Complimenten leiden tot geschenken?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Complimenten leiden tot geschenken?

Ik weet niet of ik dit in het juiste forumdeel plaats. Als dit niet het geval is, mijn excuses en hopelijk plaatsen de moderatoren het dan in het juiste hoofdstuk. Ik heb me wezenloos gegoogeld en kan het antwoord niet vinden, dus stel ik hem maar hier op het forum. Mijn vraag is de volgende:

Ik heb vernomen dat er culturen zijn waar men zeer voorzichtig moet zijn met het geven van een compliment. Zegt men bijvoorbeeld: "Wat een mooie armband heeft u daar", dan wordt deze vervolgens geschonken en mag men hem eigenlijk niet weigeren. Is dit een broodje-aap-verhaal of is dit werkelijk waar? Indien het laatste het geval is, bij welke culturen is dit zo?

Wie kan mij antwoord geven? Het is weliswaar geen levenskwestie, maar ik ben zeer nieuwsgierig. Dank voor het te geven antwoord alvast.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Complimenten leiden tot geschenken?

Is je vraag niet een antropologische? Zo'n cultuur kan er best zijn, waarom niet... maar het zal wellicht geen westerse noch zeer beschaafde zijn, eerder een stam in het oerwoud schat ik dan zo in.

Stel je voor: "Wat een mooie BMW rijdt u daar". Of "wat een leuke vrouw heeft u". :D
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 34

Re: Complimenten leiden tot geschenken?

Lijkt me niet onmogelijk.

Een compliment is vaak een teken van begeerte. In culturen zonder veel persoonlijk bezit kan begeerte wel leiden tot een wissel van bezittingen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Complimenten leiden tot geschenken?

Is je vraag niet een antropologische? Zo'n cultuur kan er best zijn, waarom niet... maar het zal wellicht geen westerse noch zeer beschaafde zijn, eerder een stam in het oerwoud schat ik dan zo in.
Nee, er staat me bij dat ik er ooit iets over gelezen zou hebben, waarbij het ging om een van de gebieden ergens in het Midden-Oosten (inderdaad niet westers, maar toch ook geen oerwoud). Omdat ik niet al te lang van nu een aantal maanden daar naar toe ga, kom ik liever beslagen ten ijs en wil ik mij verre houden van het beledigen van mensen of hen in verlegenheid brengen, op welke manier dan ook.

Vandaar mijn vraag.

Wellicht is deze vraag inderdaad eerder antropologisch van aard, maar om hem nou op twee plaatsen op het forum te stellen vind ik ook iets teveel van het goede.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 99

Re: Complimenten leiden tot geschenken?

Ja, er zit een heel grote kern van waarheid in. Ik ken wel aardig wat mensen uit het Midden oosten. Het is niet zo dat je nooit complimenten kunt geven, dat zou wat wezen. Maar volgens mij is de reden niet direct dat ze denken dat jij dan zo erg begeert dat ze je het wel moeten geven, maar ze zijn zo gericht op het respect geven aan mensen, dat ze zelf denken dat het onbeleefd is om het niet aan te bieden als jij het zo mooi vind.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Complimenten leiden tot geschenken?

Nee, er staat ...ook iets teveel van het goede.


Nu zie ik in jouw profiel niet of jij een vrouw of een man bent en dat maakt wel verschil.

Tegen een arabische man zeggen:Wat heb jij een mooie vrouw is niet zo.n probleem voor een vrouw om te zeggen.

Een man wordt eerst geacht om niet eens naar de vrouw van een arabier te kijken.

Het handschudden zoals wij dat hier kennen is voor een westerse vrouw weer een groter probleem als bij een man net zoals de westerse man weer de hand van een arabische vrouw wil schudden.

Met betrekking tot het geven van complimenten is het wel zo dat het geen kwaad kan,

,echter nooit te vroeg....als een leuk meisje van 19 jaar in een café een jongen als eerste zin tegen haar hoort zeggen:,,Jij bent de mooiste meid van hele wereld''. dan zal zij zich afvragen wat ervan waar is. ;)

Snap je?

Reageer