietigen.

Mijn vraag is nu dus, hoe kan God almachtig zijn?

In volle verwachting op jullie antwoorden en gegroet,
De Kakkerlak

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 10:24

God is zo machtig, dat hij paradoxen kan oplossen. :shock:

Overigens komt deze paradox op dit neer:
Kan god iets willen, wat hij niet wil?

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2005 - 10:29

God is zo machtig, dat hij paradoxen kan oplossen. :shock:

Overigens komt deze paradox op dit neer:
Kan god iets willen, wat hij niet wil?

wow p ik ben onder de indruk .. je gedachtes hebben een zware lading.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2005 - 11:28

In mijn vorige berichten over God kwam ik vooral met argumenten vóór het bestaan van een almachtige God. Nu zal ik een argument tegen geven:

De Kakkerlak

Deze drogredenering is hier al eens eerder ter sprake gekomen:

Het wel/niet kunnen optillen van een steen is helemaal niet van toepassing op God.

Stel je voor dat jij een programmeur bent van een supercomputer, en je maakt een heel geavanceerde versie van het spelletje "The Sims". Je geeft ze A.I. enzo, en die botjes worden zó slim dat ze zelfs complexe gedachten kunnen vormen, en kunnen nadenken over hun oorsprong en over jou. Jij bent dan immers een soort god voor ze. Een steen maken is voor jou niets anders dan wat bitjes op 0 of 1 zetten. Jij bent vanuit hun perspecfief letterlijk almachtig. En nu vragen ze zich af of jij een steen in hun wereld kunt creëren die zo zwaar is dat jij hem niet op kunt tillen. Kun je dat? :shock:

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 13:08

Persoonlijk snap ik de vraag niet, hoe kan god almachtig zijn, simpel hij is almachtig (zo hij bestaat). Zou iemand de vraag voor mij kunnen uitleggen?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

kakkerlak2009

kakkerlak2009

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 13:55

Stel je voor dat jij een programmeur bent van een supercomputer, en je maakt een heel geavanceerde versie van het spelletje "The Sims". Je geeft ze A.I. enzo, en die botjes worden zó slim dat ze zelfs complexe gedachten kunnen vormen, en kunnen nadenken over hun oorsprong en over jou. Jij bent dan immers een soort god voor ze. Een steen maken is voor jou niets anders dan wat bitjes op 0 of 1 zetten. Jij bent vanuit hun perspecfief letterlijk almachtig. En nu vragen ze zich af of jij een steen in hun wereld kunt creëren die zo zwaar is dat jij hem niet op kunt tillen. Kun je dat?

Wow, dit is een zeer leuke vergelijking. Nu kan ik een virtuele Jezus crieëren en Hem toegang geven tot de cheat codes. :shock: Je gaat er bij bovenstaande quote dus vanuit dat er een hogere werkelijkheid is. Is God in die hogere werkelijkheid dan ook almachtig?

Het wel/niet kunnen optillen van een steen is helemaal niet van toepassing op God.

Waarom is dat niet van toepassing op God? Als Hij die steen wil verplaatsen, dan moet Hij hem toch eerst optillen? En hoe zit het dan met die tweede stelling?

Persoonlijk snap ik de vraag niet, hoe kan god almachtig zijn, simpel hij is almachtig (zo hij bestaat). Zou iemand de vraag voor mij kunnen uitleggen?

Als bovenstaande stellingen waar of onwaar zijn, in beide gevallen zou God iets niet kunnen. Dat betekent dat Hij niet almachtig is, tenzij Hij almachtig is. Als God dus almachtig is, hoe kan Hij dan almachtig zijn?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2005 - 14:14

Wow, dit is een zeer leuke vergelijking. Nu kan ik een virtuele Jezus crieëren en Hem toegang geven tot de cheat codes. :shock: Je gaat er bij bovenstaande quote dus vanuit dat er een hogere werkelijkheid is. Is God in die hogere werkelijkheid dan ook almachtig?

Een eventuele hogere werkelijkheid valt per definitie volkomen buiten ons voorstellingsvermogen, dus daar kunnen wij geen zinnige uitspraken over doen. Wij definiëren almachtigheid aan de hand van concepten die op een hogere werkelijkheid helemaal niet van toepassing zijn (er is althans geen enkele reden om daar vanuit te gaan).

Ik geloof overigens niet in God als losse, "bovennatuurlijke" entiteit ofzoiets. Dat was alleen gebaseerd op jouw uitgangspunt dat er een god is, waarbij dat uitgangspunt nu even niet ter discussie staat maar enkel de vraag of hij almachtig is.

Waarom is dat niet van toepassing op God? Als Hij die steen wil verplaatsen, dan moet Hij hem toch eerst optillen? En hoe zit het dan met die tweede stelling?

Kun jij in een digitale zelf geprogrammeerde virtuele omgeving een steen programmeren die je niet op kunt tillen? Nee, dat is onzin. Iets optillen is voor jou een fysieke handeling, je kunt eventueel heel de computer optillen waarop die virtuele omgeving draait, maar dat valt totaal buiten de belevingswereld van de A.I.-figuren in die wereld als zij het over "tillen" hebben.

Wat voor hun optillen is, is vanuit jouw perspectief een digitaal proces dat bestaat uit het verwisselen van nullen en enen in het geheugen van je computer. Jij maakt daar zelf geen onderdeel van uit, jij bestaat niet uit nullen en enen, jij bent geen digitaal proces wat zich net als jouw creaties in die geprogrammeerde omgeving bevindt. Jij bestuurt dat proces. Dus hun definitie van "optillen" is gewoon niet van toepassing op jou.

Wat versta jij zelf trouwens onder "almachtig", aan welke definitie zou een eventuele god moeten voldoen of over welke eigenschappen zou hij moeten beschikken alvorens jij hem almachtig zou noemen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 14:15

Een andere abstractere weergave van de vraag is eigenlijk:
"Kan God iets wat hij niet kan?"

Volgens mij is die vraag gewoon niet logisch.

kakkerlak2009

kakkerlak2009

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 14:41

Ik geloof overigens niet in God als losse, "bovennatuurlijke" entiteit ofzoiets.

Ik ook niet helemaal, maar ik hoop van wel.

Wat versta jij zelf trouwens onder "almachtig", aan welke definitie zou een eventuele god moeten voldoen of over welke eigenschappen zou hij moeten beschikken alvorens jij hem almachtig zou noemen?

P geeft daar gedeeltelijk antwoord op met:

God is zo machtig, dat hij paradoxen kan oplossen.

Een andere abstractere weergave van de vraag is eigenlijk:
"Kan God iets wat hij niet kan?"

Komt op hetzelfde neer.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 20:39

Sorry maar ik snap het nog steeds niet, deze stellingen geven toch juist aan dat god alle stenen kan optilllen en alles kan vernietigen. Of hij is niet almachtig.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2005 - 21:07

Stel de "Intelligent Designer" bestaat.

Deze heeft de big bang ontworpen
heeft het leven uit dode materie gemaakt
heeft het oog gemaakt
en de bloedstolling
heeft de mens uit de apen gemaakt

maar ook:
heeft alle ziektes gemaakt
heeft alle natuurrampen veroorzaakt
heeft het lijden veroorzaakt

deze "Intelligent Designer" is inderdaad almachtig maar heeft weinig van doen met een barmhartige god.

Elk jaar een nieuw griepvirus! Waarom?

Ziehier de Theodicee in volle glorie.

Of zijn er dan toch twee designers, een kwade en een goede, en is de mens het willoze slachtoffer van deze titanenstrijd?

Echter dit is niet de god uit de bijbel.

Dit onderwerp hoort inderdaad hier thuis en niet bij biologie.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 01:08

De Kakkerlak

De voortgang van de wetenschap maakt de veronderstelling van een schepper onwaarschijnlijker. Toch wordt hij steeds weer binnengesmokkeld. Maar uiteindelijk gaat maar een wet op: hoe meer het heelal uitdijt, des te meer god inkrimpt.
(Bron: De Groene Amsterdammer, 14 december 1994).

• Gast

Geplaatst op 23 mei 2005 - 10:35

Op de eerste dag van de week gingen ze bij het ochtendgloren naar het graf (van Jezus) met de geurige olie die ze bereid hadden.
Bij het graf aangekomen, zagen ze echter dat de steen voor het graf was weggerold, en toen ze naar binnen gingen, vonden ze het lichaam van de Heer Jezus niet.
Hierdoor raakten ze helemaal van streek. Plotseling stonden er twee mannen in stralende gewaden bij hen.
Ze werden door schrik bevangen en sloegen de handen voor hun ogen. De mannen zeiden tegen hen: ‘Waarom zoekt u de levende onder de doden?
Hij is niet hier, hij is uit de dood opgewekt. :shock:
- Lucas 24 -

God heeft de grootste steen weggerold.

Hij is almachtig, Schepper van hemel en aarde, de maan en de sterren.
Wie heeft het dan nog over steentjes (groot of klein).

De steen waar Lucas het over heeft, daar gaat het om.
Val je erover of kniel je voor Hem, die jou en mij oneindig veel liefheeft!?

kakkerlak2009

kakkerlak2009

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2005 - 12:03

Deze "Intelligent Designer" is inderdaad almachtig maar heeft weinig van doen met een barmhartige god.
Echter dit is niet de god uit de bijbel.

Genesis 3:14
Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.
Genesis 3:15
En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
Genesis 3:17
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
Genesis 3:18
Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
Genesis 3:19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Toen Adam en Eva van de verboden vrucht aten en dus ongehoorzaam aan God waren, werdt het aardrijk vervloekt, de slang zijn macht gegeven en Adam en Eva werden uit het paradijs gegooid.

• Gast

Geplaatst op 23 mei 2005 - 12:16

Ja, we knijpen wel een oogje dicht! Liefde maakt blind.

Ninety per cent of deaths due to malaria occur in Africa south of the Sahara mostly among young children. Malaria kills an African child every 30 seconds. Many children who survive an episode of severe malaria may suffer from learning impairments or brain damage. Pregnant women and their unborn children are also particularly vulnerable to malaria, which is a major cause of perinatal mortality, low birth weight and maternal anaemia.

http://mosquito.who....Infosheet_1.htm

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures