Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 95

Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Ik heb eigenlijk een hele korte vraag en zoals je van de topictitel al zou vermoeden luidt die vraag:

Is het mogelijk om op je twaalfde al tekenen van schizofrenie te vertonen? Daar ben ik wel benieuwd naar. En zo nee, waarom eigenlijk niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Dat is mogelijk: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2186n17536.html

Je ziet dat de jaarprevalentie in 2000 van schizofrenie onder mannelijke 10-14 jarigen 0.1 per 1000 was. Ofwel, 1 van de 10.000 jongens tussen 10 en 14 jaar had schizofrenie in het registratiejaar 2000. Als je dan kijkt hoeveel jongens tussen 10 en 14 er totaal in Nederland waren in het jaar 2000 en dit deelt door 10.000 krijg je het totaal aantal jongens tussen 10 en 14 met schizofrenie. Een aantal zal vast wel 10, 11 of 12 jaar oud geweest zijn. Het is echter zéér zeldzaam (prevalentie van 0.01%). Bij meisjes komt het blijkbaar niet voor het 15de levensjaar voor.

Statistisch gezien (er volgt nu een erg ruwe schatting);

Volgens CBS waren er in 2000 3873008 personen onder de 20. Als we ervanuitgaan dat in elke leeftijdscategorie evenveel personen zitten (wat natuurlijk niet zo is) krijg je 193650 personen per jaar. Daarvan is de helft mannelijk: 96825 personen.

10-14 jaar beslaat 5 jaren, 96825*5 = 484126. 3/5 daarvan zal 10, 11 of 12 geweest zijn: 290476 personen. Als je dit

vermenigvuldigt met de prevalentie krijg je een aantal van 29 jongens van 10, 11 of 12 die in het jaar 2000 schizofrenie hadden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 95

Re: Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Dank :D

Berichten: 5

Re: Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Schizofrenie bij zulke jonge kinderen is niet/nauwelijks vast te stellen. Vaak is het achteraf, wanneer in de adolescentieperiode bv. blijkt dat Pietje aan schizofrenie lijdt, dat men in de jeugd al wel signalen opgevangen heeft. Welke achteraf vermoedelijk aan de schizofrenie gekoppeld blijken. Maar op dat moment zelf, is het erg lastig om vast te stellen.

Berichten: 3

Re: Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Schizofrenie ''begint'' bij jongens meestal tussen de 15 - 25 jaar. Bij meiden ligt dat tussen de 25 - 35 jaar. Maar tekenen vanaf je 12e zou best kunnen, maar dat is dan uitzonderlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Op je twaalfde al tekenen van schizofrenie?

Er is blijkbaar enige evidentie dat de déclenchering vroeger kan optreden, maar volgens mij heeft nikkigioa het bij het rechte eind. Er is de laatste tijd nogal wat om te doen geweest hier in België, en ik denk dat je veilig de conclusie kunt trekken dat het bijzonder moeilijk is om tijdens de pre-adolescentie schizofrenie te diagnosticeren.

Reageer