[biologie] genetica (kruisingen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[biologie] genetica (kruisingen)

Hey gastjes van dit forum.

Ik heb volgende week een proefwerk (biologie) over de basis van genetica. Ik heb een aantal vraagjes;

1) Kan iemand mij (simpel) uitleggen wat genen + chromosomen + dna precies zijn? Kan degene die dit uitlegt het van klein naar groot uitleggen (van klein naar groot = cel ==> celkern ==> chromosomen, etc.) Kan degene ook zeggen wáár ze precies liggen.

2) Wij moeten soms uitrekenen hoeveel mogelijkheden er zijn als je bepaalde allellen (?) kruist. Dan tekende ze bijvoorbeeld twee grote verticale streepjes met twee kleinere horizontale streepjes op elke grote verticale streep. Vervolgens ging ze die kruisen met twee andere chromosomen en dan moest je uitrekenen hoeveel mogelijkheden er zijn. Ze deed iets met x (met een macht) en dan kon ze meteen zien hoeveel mogelijkheden er waren. Ook had ze het over gekoppelde en ongekoppelde dingen. Tja, kan iemand mij verlichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] genetica (kruisingen)

Begin hier eens mee, daar is hij voor.

(zou je in het vervolg een groet als "Hey gastjes van dit forum" achter wege willen laten aub? Dat misstaat toch wel een beetje..)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 339

Re: [biologie] genetica (kruisingen)

De hele genetica uitleggen is wat veel werk. Ik wil best wat proberen uit te leggen, maar kun je dan preciezer uitleggen wat je niet snapt?

Berichten: 23

Re: [biologie] genetica (kruisingen)

Wat is het verschil tussen gekoppelde en ongekoppelde overerving? Mijn lerares zei dat je alle heterozygote loci moest tellen; het aantal heterozygote loci is dan de macht en dan doe je 2 tot die macht. Maar waarom moet je alleen de heterozygote loci tellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] genetica (kruisingen)

Bij gekoppelde overerving liggen de genen op één chromosoom en erven samen over:

In het volgende voorbeeld liggen de allelen AB en ab op één chromosoom, de gameten hebben dus alléén

AB óf ab, deze kunnen dan kruizen met AB en ab van een andere gameet.

Afbeelding

Dat van die heterozygote loci snap ik niet helemaal, een heterozygoot zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

AaBbCc met ABC gekoppeld maakt de gameten ABC en abc, ondanks dat je nu 3 heterozygote loci hebt, blijft

het aantal mogelijkheden gelijk: AABBCC, AaBbCc, AaBbCc en aabbcc. Of er moet sprake zijn van crosslinking.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: [biologie] genetica (kruisingen)

Wat is het verschil tussen gekoppelde en ongekoppelde overerving? Mijn lerares zei dat je alle heterozygote loci moest tellen; het aantal heterozygote loci is dan de macht en dan doe je 2 tot die macht. Maar waarom moet je alleen de heterozygote loci tellen?
'Gekoppeld' is door Anusthesist al goed uitgelegd.

Stel dat je 3 gekoppelde loci hebt, vlak bij elkaar op hetzelfde chromosoom. Stel dat iemand heterozygoot is voor al deze drie loci: hij heeft verschillende 'allelen' A en a, B en b, C en c.

Welke allelen liggen bij elkaar op hetzelfde chromosoom? Daarvoor zijn verschillende oplossingen (waarvan er maar 1 werkelijk het geval is):

Code: Selecteer alles

1 Ene chromosoom ABC, andere abc

2 Ene chromosoom ABc         abC

3 Ene chromosoom AbC         aBc

4 Ene chromosoom aBC         Abc

Als er n heterozygote loci zijn, zijn er 2n-1 verschillende oplossingen (zo'n oplossing heet 'haplotype'). Dus bij 3 heterozygote loci is dat 2 tot de macht 2, oftewel 4. Als er 6 loci zijn 25=32.

Als er een niet-heterozygoot locus (DD) is, maakt het niet uit of de D op het ene of op het andere chromosoom ligt; de allelen zijn niet van elkaar te onderscheiden. Het aantal mogelijke oplossingen wordt daardoor niet groter.

Reageer