[chemie] empirische formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[chemie] empirische formule

hi, Als voorbereiding voor het examen nu maandag heeft de docent een paar oefeningen gegeven over empirische formules. Maar ik kan 1 oefening van die reeks niet oplossen. de opgave luidt al volgt:

Aspartaan is opgebouwd uit de elementen C, H , N en O. Als 2,157g aspartaan wordt verbrandt met een overmaat aan zuurstofgas ontstaat 4,516g CO2 en 1.188g H2O. in een bijkomend experiment wordt alle N omgezet in NH3: uit 3.524g aspartaan ontstaat op die manier 0.408g NH3 geef de empirische formule.

Ik zit dus in de knoei met da bijkomend expirment. Ik weet hoe ik moet starten maar zit dan vast wanneer ik aantal mol moet bepalen van N en van O. Graag hier wat meer uitleg over :D

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie] empirische formule

Uit het eerste experiment volgt hoeveel C en hoeveel H die aspartaam bevat.

Uit het bijkomende experiment volgt hoeveel N die aspartaam bevat.

De hoeveelheid O wordt hier niet experimenteel bepaald maar volgt gewoon uit de massabalans: het is de rest.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] empirische formule

Ik zit dus in de knoei met da bijkomend expirment. Ik weet hoe ik moet starten maar zit dan vast wanneer ik aantal mol moet bepalen van N en van O. Graag hier wat meer uitleg over :D
Zou je dan willen beginnen met uitwerken van hoe ver je komt? Het scheelt ons veel materie uitleggen als je het probleem wat duidelijker kan schetsen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 16

Re: [chemie] empirische formule

dit zijn de waarden die ik al uitkom voor de massa van O2= 3,182 en hierbij is no=0,2 mol

nCO2=0,10--> nC=0,10 mol en nO=0,2 mol

nH20=0,066-->nH=0,132 mol en nO=0,066 mol

voor het extra experiment:

nNH3=0,024 mol --> nN=0,024 mol en nH=0,072mol

dus als ik het totaal aantal mol O wil weten moet ik dan n0=0,066+0,2-0,2=0,066 ->totaal aantal mol 0

maar hoe zit het nu met die H in dat extra experiment en klopt dat aantal mol van N wel? want ik moet gelijk niets doen met die nieuwe massa van aspartaan??

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie] empirische formule

dus als ik het totaal aantal mol O wil weten moet ik dan n0=0,066+0,2-0,2=0,066 ->totaal aantal mol 0
Nee!

De O uit de CO2 en de H2O doen niet terzake, die komt overwegend uit de overmaat aan zuurstofgas die in het eerste experiment gebruikt is.
maar hoe zit het nu met die H in dat extra experiment en klopt dat aantal mol van N wel? want ik moet gelijk niets doen met die nieuwe massa van aspartaan??
Die H in dat extra experiment doet ook niet terzake, die kan ook gedeeltelijk afkomstig zijn van een toegevoerde H-donor in dat experiment.

Het doel van het extra experiment is om N te bepalen. Je vindt nu 0,024 mol N in 3,524 gram aspartaam. Dat kun je omrekenen naar de 2,157 gram aspartaam in het eerste experiment.

Als je weet hoeveel mol C en hoeveel mol H en hoeveel mol N er in die 2,157 gram zat weet je ook hoeveel gram C en H en N er in die 2,157 gram zat. De rest moet dan ..... gram O = ..... mol O geweest zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 16

Re: [chemie] empirische formule

bedankt mensen. heb de juist oplossing gevonden :D

Reageer